+++
date=2017-04-30
title="Valbys Hemmelige Havebyer"
[taxonomies]
tags=[
"valby",
"ture",
"kw",
]
+++
[[!if test="included()" then="""
{{ img(path="kirstenilyset.jpg" class="overview" link="/valby/havebyer/") }}
I starten af 1900-tallet groede smukke havebyer op omkring den gamle
landsby Valby. På denne tur føler vi smutveje og svungne gader i de
grønne haveforeninger, Den Røde By, Den Hvide By, Lyset og Valby Vænge.
Her blev rammen sat for det gode liv, en ramme der stadig holder.
[[Læs mere ...|/valby/havebyer/]]
"""
else="""
[[!template id="deco" text="
{{ img(path="/valby/Lyset.jpg" class="deco") }}
{{ img(path="/valby/Legepladsen.JPG" class="deco") }}
{{ img(path="/valby/Sommerfest_600x400.jpg" class="deco") }}
{{ img(path="kirstenilyset.jpg" class="deco") }}
"]]
Valbys Hemmelige Havebyer
I 1901 blev landsbyen Valby lagt ind under Københavns Kommune.
Fabrikker blev bygget, villaer opført, og her opstod et antal
haveforeninger - små udflyttersamfund langs med de svungne forstadsveje,
med karakteristiske huse, egne butikker og særlige regler. Disse
haveforeninger findes stadig som attraktive enklaver i det grønne Valby.
{{ note(text="""Byvandring i Valby i området mellem stationerne
Valby, Danshøj og Vigerslev. Efter aftale kan der inkluderes kaffe o.l.
hos en beboer.""") }}
England havde været gennem den industrielle revolution, og en af følgerne
var tanken om havebyen, dvs. den selvforsynende ”byen i byen”, der skulle
forene storbyens fordele - arbejdspladser, institutioner og socialt liv -
med landets fordele, nemlig sunde og smukke omgivelser, lave boliger med
haver og grønne arealer.
Denne tankegang fandt vej til Valby, hvor byggeforeninger fra ca. 1900 til
- verdenskrig opførte syv smukke, sunde og hyggelige ”byer i byen” til en
overkommelig pris, i overensstemmelse med havebyens principper.
På byvandringen kommer vi igennem byggeforeningerne Den Røde og Den Hvide By
og Lyset samt Valby Vænge. På turen vil vi høre om de enkelte ”havebyers”
historie og særlige arkitektur samt besøge en beboer, der har oplevet
udviklingen fra 1980'erne, hvor Københavns Kommune havde planer om
nedrivning, til i dag, hvor det efter beboernes ihærdige indsat er lykkedes
at bremse udviklingen, så husene bag de hvide stakitter nu er blevet
erklæret bevaringsværdige.
Turen kan også gøres på cykel og udvides med en tur forbi Nordisk film,
Carlsberg og andre tidligere industribygninger, der overlevede
”moderniseringsbølgen” og i dag huser styrelser, uddannelsesinstitutioner
og beboelse.
Turen er designet af Kirsten Winther, cand. mag. og beboer i Lyset.
"""]]