diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2020-03-16 19:15:01 +0100 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-04-06 10:36:37 +0200 |
commit | e30097f4a9ffc42d57df2c463ae4770b61ff8769 (patch) | |
tree | d81a0f0c0153d99346cb1e123f7bc656991086b4 /faa_eleverne_med/index.md | |
parent | c0be7d8b7c4caa1e1077e91912e93dac6c4e6470 (diff) |
rename *.mdwn to */index.md, except index/topbar/farbar/sidebar files
command:
```
perl -MPath::Tiny -WE 'use strict; path(".")->visit(sub{return unless -f && /\.mdwn$/; my $stem=$_->basename(".mdwn"); my $new=$_->sibling($stem,"index.md"); return if $stem =~ /^index|topbar|sidebar|farbar|footer$/ || $new->exists; $new->parent->mkpath; system("git","mv", $_, $new)},{recurse=>1})'
```
Diffstat (limited to 'faa_eleverne_med/index.md')
-rw-r--r-- | faa_eleverne_med/index.md | 319 |
1 files changed, 319 insertions, 0 deletions
diff --git a/faa_eleverne_med/index.md b/faa_eleverne_med/index.md new file mode 100644 index 00000000..d90e46ba --- /dev/null +++ b/faa_eleverne_med/index.md @@ -0,0 +1,319 @@ +# Få Eleverne med + +## Planlæg gode udflugter med opmærksomhed i fokus + +*Af Paul Hartvigson, historiker geograf, guide, meritlærer, underviser på Turistføreruddannelsen og Primus Motor i firmaet Byvandring.nu.* + +Undervisning i det fri kan styrke elevernes opmærksomhed og deltagelse. +Man skal planlægge så rammerne egner sig, +og der er resurser til at indfri potentialet. +Samtidig skal hele udflugten ikke bare være en ramme for den faglige del, +men være en god historie i sig selv. + +*”Kan eleverne klare halvanden times byvandring uden at miste koncentrationen?”* +Jeg får ofte den slags spørgsmål fra lærere der vil aftale en byvandring med fagligt indhold til en skole. +Og jeg fortæller altid at opmærksomheden har det rigtig godt på byvandringer. + +I det følgende vil jeg forklare, +hvordan jeg arbejder med opmærksomhed, distraktion, læring og tilstedeværelse +inden for rammen af en udflugt. +Normalt guider jeg klasser i udskoling og fra gymnasier med deres lærer; +eller jeg laver ture med velmotiverede voksne kursister. + +Byvandringerne der ligger til grund for mine erfaringer, +er på 1,5 til 2 timers længe, evt. med pause. +Firmaet Byvandring.nu har ture for en række fag og aldersgrupper, +fx ”Kristendom i Købenavn”, ”Videnskabernes Havn”, +”Fra Rosenborg til Blåtårn” (om Christian IV og Leonora Christines Jammersminde), +”Søren Kierkegaards Konfirmation”, ”Det Moderne Gennembrud”, +”Tove Ditlevsens Vesterbro”, Besættelsesture, fx ”De Skød en Stikker: Dagligdag og død på Amager 1940-45” og ”Det Elektriske Testamente” om 80’ernes digtere. + +[[!img elever.jpg class="solo"]] + +### Begreber +Byvandringen ligger som del af **udflugten (ekskursionen)**, +der også indeholder klassens transporttid, pauser osv. +Udflugten er både del af et **fagligt forløb**, +og det er et **arrangement** i sig selv, +der kræver praktisk, didaktisk og pædagogisk håndelag at gennemføre. +Når jeg taler om **opmæksomhed** er det både +i betydningen at der er en ro, der tillader at undervisningen virker, +samt at der er en åbenhed for læring hos den enkelte elev og i gruppen. + +### En praksis der søger sin underbygning +Jeg beder om læserens venlige hjælp. +Det følgende er baseret på erfaringer og formodninger. +Jeg ønsker at relatere tankerne til pædagogisk teori og praksis, +og at vide, hvilke traditioner jeg taler ind i +samt personer jeg burde tale med. +Jeg vil særligt gerne kunne formulere, +hvordan det faglige indhold og det praktiske arrangement kan perspektivere og styrke hinanden. + +[[!img hjerteskrift.jpg class="solo"]] + +## Kendetegn ved den vellykkede udflugt + +### Oplevelse +Udflugten skal tænkes som en helhed, +og ikke udelukkende ud fra et fagligt udbytte. +Som helhed skal dagen være en god oplevelse +både fagligt set og som arrangement i sig selv. +Den