diff options
author | birgit <birgit@web> | 2017-09-11 11:39:03 +0200 |
---|---|---|
committer | IkiWiki <ikiwiki.info> | 2017-09-11 11:39:03 +0200 |
commit | 89f897a096ee325cfee8a7ded1e3905bf8c1842e (patch) | |
tree | 55eb6679da7b8d27759d0738c5785febd0cc1d74 /blog | |
parent | 9da2373ec7ab280667023ef996990e11a7bd6c3a (diff) |
Diffstat (limited to 'blog')
-rw-r--r-- | blog/tankekort_bruges_til.mdwn | 121 |
1 files changed, 61 insertions, 60 deletions
diff --git a/blog/tankekort_bruges_til.mdwn b/blog/tankekort_bruges_til.mdwn index 284f97fa..f317b5fc 100644 --- a/blog/tankekort_bruges_til.mdwn +++ b/blog/tankekort_bruges_til.mdwn @@ -1,4 +1,4 @@ -#Et Tankekort. +#Et Tankekort hvad er det. @@ -8,123 +8,124 @@ og. *Kort*: -Et *Tankekort* er et kort med tanker, der kan bruges til 'at skrue op' for det, du (jeg/ vi) gerne vil. +Et *Tankekort* er et kort med tanker, der kan bruges til 'at skrue op' for det, du (jeg/ vi) gerne vil. -At anvende et Tankekort, er 'som at tanke en bil op med benzin, diesel - eller el'. +At anvende et [[Tankekort|/tankekort]], er 'som at tanke en bil op med benzin, diesel - eller el'. -Når vi 'tanker op' får vi ny energi og nye muligheder for udfoldelse. +Når vi 'tanker op' får vi ny energi og nye muligheder for udfoldelse. -Langt: +*Langt*: -Tankekort for begyndere er f.eks. det Tankekort, der har teksten: Det går godt. +Et *Tankekort for begyndere* er f.eks. det *Tankekort*, der har teksten: *Det går godt*. -Du kan se det her: http://www.birgitmaanestraale.dk/tankekort/gaargodt.jpg +Du kan se det [[her.|/tankekort/gaargodt.jpg]]. -Og, måske som vedhæft. -Tankerne, der er på Tankekortene (som der indtil nu er 16 varianter af) (se dem her: http://www.birgitmaanestraale.dk/tankekort) har til formål 'at blive til virkelighed'. +Tankerne, der er på Tankekortene (som der indtil nu er 16 varianter af) (se dem [[her.|/tankekort]] har til formål 'at blive til virkelighed'. -Ser, tænker og siger vi f.eks. til os selv: +Ser, tænker og siger vi f.eks. til os selv: -Det går godt så vil vi opleve +*Det går godt* så vil vi opleve. -at det går godt - eller - bedre og bedre. +at det går godt - eller - bedre og bedre. -Vælger vi 'at lege legen', at det vi tænker bliver til virkelighed, så kan vi lære en masse om os selv - og, hvad vi tænker (samt hvordan det påvirker vores liv, vores valg, vores udfoldelsesmuligheder, selvværd, selvtillid, ro, glæde, overblik m.v.). +Vælger vi *'at lege legen', at det vi tænker bliver til virkelighed*, så kan vi lære en masse om os selv - og, hvad vi tænker (samt hvordan det påvirker vores liv, vores valg, vores udfoldelsesmuligheder, selvværd, selvtillid, ro, glæde, overblik m.v.). -At fokusere på: Det går godt kan aflede, at vi faktisk bliver bekræftede i AT det går godt. +At fokusere på: *Det går godt* kan aflede, at vi faktisk bliver bekræftede i AT det går godt. -Vi har måske, sådan generelt, tænkt, at det ikke går så godt. Måske fordi vi er eksponeret for beviser for, at det ikke går godt. (Det kan vi blive af vore egne tanker (der kan være formet at tidligere faktiske oplevelser), og, vi kan være påvirkede af andre menneskers oplevelser, meninger og erfaringer, ligesom det vi læser, hører eller ser i aviser, radio eller fjernsyn - kan få os til at tro - at 'det' ikke går godt). +Vi har måske, sådan generelt, tænkt, at det ikke går så godt. Måske fordi vi er