summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2018-12-23 00:34:29 +0100
committerIkiWiki <ikiwiki.info>2018-12-23 00:34:29 +0100
commit227125b71a526b8c58aed906a321eb16113e40da (patch)
tree8073da48f42a9184b786090f05ae1b9f81874cbf
parentb98007d8aa2303f33d8a750878d3c055204dcde8 (diff)
-rw-r--r--skueplads.mdwn9
1 files changed, 4 insertions, 5 deletions
diff --git a/skueplads.mdwn b/skueplads.mdwn
index f3145c51..9fcc4a8d 100644
--- a/skueplads.mdwn
+++ b/skueplads.mdwn
@@ -24,17 +24,16 @@ else="""
##En byvandring om teatrets magt og magtens teater.
-Vi bevæger os mellem de kongelige teatre gennem tiderne, og store og små talenter, genier og gøglere på de skrå brædder og de store begivenheders scene. Det er teatrenes scene og kulisser, men skuespillere, balletdansere, instruktører og politiske kandestøbere, miskendte genier og latterlige dilletanter, medsamt alle de intriger og overtro der omgiver den verden.
+Vi bevæger os mellem de kongelige og folkelige teatre gennem tiderne. Der optræder store og små talenter, genier og gøglere; skuespillere, balletdansere, instruktører, politiske kandestøbere, miskendte genier og latterlige dilletanter, medsamt alle de intriger og den overtro der omgiver scenens verden.
-Men der er også politisk teater, og kroninger, bryllupper og politiske omvæltninger der har udspillet sig dramatisk med byen pladser og paladser som bagtæppe. Så vi ser på hvordan magten iscenesætter sig selv, eller hvordan den kan stå for fald ude i det offentlige rum. Men man kan også høre om den gang de stykker som hoffet opførte til sin egen fornøjelse med konge og dronning i prominente roller.
+Men der er også politisk teater, og kroninger, bryllupper og politiske omvæltninger der har udspillet sig dramatisk med byen pladser og paladser som bagtæppe. Så vi ser på hvordan magten iscenesætter sig selv, eller hvordan den kan stå for fald ude i det offentlige rum. Men man kan også høre om de stykker som hoffet opførte til sin egen fornøjelse med konge og dronning i prominente roller.
-På rollelisten har vi teatertossede konger, lystne grever, og scenefolk med pengeproblemer og psykiske udfordringer. Der er Ludvig Holberg, som brugte scenekunst til at forme selve den danske kultur, Grevinde Danner, der ville være noget ved musikken og hendes modpart Johanne Louise Heiberg, som dannede kulturelt magtcentrum med sin mand Johan Ludvig. For ikke at tale om en perlerække af gale mennesker fra broderlandende Norge og Sverige, såsom Ibsen og Strindberg, som kom det København for at lave skandale.
+På rollelisten har vi teatertossede konger, lystne grever, og scenefolk med pengeproblemer og psykiske udfordringer. Der er Ludvig Holberg, som brugte scenekunst til at forme selve den danske kultur, Grevinde Danner der ville være noget ved musikken og hendes modpart Johanne Louise Heiberg, som dannede kulturelt magtcentrum med sin mand Johan Ludvig. For ikke at tale om en perlerække af gale mennesker fra Norge og Sverige, såsom Ibsen og Strindberg, som kom det København for at lave skandale.
Op på tilskuerrækkerne finder vi både borgerskab, skønånder, onde anmeldere og højtråbende pøbel. Hvad enten stykket udspiller sig på de skrå brædder eller på byens brosten.
-
[[!template id=note text="""Byvandring i det indre København, 1,5 - 2 timer.
-Start ved Christansborg, Kongens Nytorv eller Amalienborg. """]]
+Start ved Christansborg, Kongens Nytorv, Amalienborg eller Nørreport. """]]
"""]]