summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/jernbanenyt_gul.mdwn
blob: f79f3de72a74be2596d5f7c26134956626f84aed (plain)

[[!meta title="Det Gule Palæ flytter!"]]

[[!if test="included()" then="""

[[!img /jernbanetur/gulepalae.jpg class=solo size=500x link=jernbanenyt_gul]]

En af Københavns meget karakteristiske bygninger har svævet i fare for nedrivning. Nu skulle det Gule Palæ på godsbaneterrænnet være sikret. Det kræver blot, at Olsen-bandens fanklubber kan få deres plan til at holde.

[[Læs mere...|/vejviseren/jernbanenyt_gul]]

""" else="""

#Det Gule Palæ flytter ##Et kort kig ind på baneterænnet af Erik Willumsgaard

Olsen-banden-fans og tog-enthusiaster kan ånde lettet op. ”Det gule palæ” bliver ikke destrueret i første omgang; men flyttes til Gedser, hvis ellers man kan skaffe penge nok til at gennemføre planen. Bandens fans har en plan, der er Egon Olsen værdig.

[[!img /jernbanetur/gulepalae.jpg caption="Det Gule Palæ - berømt blandt kendere af jernbaneforhold."]]

Det legendariske kommandoposttårn på Københavns godsbanegård – som indgik i handlingen i ”Olsen Banden på sporet” – bliver ikke revet ned, men flyttet til Gedser remise. Det er essensen i den plan, som den danske og den tyske Olsen-banden Fanklub har lagt, og som de nu samler penge ind til at realisere.

[[!img /jernbanetur/olsenbandenmodel.jpg caption="Egon har en plan. Detalje fra modeljernbanen på Hovedbanegården"]]

I ”Olsen Banden på sporet” er det Paul Hagen og Helge Kjærulff Schmidt, der som trafikassistent Godtfredsen og trafikinspektør Brodersen går og hygger med kaffe og ostemadder, mens de sirligt holder styr på godstrafikken mellem København og det sydlige udland. Det er seriens syvende film fra 1975.

I virkelighedens verden var tårnet den første hovedkommandopost på Godsbanegården, og fungerede som sådan frem til den nye og større blev indviet. Herefter blev den reduceret til kommandpost Tårnet (kT), hvor der blev registrereret ind- og udgående godsvogne, ind til Godsbanegården blev nedlagt og i realiteten flyttet til Ringsted for ti år siden. Men det var dog stadig en såkaldt togfølgestation. Det havde imidlertid også sin ende, i august 2010. Siden da har Det Gule Palæ fristet en usikker skæbne. Ind til det altså blev besluttet at flytte det til Gedser.

Men det vil dog blive stående på sin gamle plads en rum tid endnu – og blive et af målene for de jernbaneture, som byvandring.nu lancerer til foråret, første gang den 7. - 8. marts.

##Godt nyt om det Gule Palæ af Erik Willumsgaard

Olsen Banden-fans kan ånde lettet op. „Det gule palæ” bliver ikke destrueret i første omgang; men flyttes til Gedser, hvis ellers man kan skaffe penge nok til at gennemføre planen. Olsen Bandens største fans har en plan, der må få gamle Egon Olsen til at smile i sin himmel.

[[Læs om jernbaneturen: byvandring på sporet|jernbanetur]]

[[!img /jernbanetur/gulepalae.jpg caption="Det Gule Palæ - berømt blandt kendere af jernbaneforhold."]]

Det legendariske kommandoposttårn på Københavns godsbanegård – det, der indgik i handlingen i „Olsen Banden på sporet”, seriens syvende film fra 1975 – bliver ikke revet ned, men flyttet til Gedser remise. Det er konklusionen på den plan, som den danske og den tyske Olsen Banden Fanklub har lagt, og som de nu samler penge ind til at realisere.

[[!img /jernbanetur/olsenbandenmodel.jpg caption="Egon har en plan. Detalje fra modeljernbanen på Hovedbanegården."]]

I „Olsen Banden på sporet” er det Paul Hagen og Helge Kjærulff Schmidt, der som trafikassistent Godtfredsen og trafikinspektør Brodersen går og hygger med kaffe og ostemadder, mens de sirligt holder styr på godstrafikken mellem København og det sydlige udland.

I virkelighedens verden var tårnet den første hovedkommandopost på Godsbanegården, og fungerede som sådan frem til den nye og større blev indviet. Herefter blev den reduceret til kommandpost Tårnet (kT), hvor der blev registrereret ind- og udgående godsvogne, ind til Godsbanegården blev nedlagt og i realiteten flyttet til Ringsted for ti år siden. Men det var dog stadig en såkaldt togfølgestation. Det havde imidlertid også sin ende i august 2010. Og siden da har Det Gule Palæ fristet en usikker skæbne. Indtil det altså blev besluttet at flytte det til Gedser. Men det vil dog blive stående på sin gamle plads en rum tid endnu – og blive et af målene for de jernbaneture, som byvandring.nu lancerer i løbet af foråret, første gang den 7. - 8. marts.

[[Læs mere om jernbaneturen: byvandring på sporet|jernbanetur]]

[[!img /jernbanetur/kontroltaarn.jpg caption="Det Runde Tårn ved Dybbølsbro skal være kontrolcentral for hele Danmark."]]

På turen vil man blandt andet – i kontrast til hyggen i Det Gule Palæ – se det hyper moderne hi-tech kontrolcenter, „Det Runde Tårn”, som BaneDanmark er ved at bygge til at holde styr på togtrafikken, herunder også personale og materiel, i hele landet.

"""]]

[[!tag vejviseren blog]] [[!tag artikel emne trafik sted det_gule_palae]] [[!meta date="2015-02-11"]]