eksponeret for beviser for, at det ikke går godt. (Det kan vi blive af vore egne tanker (der kan være formet at tidligere faktiske oplevelser), og, vi kan være påvirkede af andre menneskers oplevelser, meninger og erfaringer, ligesom det vi læser, hører eller ser i aviser, radio eller fjernsyn - kan få os til at tro - at 'det' ikke går godt). -Vælger vi at øge vores fokus på 'at det går godt' - f.eks. ved at have et Tankekort i lommen, i vores taske, ved vores seng, på vores spejl eller andre gode steder, med teksten: Det går godt +Vælger vi at øge vores fokus på 'at det går godt' - f.eks. ved at have et *Tankekort* i lommen, i vores taske, ved vores seng, på vores spejl eller andre gode steder, med teksten: *Det går godt*. -så vil vi kunne få øje på beviser på det. +så vil vi kunne få øje på beviser på det. -JA, det går faktisk godt: +JA, det går faktisk godt: -- Min morgen var god +- Min morgen var god. -- Jeg har vand i vandhanen +- Jeg har vand i vandhanen -- Jeg har mad i køleskabet +- Jeg har mad i køleskabet. -- Jeg har en cykel / en bil/ et rejsekort +- Jeg har en cykel / en bil/ et rejsekort -- Jeg kan gå/ køre/ bevæge mig +- Jeg kan gå/ køre/ bevæge mig -- Jeg kan høre og se +- Jeg kan høre og se -- Jeg kan smile +- Jeg kan smile -- Jeg kan li' andre +- Jeg kan li' andre -- Andre kan li' mig +- Andre kan li' mig -og så videre og så videre. +og så videre og så videre. -Det går godt med dine studier, på dit job, i dit hjem, i din by, i vores land, på vores klode. +Det går godt med dine studier, på dit job, i dit hjem, i din by, i vores land, på vores klode. -JA, men... det går jo også 'ikke så godt' vil du måske indvende, og, deri har du - også - ret. +JA, men... det går jo også 'ikke så godt' vil du måske indvende, og, deri har du - også - ret. -En mekanisme 'der er sjov' er, at det vi fokuserer på vokser. +En mekanisme 'der er sjov' er, at det vi fokuserer på vokser. -Så: Vi kan få ret i alt hvad vi fokuserer på. +Så: Vi kan få ret i alt hvad vi fokuserer på. -Også derfor er det en god idé, at fokusere på det du og jeg GERNE vil. +Også derfor er det en god idé, at fokusere på det du og jeg GERNE vil. -Se nu f.eks. i aviser og på fjernsyn, hvor mange beviser der er for, at noget ikke går godt. +Se nu f.eks. i aviser og på fjernsyn, hvor mange beviser der er for, at noget ikke går godt. -Og: Læg mærke til 'hvad det gør ved dig'. Gør det dig glad? Rolig? Fuld af håb og gåpåmod? +Og: Læg mærke til 'hvad det gør ved dig'. Gør det dig glad? Rolig? Fuld af håb og gåpåmod? -(Nej, vel...) +(Nej, vel...). -Så: Hvis du vil have et andet resultat - må du gøre noget andet. F.eks. undersøge, hvad det gør ved dig, at tænke: Det går godt. +Så: Hvis du vil have et andet resultat - må du gøre noget andet. F.eks. undersøge, hvad det gør ved dig, at tænke: *Det går godt*. + +Og, sådan kan vi blive ved. -Og, sådan kan vi blive ved. +Ikke alene med de 16 varianter af Tankekort, som jeg har udviklet i et samarbejde med grafisk designer, Siri Reiter, MEN, med alle tanker. -Ikke alene med de 16 varianter af Tankekort, som jeg har udviklet i et samarbejde med grafisk designer, Siri Reiter, MEN, med alle tanker. +Tanker, vi bevidst vælger, kaldes også: Positive Selvbekræftelser eller affirmationer (efter det engelske ord: Affirmations). -Tanker, vi bevidst vælger, kaldes også: Positive Selvbekræftelser eller affirmationer (efter det engelske ord: Affirmations). +Affirmationer/ Positive Selvbekræftelser er ønsker eller mål, som vi ønsker at nå - formuleret som om de allerede er sande. Sprogligt formuleres de i nutid og altid som 100% positive. -Affirmationer/ Positive Selvbekræftelser er ønsker eller mål, som vi ønsker at nå - formuleret som om de allerede er sande. Sprogligt formuleres de i nutid og altid som 100% positive. +At anvende Positive Selvbekræftelser har til formål, at det vi siger til os selv - positivt skal bekræfte sig selv. -At anvende Positive Selvbekræftelser har til formål, at det vi siger til os selv - positivt skal bekræfte sig selv. +*Det er ikke - altid - en dans på roser*. -Det er ikke - altid - en dans på roser. +Når vi siger det, vi GERNE vil, vil vi kunne opleve at det er sandt. At det sker. +Vi vil se og opleve det igen og igen: JA. *Det går godt* - eller - et andet positiv udsagn, som vi fokuserer på. -Når vi siger det vi GERNE vil, vil vi kunne opleve at det er sandt. At det sker. -Vi vil se og opleve det igen og igen: JA. Det går godt - eller - et andet positiv udsagn, som vi fokuserer på +MEN. -MEN +vi vil også se eksempler på det modsatte. -vi vil også se eksempler på det modsatte. +Når vi vælger at anvende *Bevidst Positiv Tænkning* øges vores fokus og opmærksomhed - generelt -Når vi vælger at anvende Bevidst Positiv Tænkning øges vores fokus og opmærksomhed - generelt +og -og +det betyder også, at vi undervejs på rejsen eller i processen vil få øje på 'ting og sager' + tidligere oplevelser og erfaringer, der bestemt ikke bekræfter, det vi GERNE vil. (Og, når det sker, kan vi vælge at 'tænke positivt' f.eks. ved at tænke: 'Hvor interessant', aha', nåh...). -det betyder også, at vi undervejs på rejsen eller i processen vil få øje på 'ting og sager' + tidligere oplevelser og erfaringer, der bestemt ikke bekræfter, det vi GERNE vil. (Og, når det sker, kan vi vælge at 'tænke positivt' f.eks. ved at tænke: 'Hvor interessant', aha', nåh...) +Når vi er vågne og opmærksomme, kan vi indimellem 'fange vores tanker' - og, forstå - mere om os selv - og, hvad vi faktisk (også) tænker. -Når vi er vågne og opmærksomme kan vi indimellem 'fange vores tanker' - og, forstå - mere om os selv - og, hvad vi faktisk (også) tænker. +Når det sker, at vi fanger en eller flere af vores ellers for os selv ubevidste tanker, får vi nogle gange nogle 'aha-øjeblkke'. -Når det sker, at vi fanger en eller flere af vores ellers for os selv ubevidste tanker, får vi nogle gange nogle 'aha-øjeblkke'. +Aha. Så kan jeg da bedre forstå, at ...... -Aha. Så kan jeg da bedre forstå, at ...... +Hvis jeg f.eks. siger til mig selv: *Det går godt*, kan jeg 'komme i tanker om' dengang, hvor det ikke gik godt (og med aktiveringen af disse gamle erfaringer, kan jeg - ubevidst - afholde mig fra, at huske at 'det går godt'... som kan betyde, at jeg undlader at gribe muligheder eller at udfordre mig selv til at lære, gøre, deltage i m.v.). -Hvis jeg f.eks. siger til mig selv: Det går godt, kan jeg 'komme i tanker om' dengang, hvor det ikke gik godt (og med aktiveringen af disse gamle erfaringer, kan jeg - ubevidst - afholde mig fra, at huske at 'det går godt'... som kan betyde, at jeg undlader at gribe muligheder eller at udfordre mig selv til at lære, gøre, deltage i m.v.) +F.eks. dengang jeg lige havde fået min første tohjulede cykel (der