summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorpaul <paul@web>2017-02-01 09:08:38 +0100
committerIkiWiki <ikiwiki.info>2017-02-01 09:08:38 +0100
commit00064708b5284d783543cc4f2455ca946db41bc2 (patch)
tree275d3e44bc2a318718c908b4b29398a9b570aaf7
parentc92a46d3bfc37db52aaabdcaaa5239ae897f24d2 (diff)
-rw-r--r--vejviseren/kierkegaards_konfirmation.mdwn2
1 files changed, 1 insertions, 1 deletions
diff --git a/vejviseren/kierkegaards_konfirmation.mdwn b/vejviseren/kierkegaards_konfirmation.mdwn
index 4f6f3bb2..8104e420 100644
--- a/vejviseren/kierkegaards_konfirmation.mdwn
+++ b/vejviseren/kierkegaards_konfirmation.mdwn
@@ -33,7 +33,7 @@ Både præst og kirke kom til at spille en stor rolle i Søren Kierkegaards liv.
[[!img jpmynster.png class=solo]]
-**Hvad mener Kierkegaard om konfirmationen? – *”christeligt Comedie-Spil eller det som værre er:”***
+**Hvad mener Kierkegaard om konfirmationen? – *”christeligt Comedie-Spil eller det som værre er:”***
Kierkegaard mener at dåb og konfirmation i sig selv ikke er et bevis på at man er kristen. Der er forskel på at være kristen i det indre og på at være en del af den kristne kirke i det ydre. ”Vanskeligheden er saa meget større, fordi dette skal og bør gaae stille af i Individet selv uden nogen afgjørende handling i det Ydre” (Søren Kierkegaards Skrifter 7).
Han synes det er noget komisk over at vælge alderen 14-15 år til konfirmationen. Kierkegaard mener ikke man er gammel nok til at tage stilling til spørgsmålet om frelse og fortabelse. Han betragter det at være et eksisterende menneske, som det at være undervejs. Så til den anden side mener Kierkegaard ikke at vi nogensinde opnår det resultat, hvor vi kan sige utvetydigt: Nu er jeg kristen!
Han betragter konfirmationen som et komediespil, og argumenterer at konfirmationshandlingen er blevet sat på linje med andre borgerlige handlinger ”saa Confirmationens Betydning egentligen bliver: den Attest, Præsten udsteder, uden hvilken Attest vedkommende Dreng eller Pige slet ikke kan komme an i dette liv” (Øjeblikket nr. 7).