summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorhttps://www.google.com/accounts/o8/id?id=AItOawnDHAqtpGqONpXAXWdnqqWFjeWgcsojN3g <Paul@web>2014-01-20 22:35:04 +0100
committerbyvandring.nu website <bynu@mail.bitbase.dk>2014-01-20 22:35:04 +0100
commit8f16f0d131587292b515930642d2cf5fcf6fafbc (patch)
tree58fd8df8d1bbac44873cea1112cd144e2eccfa9e
parente9653a809b5ea5ff4ce1431f513c6c9576371fa9 (diff)
-rw-r--r--tom-kristensen-i-kbh.mdwn29
1 files changed, 19 insertions, 10 deletions
diff --git a/tom-kristensen-i-kbh.mdwn b/tom-kristensen-i-kbh.mdwn
index 4345c767..38054db5 100644
--- a/tom-kristensen-i-kbh.mdwn
+++ b/tom-kristensen-i-kbh.mdwn
@@ -29,6 +29,8 @@ Skilte i bladgrønt og skilte i okker,
Skilte som ferskner og skilte som Lax
Og skilte som bare pokker.*
+[[!img Tomk1921.jpg align="right" size="" alt=""]]
+
Byen har en hektisk rytme, farlige farver og momenter af usikkerhed og angst. Helt håndgribeligt er hans frygt, efter en hest havde væltet ham af cyklen i diget Vestergade 1924.
**Ud fra gadens mange porte
@@ -67,9 +69,16 @@ Og funklede med skiltene og dunkende musik
Og skreg i Sømandsdille til om Natten Klokken tre.*
(fra Nyhavns-Odysse, 1922).
-Gennem Toms barndom flyttede familien hele ti gange. Det gav ham både en social orienteringssans, men bidrog også til hans rastløshed – før rejsen endte i en funktionærbolig i Cikoriefabrikken i Valby.
+[[!img nyhavn_600.jpg align="right" size="" alt=""]]
+
+Gennem Toms barndom flyttede familien hele ti gange. Det gav ham både en social orienteringssans, men bidrog også til hans rastløshed – før rejsen endte i en funktionærbolig i Cikoriefabrikken i Valby. I ungdomsårene frekventerede han *Valbyparnasset*, der normalt holdt til hos kunstmaleren Jørgen Christian Jørgensen, som især levede af at male mellemtekster til stumfilm hos Nordisk Film.
+
+*... når de politiske debatter larmede, for der kom folk, der skule blive nazister, og folk der skulle blive kommunister, havde J. Chr. Jørgensen den vane, at han sad på en stol noget afsides, som den ideelle vært bør være det. Han sad foroverbøjet som en spinkel bonde, med den ene hånd over shagpibens hovede og læberne stramt samlet om pibespidsen og stirrede mod gulvet, mens han lyttede. Kun når der faldt en bemærkning, der var alt for urimelig, fjernede han piben for at få plads til at le."*
+
+[[!img valbyparnas.png align="right" size="" alt=""]]
+**Beskedne rammer for store tanker: Valbyparnasset i 1923. Jørgen Chr Jørgensen er nr. 3 fra højre, Emil Bønneløcke sidder lige under lampen i midten, og Tom Kristensen læner sig tilbage i højre side.
-Tom var en begavet dreng, og fik støtte til at gå på præmieskolen på Vesterbro, og senere gymnasiet på Vodroffsvej, hvor han måtte finde sig i drilleri for sin jævne baggrund. Det var dog en skole han var glad for:
+Tom Kristensen var vokset op og som digterspire med intellektuel appetit. Han havde også været en begavet dreng, der fik en langt bedre uddannelse end sine forældre. Han fik offentlig støtte til at gå på præmieskolen på Vesterbro, hvor han gik sammen med digterkammeraten Emil Bønneløcke - og senere på Henrik Madsens gymnasium på Vodroffsvej, hvor han måtte finde sig i drilleri for sin jævne baggrund. Det var dog en skole han var glad for:
*Ude i byen sagde man at Henrik Madsens Skole var en antiklerikal jødeskole. A den var antiklerikal, vil jeg nu sætte et spørgsmålstegn ved. Der blev undervist efter Frederik den Stores princip, at her på hjørnet af Vodroffsvej og Phillipavej med et spiritisttempel som nabo, fik enhver lov til at blive salig i sin tro. Hver uge havde vi en time i religion; men den arme frimenighedspræst, der havde påtaget sig hvervet, må have følt sig hensat i helvede, for vi drenge var næsten alle antiklerikale. Og i den retning gjorde jeg hurtige fremskridt. Jeg egnede mig ypperligt til ugudelighed, da jeg var den af os, der kendte Bibelen bedst.*
(Fra erindringerne *”Aabenhjertige Fortielser”*.)
@@ -111,6 +120,10 @@ Hr. Kistensens åbenbaringer komer ikke nemt, men er så meget desto mere nådeg
"Fordi den er lang."
Jastrau skulle lige til at le. Men så opdagede han Steffensens fjerne, skinnende blik. Og han måtte selv stirre ned ad den lange gade. Uendelig var den. Formiddagssolen lynede i et mylder af åbentstående vinduesruder som i vanddråber, og langt ude ved Enghave Plads blev de grå og gule facader luftige som fjerne bjerge, indtil de opløstes i en flimrende tåge.*
+[[!img tom-kristensen.jpg align="right" size="" alt=""]]
+
+[[Byvandringer på Vesterbro|vesterbro]]
+
Fra Vesterbro kan man vandre med Tom Kristensen ad Vesterbros Passage – det var byens moderne hovedstrøg i 1930 [link til vejviser 1930-artikel] – og se om man når helskindet frem til Rådhuspladsen.
Jeg vil dog slutte turen med et par strofer fra indgangen af ”Drømmen om Frederiksberg Have” fra 1936, hvor Tom Kristensen trods al uro kan forsone sig med den danske idyl:
@@ -133,18 +146,14 @@ Vandrer jeg fyldt af hans Tavshed og Ånd,
Tavs på hans Bud ind i Drømmenes Have
Uden han truende løfted sin Hånd.*
-[Ture i Frederiksberg og Frederiksberg Have|frederiksberg]
-
-
-
-"""]]
-
-[[!tag blog]]
+[[!img havenetre.jpg align="right" size="" alt=""]]
+[[Ture i Frederiksberg og Frederiksberg Have|frederiksberg]]
+"""]]
+[[!tag blog vejviseren]]
-[[!img havenetre.jpg align="right" size="" alt=""]]