fungerer, hvis den er hyggelig og behagelig, +uden stress, og i balance med de omgivelser den foregår i. +Når udflugten som helhed opleves positivt, vil det faglige udbytte blive styrket. + +### Deltagelse +Det karakteristiske ved en udflugt som undervisning, +er at eleverne er medproducerende. +Undervisningen er kun muligt i kraft af, +at de bevæger sig undervejs og ikke bare kan sidde ned, som de gør i en klasse. +Denne aktivering af eleverne er en udfordring, +men den udgør et kæmpe potentiale. +Elevernes deltagelse skal behandles med respekt, +og de skal være informerede om de praktiske aspekter af turen, +fx den overordnede tidsplan. +Jo mere de føler sig ”med”, des mere åbne er de for fagligt og andet udbytte. + +### Bevægelse +Udflugten er bygget op over undervisning og aktivitet med bevægelse imellem. +Bevægelsen opdeler det faglige, så delene står klarere, +og eleverne kan genopbygge deres opmærksomhed ved at gå og at skifte perspektiv. +Læreren eller rundviseren skal udfolde det faglige indhold så at sige trinvis. +Det er bedre end stationære foredrag. + +### Sanser og distraktioner +Under en udflugt vil eleverne bliver påvirket på deres sanser, +hvilket er stimulerende, men potentielt også distraherende. +I et udendørs rum vil der være forstyrrelser i form af andre mennesker, lyde, osv. +Det skal man italesætte i stedet for at ignorere det. +På den måde anerkender man elevernes tilstedeværelse og deltagelse, +og gør forstyrrelsen til noget fælles oplevet, og til en del af det rum man befinder sig i. + +### Tilrettelæggelse og variation i turen +Man kan imødegå for meget forstyrrelse ved at vælge de rigtige steder at stå, +ruter at bevæge sig af, ved at overveje hvad der er elevernes synsvinkel, og hvad der kan distrahere. +Det kan i stor grad tænkes ind i en planlægning af udflugten. +Fx kan et emne udfoldes intenst gennem et par stop i stille gader og pladser. +Det kan efterfølges af en vandring på 10 minutter på en gågade, +hvor eleverne kan slappe af, snakke og se, +før man samler dem igen og genopbygger koncentrationen. + +### Forstå forstyrrelsen +Bemærk vel at forstyrrelserne i den udendørs sammenhæng har rod i verden, +og ikke er den art forstyrrelse eller distraktion +der opstår ubemærket i enkelte elever i en klasse, +og kan manifestere sig som almen uro. +Derfor er de også nemmere at forholde sig til. +Og selv når ”indefra kommende forstyrrelse” opstår +kan den også godt forløses i verden med dens stimuli. + +### At rumme og møde uopmærksomhed +Uopmærksomhed vil opstå, og skal håndteres relevant og rummeligt. +De unge kan ikke altid gøre for at de taber tråden, +og de skal ikke opleve at blive irettesat og disciplineret overdrevent +for at være hvem de er. +Man skal også tage rimeligt hensyn til modvind og ømme fødder. + +[[!img torvehaller2021.jpg class="solo"]] + +## Planlægning af den gode udflugt +Udflugten gennemtænkes + + 1) som praktisk arrangement, + 2) som fagligt indhold, + 3) som alment dannende begivenhed og + 4) i forhold til det almene pædagogiske og sociale arbejde med klassen. + +For at gentage, så er det væsentlige for udbyttet at eleverne er med og deltagende. + +## 1) Praktiske forhold + +Praktiske forhold er alt det der skal til +for at få udflugten til at ske, +ud over det faglige og pædagogiske. +Det kan forekomme at være besværet eller hindringerne +for at komme af sted, men det skal kunne overskues i planen, +netop for at hindre at udflugten kører skævt. + + * Transporttid + * Toiletmuligheder + * Pauser + +Det praktiske i arrangementet er fx at overskue hvor lang tid transporten tager, +hvor omfattende indholdet skal være, +og hvad der er af mulighed for pauser, toiletbesøg osv. +Vær velforberedt med rejseplan, +og hav tolerance for at det kan tage 10 minutter at skifte mellem tog og bus, +og at en pause med mulighed for toiletbesøg kan tage 20 