summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorSiri Reiter <siri@pjones.dk>2023-01-31 10:04:09 +0100
committerSiri Reiter <siri@pjones.dk>2023-01-31 10:04:09 +0100
commit720191610145e142bc2498044304406eb681687f (patch)
treecf773809d99c4fc8ee648f2c0810df693066d9fe
parent0726094e20dbc03b5fde353819614b1d0db94261 (diff)
text corrections
-rw-r--r--frihavnen.mdwn36
1 files changed, 28 insertions, 8 deletions
diff --git a/frihavnen.mdwn b/frihavnen.mdwn
index d8934faa..9209357d 100644
--- a/frihavnen.mdwn
+++ b/frihavnen.mdwn
@@ -22,27 +22,47 @@ else="""
[[!img midtermole.jpg class=deco]]
# Københavns Frihavn
-Turen går fra Nordre Toldbod til Langelinie Frihavnen, som blev bygget ud fra kysten i 1890'erne. I dag er det et parkagtigt område med monumenter og lækre lejligheder, men en gang var det en dynamo i international handel og søfart.
+Turen går fra Nordre Toldbod til Langelinie Frihavnen,
+som blev bygget ud fra kysten i 1890'erne.
+I dag er det et parkagtigt område med monumenter og lækre lejligheder,
+men en gang var det en dynamo i international handel og søfart.
[[!template id=note text="""Byvandring på omkring Frihavnen 1,5 - 2
timer. Start ved Nordre Toldbod eller alternativt Østerport Station.
Hvis man vil ud for enden af Langelinje Kaj, skal der beregnes lidt ekstra tid.
Turen kan slutte samme steder som start, eller gå til Amerika Plads eller Nordhavn Station."""]]
-Vi hører om hvorfor der er træer på Langeliniemolen og ser på ukendte mindesmærker og smukke detaljer i det gamle prestigeprojekt- Noget af indretningen stammer fra tiden, hvor internationale liners sejlede til og fra Langelinjekaj, før flyvning blev udbredt. Vi kommer så ind på Frihavnens område, med de mange bygninger, som vidner om den toldfrie havn, der engang rådede over eget brandvæsen, elektricitetsværk og jernbane.
-
-Frihavnen var centrum for planen om at modernisere Københavns Havn i 1890’erne med stor handel i Østersøen, særlig i konkurrence med Hamburg. Projektet blev gennemført, trods modstand fra den magtfulde C.F. Tietgen, men med ØK som støtte. Byggeriet blev gennemført med flotte materialer, og smukt dekorerede hovedkvarterer. I første halvdel af 1900-tallet var Frihavnen porten til den store verden, og omdrejningspunkt for det blå Danmark.
-
-Vi følger også områdets nedtur fra 1960’erne og frem. Et monument for dét er ØK’s nye hovedkvarter på Midtermolen fra 1992. Det er historien om en kæmpes fald. Men fra 1990'erne blev Frihavnen også omskabt, og basinerne bliver ramme for attraktive boliger og kontorejendomme. Vi ser på monumenter, kunst og gamle og nye bygninger undervejs.
+Vi hører om hvorfor, der er træer på Langeliniemolen,
+og ser på ukendte mindesmærker og smukke detaljer i det gamle prestigeprojekt.
+Noget af indretningen stammer fra tiden,
+hvor internationale linere sejlede til og fra Langelinjekaj,
+før flyvning blev udbredt.
+Vi kommer så ind på Frihavnens område med de mange bygninger,
+som vidner om den toldfrie havn,
+der engang rådede over eget brandvæsen, elektricitetsværk og jernbane.
+
+Frihavnen var centrum for planen om at modernisere Københavns Havn
+i 1890’erne med stor handel i Østersøen, særligt i konkurrence med Hamburg.
+Projektet blev gennemført trods modstand fra den magtfulde C.F. Tietgen,
+men med ØK som støtte.
+Byggeriet blev gennemført med flotte materialer og smukt dekorerede hovedkvarterer.
+I første halvdel af 1900-tallet var Frihavnen porten til den store verden
+og omdrejningspunkt for det blå Danmark.
+
+Vi følger også områdets nedtur fra 1960’erne og frem.
+Et monument for dét er ØK’s nye hovedkvarter på Midtermolen fra 1992.
+Det er historien om en kæmpes fald.
+Men fra 1990'erne blev Frihavnen også omskabt,
+og bassinerne blev ramme for attraktive boliger og kontorejendomme.
+Vi ser på monumenter, kunst og gamle og nye bygninger undervejs.
---
-Læs baggrundsartikel i Vejviseren [[om Københavns udvikling som handelsby, hvor Frihavnen var det største projekt.|/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri/]]
+[[Læs baggrundsartiklen i Vejviseren [[om Københavns udvikling som handelsby, hvor Frihavnen var det største projekt.|/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri/]]
[[Du kan fortsætte din opdagelsestur i Nordhavnen.|/nordhavn]]
[[Læs om vores tur om Matadorernes København fra Børsen til Marmorkirken.|/matadorernes_kbh]]
-
"""]]
[[!tag ture historie havnen osterbro 1800-tallet industri]]