havde en smuk lyseblå farve), og hvor jeg 'ville vise' naboens dreng hvor dygtig jeg var til at køre på den (selvom jeg faktisk var meget nybegynder !) - og, jeg, da jeg kom kørende med en voldsom fart ned ad bakken, væltede og fik blodige hudafskrabninger, fordi jeg ikke bremsede, overhovedet... -F.eks. dengang jeg lige havde fået min første tohjulede cykel (der havde en smuk lyseblå farve), og hvor jeg 'ville vise' naboens dreng hvor dygtig jeg var til at køre på den (selvom jeg faktisk var meget nybegynder !) - og, jeg, da jeg kom kørende med en voldsom fart ned ad bakken, væltede og fik blodige hudafskrabninger, fordi jeg ikke bremsede, overhovedet... +Eller: Dengang hvor jeg, som måske 12 årig, skrev til kommunen og spurgte om om min lillebror og jeg måtte køre med skolebussen, som kørte lige forbi vores hus, og, hvor svaret var nej, fordi vi kun havde 1,7 kilometer til skole. (For at køre med skolebussen skulle der være mindst 2 kilometer til skole). Jeg var vældig oprørt over svaret, som jeg delte med mine skolekammerater, der kvitterede med at række tunge og gøre vinkende bevægelser med strittende fingre hvoraf tommelfingrene var inde i ørerne, når de i skolebussen passerede mig og min lillebror, der trak vores cykler gennem den høje sne). Umiddelbart 'uskyldigt' men for mig - et nederlag, og et eksempel på 'at det ikke gik godt' at be' om det jeg gerne ville have. -Eller: Dengang hvor jeg, som måske 12 årig, skrev til kommunen og spurgte om om min lillebror og jeg måtte køre med skolebussen, som kørte lige forbi vores hus, og, hvor svaret var nej, fordi vi kun havde 1,7 kilometer til skole. (For at køre med skolebussen skulle der være mindst 2 kilometer til skole). Jeg var vældig oprørt over svaret, som jeg delte med mine skolekammerater, der kvitterede med at række tunge og gøre vinkende bevægelser med strittende fingre hvoraf tommelfingrene var inde i ørerne, når de i skolebussen passerede mig og min lillebror, der trak vores cykler gennem den høje sne). Umiddelbart 'uskyldigt' men for mig - et nederlag, og et eksempel på 'at det ikke gik godt' at be' om det jeg gerne ville have. +FØLELSERNE forbundet med sådanne oplevelser og erfaringer kan bremse os i at turde tro på, at Det går godt/ vil gå godt/ kommer til at gå godt m.v. -FØLELSERNE forbundet med sådanne oplevelser og erfaringer kan bremse os i at turde tro på, at Det går godt/ vil gå godt/ kommer til at gå godt m.v. +Mere herom en anden gang. -Mere herom en anden gang. +Hvis du har læst med til nu, så har du måske lyst til 'at vide endnu mere'. -Hvis du har læst med til nu, så har du måske lyst til 'at vide endnu mere'. +Hvis du ønsker at vide mere om hvad *Tankekort* er, og hvordan du kan bruge dem, samt hvad du kan gøre med de reaktioner, der måtte opstå for dig, så foreslår jeg, at du overvejer at deltage i den 2 timers introduktionsworkshop: *Tank op med Tankekort* (som du kan læse mere om [[her.|/tankekort/introduktion). -Hvis du ønsker at vide mere om hvad Tankekort er, og hvordan du kan bruge dem, samt hvad du kan gøre med de reaktioner, der måtte opstå for dig, så foreslår jeg, at du overvejer at deltage i den 2 timers introduktionsworkshop: Tank op med Tankekort (som du kan læse mere om her: http://www.birgitmaanestraale.dk/tankekort/introduktion). +[[!tag blog tankekort tankekort_bruges_til bevidst_positiv_taenkning workshop]] |