diff options
author | https://www.google.com/accounts/o8/id?id=AItOawnDHAqtpGqONpXAXWdnqqWFjeWgcsojN3g <Paul@web> | 2014-09-01 19:59:11 +0200 |
---|---|---|
committer | byvandring.nu website <bynu@mail.bitbase.dk> | 2014-09-01 19:59:11 +0200 |
commit | 4e29e2e4b880eb11cafc9ef67050697c9493e0f8 (patch) | |
tree | 9acb079f7fea3aaeae91c6acd6a589e192de3480 | |
parent | 2648c123216584865299a9dff3a7b13c6cb984fa (diff) |
-rw-r--r-- | vejviseren/malmoe-skitse.mdwn | 4 |
1 files changed, 4 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn b/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn index 28537dce..df177e37 100644 --- a/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn +++ b/vejviseren/malmoe-skitse.mdwn @@ -50,6 +50,10 @@ For omkring 100 år siden ville Malmø sætte sig Europakortet gennem store Balt ###Hjemmet og Kranen, Tårnet og Broen. Malmø fik dynamik igen efter nogle årtier. Fra 1930’erne blev byen endnu mere en industrimetropol. Der kom nye kvarterer med nøgternt byggede murstenshuse og ordentlige lejligheder. Det ligner et udtryk for ”Folkhemmet”. Det var begrebet som den socialdemokratiske leder (og Malmødreng) Per Albin Hansson satte som idealet for Sverige. + +[[!img moriskanrose.jpg class=solo]] +*Folkets Park ved Möllevången blev arbejderbevægelsens egen park, og er idag en af byens oaser.* + Vigtigst af byens industrier var Kockums skibsværft, der havde 15.000 arbejdere da det var størst. Den kæmpe Kockumskran blev rejst i 1973-74. Den var 140 meter høj, og kunne løfte 1500 tons på en gang. Kæmpe skibsdele kunne tumles og drejes. Her blev bygget supertankere blev i lidt over 10 år. I tilbageblikket virker opførelsen som en trodsig gestus, i en periode hvor værtsindustrien kom i krise i hele Europa. I enden gik også Malmøs storværft ned. I 2002 blev kranen skilt ad og bugseret bort til Sydkorea. Hyundai havde købt den for en enkelt dollar og løftet om bortskaffelse. Byen havde mistet sit industrielle omdrejningspunkt. [[!img kockumskranen_500.jpg class=solo]] |