+++
date=2015-08-11
title="Ny tunnel forbinder Østerbro og Oslo"
[taxonomies]
tags=[
"blog",
"vejviseren",
"tip",
"sted",
"frihavnen",
"oesterbro",
]
+++
[[!if test="included()" then="""
En ny tunnel for cyklister og fodgængere genåbner passagen mellem Nordre
Frihavnsgade og den gamle Frihavn, og bringer FN, Amerika Plads og
Norgesbåden tættere på Trianglen.
{{ img(path="nordhavntunnel.jpg" class="blog" link="/vejviseren/frihavnstunnel") }}
[[Læs mere...|/vejviseren/frihavnstunnel/]]
"""
else="""
Ny tunnel forbinder Østerbro og Oslo
Oslo rykker tættere på Østerbro
Ny tunnel til Frihavnsområdet åbner fra Østerbro til den store verden,
{{ note(text="""Nye forbindelser. Vejviseren skriver om nye
muligheder for at komme frem til fods og på cykel i København. Vi venter
stadig på åbningen af den højst forsinkede Inderhavnsbro.""") }}
{{ img(path="tunnelkaffe.jpg" class="solo" caption="Ved indvielsen af den nye
tunnel 31.-7. 2015 serveres kaffe og croissanter") }}
Med åbningen af en ny cykel- og fodgængertunnel fra enden af Nordre
Frihavnsgade til Kalkbrænderihavnsgade er afstanden mellem Trianglen
og Carl Johan blevet reduceret med mere end 1 km. Det vil være en smart
smutvej for norske gæster, der vil opleve mere af København end det
allerede kendte.
Det er ikke kun DFDS-terminalen der kommer tættere på det centrale
Østerbro, det afkorter også arbejdsvejen for ansatte i FN-byen og
dem med arbejde, bolig eller ærinder andre steder på Amerika Plads.
{{ img(path="un_city.jpg" class="solo" caption="FN-byen ved Mamormolen.") }}
Det vil forhåbentlig hjælpe til at binde de nye bydele sammen med de
gamle. For der er en klar forskel på Østerbro og havnen, hvor jernbanen
ligger som en barriere med meget få gennemgange – og hidtil ikke videre
indbydende for bløde trafikanter.
Her kommer der mening til navnet Nordre Frihavnsgade, for nu fører den
faktisk til Frihavnen istedet for at ende i et T-kryds ved Nordhavn Station.
{{ img(path="spanolsenmaleri.jpg" class="solo" caption="Vægmaeriet af den gamle Frihavn er baseret
på Ib Spang Olsens tegnede eringingsbog 'Lille Dreng på Østerbro'") }}
Det er et ganske stateligt område i den gamle Frihavn, men ikke et ret
livligt ét. Der er store arbejdspladser og lejligheder med udsigt over
basinnerne. Men ud over en Netto er der ikke noget forretningsliv, selv
om området har 15 år på bagen som bolig- og kontorområde. Rigtig meget
er ændret siden den tid som Ib Spang Olsen erindrer i sine tegninger,
der ses som vægmalerier ved tunellen. En af de få gamle bygninger er den
smukke Frihavn Station, der står som et levn mellem alt det nye. Det er
en bagelbutik, og en af de få muligheder for at få noget nem mad i området.
{{ img(path="frihavnstation.jpg" class="solo") }}
Nordmænd på miniferie dér skal hellere søge gennem tunnelen og ind på
Østerbro. Man skal lige ned til Strandboulevarden og hundrede meter videre
ad Nordre Frihavnsgade. Så er man i bylivet på Østerbro, der både er
livligt og laid back.
[[Læs om byvandringer og cykelture på Østerbro.|osterbro]] Her kan man
også se vores cykeltur i Frihavns- og Nordhavnsområdet.
{{ img(path="norgestermnial.jpg" class="solo" caption="Terminalen til DFDS Norgesbåde
med UN City og det nye Åthusgadekvarter i baggrunden.") }}
"""]]