summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorhttps://www.google.com/accounts/o8/id?id=AItOawnDHAqtpGqONpXAXWdnqqWFjeWgcsojN3g <Paul@web>2014-04-20 13:33:07 +0200
committerbyvandring.nu website <bynu@mail.bitbase.dk>2014-04-20 13:33:07 +0200
commit76f9f5d560521eba99dc730c40b224b0c2738db7 (patch)
tree1cd32d977f6b1057208218806e16b47387315235
parent49ba4bff81a8199c833fdb219642768290e64bbb (diff)
-rw-r--r--vejviseren/havfruedigt.mdwn24
1 files changed, 12 insertions, 12 deletions
diff --git a/vejviseren/havfruedigt.mdwn b/vejviseren/havfruedigt.mdwn
index 39bbeebc..bb3034f5 100644
--- a/vejviseren/havfruedigt.mdwn
+++ b/vejviseren/havfruedigt.mdwn
@@ -19,7 +19,7 @@ Det var et chokerende billede der gik verden rundt i 1964. Københavns berømte
Eller bare et stykke åndsforladt hærværk?
-[[!img sepiamermaiddecap.jpg]]
+[[!img sepiamermaiddecap.jpg]]
@@ -49,7 +49,7 @@ Litteraten Frederiks Stjernefelt øver ”Kritik af den Negative Opbyggelighed
Nu var det ikke en bovlam præstation, Jørgen Nash tilstår at lavet den tågede aften i 1964. Aktionen, som Nash kalder sit ”Havfruedigt” beskrives som en teknisk svær bedrift. Det var ikke let at være kunstnerisk oprørere dengang. De færreste der faktisk opdagede kunstnernes forsøg på at provokere.
[[!img havfruepling.jpg size=600x]]
-egen illiustration.
+Havfruedigt eller Hærværk - bidrag på de Situationistiske byvandring 24.2 2014 - kl. 19.00 fra Nyhavns Mindeanker.
##En forbrydelse kræver et offer.
@@ -61,7 +61,7 @@ Min turistførerkollega Cai Dollerup – der også førte turister i sin ungdom
Meget hurtigt blev statuen transporteret til Lauritz Rasmussens Bronzestøberi i Rådmandsgade, hvor et nyt hoved skulle modelleres, støbes og sættes på, så ”kunstværket” var snart usynligt for offentligheden.
-[[!img bronzestoeber_Rasmussens_gaard__44___Noerrebro_1964_medium.jpg size=500x]]
+[[!img bronzestoeber_Rasmussens_gaard__44___Noerrebro_1964_medium.jpg size=450x]]
Nu bliver Havfruedigtet konceptkunst, hvor medierne spiller en hovedrolle, og omtalen blev vigtigere end ”værket” selv. Selvfølgelig voksede interessen ved ideen om at hovedet var derude.
@@ -71,8 +71,7 @@ Det rigtige hoved blev eftersøgt – på Københavns tage – i Horsens Fjord
Det var i sandhed et gennembrud for provokationen som kunstart.
-[[!img CO-Ritus1962.gif size=500x]]
-
+[[!img CO-Ritus1962.gif size=500x]]
Det kunne være en kold tjans at provokere i tresserne. Her er Jørgen Nash til højre, med fire kumpaner fra gruppen co-ritus: Hardy Strid, Jens Jørgen Thorsen og Dieter Kunzelmann. (Kilde: Modkraft)
@@ -89,8 +88,8 @@ Man er i spændende selskab med Jørgen Sørøver, som han ofte kalder sig selv.
Jørgen Sørøver havde lang erfaring med drengestreger, kunstgreb og illegal aktivitet. Under besættelsen deltog han i modstandskampen, men var også på venlig fod med Edderkoppen, den berygtede sortbørskonge.
-[[!img edderkoppen.jpg size=500x]]
-Hvor mange tricks havde Jørgen Sørøver lært af den kriminelle kunstkregler Svend Aage Hasselstrøm; Edderkoppen?
+[[!img edderkoppen.jpg size=500x]]
+Hvilke numre havde Jørgen Sørøver lært af den kriminelle kunstkregler Svend Aage Hasselstrøm, berygtet som Edderkoppen?
Vi starter vandringen den 24.4i Nyhavn, og besøger kvarterets kroge i et senere nummer af Vejviseren.
@@ -101,7 +100,8 @@ Og så må vi tro på at Jørgen Sørøver taler sandt – i denne dag, som i s
##Sammenlignende Vandalisme.
Jørgen Nash bror er den kendte Asger Jorn. Trods nogle modsætninger, forfulgte de samme spor. Jorn stiftede sågar ”Institut for sammenlignende Vandalisme”. Jorn malede figurer på gamle malerier, og ødelæggelsen af det banale kunstværk er anerkendt som kunst.
-[[!img Jorn_Den_foruroligende_aelling.JPG size=500x]]
+[[!img Jorn_Den_foruroligende_aelling.JPG size=500x]]
+Asger Jorn - "Den Foruroligende Ælling". Hvad enten det er Store J. eller Lille J. der er på spil, så må HC Andersen holde for. (Kilde: Museum Jorn; se link for neden).
På Statens Museum for Kunsts udstilling Rastløs Rebel kan man blive klogere på Store J. Det er påfaldende at udstillingens titel spiller på netop kunstnerens virkelyst og oprørsånd – mere end for det kaliber hans værk havde. Er det den Negative Opbyggelighed der er på spil her?
@@ -113,7 +113,6 @@ Men spørgsmålet er det samme. Kan der opstå kunst ved destruktion af kunst? E
Er det budskabet der kom ud af det åbne svælg på den hovedløse havfrue, den 25.4 1964?
-[Læs artikel om overmalinger [[på Museum Jorns hjemmeside](http://www.museumjorn.dk/da/hvad_skovsoeen_gemte.asp)
##Al kunst er svær – ellers var det ingen kunst.
###(Storm P.)
@@ -136,12 +135,13 @@ Jørgen Nash: Havfruemorderen krydser sit spor (Aschehoug 1997)
Frederik Stjernfeldt og Søren Ulrik Thomsen: Kritik af den Negative Opbyggelighed (2005)
Pablo Henrik Llambías: Turistattraktion, (Informations Forlag 2001)
Linda Petersen: Espect Anything, Fear Nothing, [fra Modkraft (2011)](http://spip.modkraft.dk/sektion/modkultur/article/expect-anything-fear-nothing)
+Hvad Skovsøen Gemte. Artikel om overmalinger mm [på Museum Jorns hjemmeside](http://www.museumjorn.dk/da/hvad_skovsoeen_gemte.asp)
-Udstillingen ”Rastløs Rebel” om Asger Jorn på Statens Museum for Kunst forsætter til d. 15. 6. 2014.
+Udstillingen **Rastløs Rebel** om Asger Jorn på Statens Museum for Kunst forsætter til d. 15. 6. 2014.
-[[!img photoopportunity.jpg size=500x]]
+[[!img photoopportunity.jpg size=500x]]
-[[!template id=note text="""Had og kærlighed til en Havfrue
+[[!template id=note text="""**Havfrue i blitz og modlys**
Jeg kender mennesker der er fortørnede over, at netop Havfruen skulle repræsentere København, som der deres by. Kunstelskere kan ærgre sig over den gode kunst, turisterne IKKE får set. Og Visit Denmark – tidligere Danmarks Turistforening – prøver at brande sig på mange moderne og spidsfindige måder. Men de må gang på gang falde tilbage på HC Andersen og hans værk.