summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2023-01-30 23:15:07 +0100
committerIkiWiki <ikiwiki.info>2023-01-30 23:15:07 +0100
commit5c97a2cbd325ae1a360f76e79c14b6a4cdde68c5 (patch)
tree990a4437daf52235debdd81d1874c834592a393b
parent6a8504e3bc3c0e5c95868c71345f70de870ed462 (diff)
-rw-r--r--frihavnen.mdwn14
1 files changed, 9 insertions, 5 deletions
diff --git a/frihavnen.mdwn b/frihavnen.mdwn
index e94eca53..41414f73 100644
--- a/frihavnen.mdwn
+++ b/frihavnen.mdwn
@@ -22,16 +22,20 @@ else="""
[[!img midtermole.jpg class=deco]]
# Københavns Frihavn
-**Byvandring mellem Langelinje og Nordhavn**
+På denne tur går vi fra Nordre Toldbod ud ad Langelinie, som i 1890’erne blev kraftigt beskåret af den moderne udvikling – Københavns Frihavn. Vi hører om hvorfor der er træer på Langeliniemolen og ser på ukendte mindesmærker og smukke detaljer. Vi kommer tilbage ind på Frihavnens område og de mange bygninger, som stadig står og vidner om den toldfrie havn, der engang rådede over eget brandvæsen, elektricitetsværk og jernbane.
----
-Her skal teksten stå.
----
+Frihavnen var centrum for planen om at modernisere Københavns Havn i 1890’erne med stor handel i Østersøen, særlig i konkurrence med Hamburg. Handel med Fjernøsten spillede en stor rolle. Projektet gav politiske diskussioner og erhvervsmæssige stridigheder, med C.F. Tietgen som modspiller og H.N. Andersen og ØK som støtte. Byggeriet blev gennemført med flotte materialer. I første halvdel af 1900-tallet var Frihavnen porten til den store verden, og omdrejningspunkt for det blå Danmark. De internationale linjer sejlede til og fra Langelinjekaj, før flyvning blev udbredt.
+
+Vi følger også områdets nedtur fra 1960’erne og frem. Et monument for dét er ØK’s nye hovedkvarter på Midtermolen fra 1992. Det er historien om en kæmpes fald. Fra 1990'erne blev Frihavnen omskabt, med basinerne som ramme for attraktive boliger og kontorejendomme, hvor nogle gamle hovedsæder og lagerbygninger står markant frem, med monumenter og spændende udsmykninger undervejs.
+
+Mødested: Gefion springvandet ved Nordre Toldbod. Turen ender ved Nordhavn Metrostation.
+
+Turen kan tilpasses efter ønske i længde og afslutningssted. F.eks. kan man komme helt ud for enden af Langelinie Kaj. Der er også muligheder for at ende ved et spisested enten ved Amerika Plads eller i Nordhavn.
Læs baggrundsartikel i Vejviseren [[om Københavns udvikling som handelsby, hvor Frihavnen var det største projekt.|/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri/]]
[[Du kan fortsætte din opdagelsestur i Nordhavnen.|/nordhavn]]
-[[Læs om vores tur om Matadornes København fra Børsen til Marmorkirken.|/matadorernes_kbh]]
+[[Læs om vores tur om Matadorernes København fra Børsen til Marmorkirken.|/matadorernes_kbh]]
"""]]