minutter. +Pauser skal have en realistisk længde. +Hvis de er planlagt for korte, tager de alligevel længere tid. + +Læreren er den voksne og ansvarlige, og det skal kunne mærkes undervejs. +Det betyder også at man skal være kritisk over for sine ambitioner for +hvad man kan nå på en udflugt, og hvor hurtigt man kan gå. +Man kan godt skynde på elever på en udvalgt strækning i byen, +men under ingen omstændigheder under hele udflugten. + +### Få eleverne med i et praktiske +Det er vigtigt at eleverne er forberedte og har nogle konkrete forventninger. +Krav til overtøj og fodtøj, +og hvorvidt der skal madpakker og snacks med. +Der skal være klarhed omkring eventuelle pauser. +De skal være på sikker grund omkring tider og pauser, +så daler koncentrationen ikke på grund af usikkerhed om det praktiske. +At give dem viden og dermed ansvar styrker deres deltagelse. + +[[!img rettighedsrute.jpg class="solo"]] + +## 2) Fagligt indhold +Det faglige er det oplagte fokus for udflugten, +og det læreren måske bedst kan overskue i forvejen. +I min egen funktion leverer jeg det faglige indhold i form af en byvandring, +i konsultation med læreren. + +Overvej på den ene side hvilket fagligt input eleverne skal have før udflugten, + og på den anden side, hvordan udbyttet af ekskursionen kan ”pakkes ud” i det senere faglige arbejde. +Det spiller en rolle hvor klassen er i det faglige forløb, som udflugten relaterer til. +Om udflugten er en introduktion til et forløb, +en perspektivering midt i, +eller en afrunding eller repetition i slutningen, +spiller en rolle for indholdet. + +### Didaktik +Det faglige indhold består af en række formidlinger eller anden aktivitet undervejs, +afbrudt af bevægelse. +Det giver tilsammen et overblik over det faglige indhold. +Det kan tænkes at formidlingen af noget af det indhold især hviler på en ekstern person, +fx en guide, en rundviser på et museum eller anden vært. +Så skal det aftale hvordan lærerens formiling spiller sammen med den eksterne person. + +Man kan strukturere den faglige formidling som en række fortællepunkter, +med vandring imellem. +Det er nærmere beskrevet i min artikel På Udebane (Geografisk Orientering 2011) + + * Ankomst til fortællested + * Ro og opmærksomhed + * Fortælling i rimeligt omfang + * Afrunding og spørgsmål + * Evt. forklaring af hvor gruppen fortsætter, og hvad man skal være opmærksom på undervejs. Det vil sige indhold relevant for senere stop. + +Turen kan have opgaver og aktiviteter indbygget +i stedet for at lærer eller rundviser formidler viden. +Fx at finde inskriptioner, dekorative dyrefigurer eller foretage målinger og observationer. +Opgaverne skal være klart beskrevet og entydige. +De skaber variation og hjælper med at gøre eleverne til deltagere, +og med at genopbygge deres opmærksomhed. + +### Dialog +Hold eleverne i dialog om det faglige indhold, +men husk at have plads til hvad turen ellers indeholder, fx det almene. + +### Elevernes forudgående forventning til det faglige indhold +Eleverne skal vide hvad det faglige formål er med udflugten. +Man behøver ikke overforklare det i forvejen, +men det er nyttigt at pege på nogle konkrete emner, +tekster osv. de kan være forberedt på, +og give nogle clues, der støtter det faglige. +Det er dog vigtigere at de er med på den praktiske plan for udflugten. +Det giver som tidligere beskrevet ro, +og hjælper dem til at være til stede på udflugten for det faglige indhold. + +[[!img elisabeth_skole.jpg class="solo"]] + +## 3) Hvad verden ellers åbner for +Verden er tværfaglig, +og en udflugt har også en alment dannende funktion +og formidler anden viden end hvad der relaterer til de konkrete fag. +Og verden uden for det rent faglige skal tænkes ind i udflugten, +både det der kan planlægges og forudses, +og det der opstår når man er til stede på dagen. + +### Det faglige og det almene i samspil +Selv om udflugten