summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/frihavnstunnel.mdwn
blob: d5f0eb78eb1034d0c5b8b4c3684003f89c263714 (plain)

[[!meta title="Ny tunnel forbinder Østerbro og Oslo"]]

[[!if test="included()" then="""

En ny tunnel for cyklister og fodgængere genåbner passagen mellem Nordre Frihavnsgade og den gamle Frihavn, og bringer FN, Amerika Plads og Norgesbåden tættere på Trianglen.

[[!img nordhavntunnel.jpg class=blog link=/vejviseren/frihavnstunnel]]

[[Læs mere...|/vejviseren/frihavnstunnel/]]

""" else="""

Ny tunnel forbinder Østerbro og Oslo

Oslo rykker tættere på Østerbro

Ny tunnel til Frihavnsområdet åbner fra Østerbro til den store verden,

[[!template id=note text="""Nye forbindelser. Vejviseren skriver om nye muligheder for at komme frem til fods og på cykel i København. Vi venter stadig på åbningen af den højst forsinkede Inderhavnsbro."""]]

[[!img tunnelkaffe.jpg class=solo caption="Ved indvielsen af den nye tunnel 31.-7. 2015 serveres kaffe og croissanter"]]

Med åbningen af en ny cykel- og fodgængertunnel fra enden af Nordre Frihavnsgade til Kalkbrænderihavnsgade er afstanden mellem Trianglen og Carl Johan blevet reduceret med mere end 1 km. Det vil være en smart smutvej for norske gæster, der vil opleve mere af København end det allerede kendte.

Det er ikke kun DFDS-terminalen der kommer tættere på det centrale Østerbro, det afkorter også arbejdsvejen for ansatte i FN-byen og dem med arbejde, bolig eller ærinder andre steder på Amerika Plads.

[[!img un_city.jpg class=solo caption="FN-byen ved Mamormolen."]]

Det vil forhåbentlig hjælpe til at binde de nye bydele sammen med de gamle. For der er en klar forskel på Østerbro og havnen, hvor jernbanen ligger som en barriere med meget få gennemgange – og hidtil ikke videre indbydende for bløde trafikanter.

Her kommer der mening til navnet Nordre Frihavnsgade, for nu fører den faktisk til Frihavnen istedet for at ende i et T-kryds ved Nordhavn Station.

[[!img spanolsenmaleri.jpg class=solo caption="Vægmaeriet af den gamle Frihavn er baseret på Ib Spang Olsens tegnede eringingsbog 'Lille Dreng på Østerbro'"]]

Det er et ganske stateligt område i den gamle Frihavn, men ikke et ret livligt ét. Der er store arbejdspladser og lejligheder med udsigt over basinnerne. Men ud over en Netto er der ikke noget forretningsliv, selv om området har 15 år på bagen som bolig- og kontorområde. Rigtig meget er ændret siden den tid som Ib Spang Olsen erindrer i sine tegninger, der ses som vægmalerier ved tunellen. En af de få gamle bygninger er den smukke Frihavn Station, der står som et levn mellem alt det nye. Det er en bagelbutik, og en af de få muligheder for at få noget nem mad i området.

[[!img frihavnstation.jpg class=solo]]

Nordmænd på miniferie dér skal hellere søge gennem tunnelen og ind på Østerbro. Man skal lige ned til Strandboulevarden og hundrede meter videre ad Nordre Frihavnsgade. Så er man i bylivet på Østerbro, der både er livligt og laid back.

[[Læs om byvandringer og cykelture på Østerbro.|osterbro]] Her kan man også se vores cykeltur i Frihavns- og Nordhavnsområdet.

[[!img norgestermnial.jpg class=solo caption="Terminalen til DFDS Norgesbåde med UN City og det nye Åthusgadekvarter i baggrunden."]]

"""]]

[[!tag blog vejviseren ]] [[!tag artikel sted frihavnen oesterbro ]] [[!meta date="2015-08-11"]]