omhandler fx historie, +kan man vælge at sige noget om kunst i det offentlige rum, +bygninger, eller om trafikken som eleverne selv er del af. +Der kan opstå muligheder. +En reklame i byrummet kan måske gøres til kommentar på et emne, +som klassen for nylig har arbejdet med. +Så kan man som lærer gribe fat i det og perspektivere. +Et andet sted kan det være oplagt at omtale et tema, +som klassen skal arbejde med senere. +Fx efter et besøg på Nationalmuseet +kan læreren bruge Christiansborg som afsæt til +at introducere et emne om politik. +Man skal bare være struktureret og huske at lægge det nye emne ned igen, +og få eleverne tilbage på sporet af dagens tema. + +Det er alment dannende at eleverne erfarer, +hvordan forskellige emnefelter kan interagere. +Selvfølgelig skal emnerne kunne skilles ad. +Fx er et emne om Jammersminde og Christian IV adskilt for viden om +hvordan København fungerer i dag, +fx hvordan folk bruger Kongens Have rekreativt, +eller hvilken rolle Rundetårn spiller som element i bybilledet. + +### Når verden presser sig på. Kampen om opmærksomheden. +På den anden side skal man passe på ikke at tabe eleverne. +For eksempel kan det sætte teenagere i en ganske særlig tilstand, +når de bevæger sig ned ad en gågade. +Det er noget de ofte gør i deres fritid, +og ikke i deres skolegang. +Man kan som lærer ønske at holde klassen i kort snor +og undgå de mest tydelige distraktioner +og ikke tage chancer med pauser der trækker ud. +Det gælder særligt hvor man er alene ude, +eller er ude med en klasse man ikke kender godt. + +### Tilstedeværelse som kompetence +Gennem en vel tilrettelagt udflugt kan eleverne udvikle viden om deres omverden, +om gode måder at færdes på, lære steder at kende osv. +Omverdenen kan kræve noget opmærksomhed fra de unge. +Men de skal også lære at kunne færdes i verden kompetent og med åbne øjne. +De må gerne trænes i at være bevidst tilstede i verden, +og at kunne observere den og orientere sig. + +[[!img rosenborg_april.jpg class="solo"]] + +## 4) Pædagogiske overvejelser +Udflugten er en anderledes slags undervisning end eleverne er vant til. +De forskellige rammer virker forskelligt på forskellige elever i klassen. +Der vil være nogen der bliver bedre stimulerede og har lettere ved at bidrage, +og andre som kan blive usikre og holde sig mere tilbage. +Nogle lever kan have svært ved at der bliver krævet skolekompetencer i en ikke-skole kontekst. +Det er normalt et gode at kunne ændre på klassens dynamik +og at udfordre eleverne, bare det sker i trygge rammer. + +Husk at bevare overblikket og at skabe et trygt rum for dialog og refleksion undervejs. +Det indebærer også planlægning med pauser, +som er betinget af de praktiske forhold. +Eleverne skal også kunne tilfredsstille deres personlige forventninger til udflugten. + +Man skal også have tolerance for at de unge er unge, +og at nogle af dem i 8. klasse gerne vil have noget tid på egen hånd, +når de nu en gang er i byen. +Hvis det kan lykkes, så er de elever også mere med under den faglige del af udflugten. + +[[!img viralbispegaard.jpg class="solo"]] + +### Det oplevede og tilegnelsen +Udflugten skal fungere godt, +både som fagligt indhold og som begivenhed i sig selv. +Hvis eleverne har en vel tilrettelagt udflugt med varieret indhold, +så vil det faglige udbytte stå stærkere i perspektiv med det. + +Det er min overbevisning. +Men jeg mangler teori og erfaring til at bakke det op. +Jeg har guidet et stort antal klasser på byvandring, +men har ikke været til stede, når der blev arbejdet videre med stoffet. +Jeg ved derfor heller ikke, hvordan der er blevet arbejdet med oplevelsen, +og hvad det betyder. + +Jeg søger teori om, hvordan oplevelser og konkret viden bliver knyttet sammen med hinanden. + +[[!img adspicit.jpg class="solo"]] + +Paul Hartvigson (©2021) +paul@hartvigson.dk +tlf 22 44 27 48 + +---- |