[[!meta title="Byvandring på Banen"]]
[[!if test="included()" then="""
Byvandring på banen følger jernbanens historie i København. Det er et par timer i transportens tegn – på perroner, i S-toget, på broer med overblik. Vi kommer til centrale steder i København, som banen har formet, og tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder der hører til toghistorien.
[[Læs mere...|/jernbanetur/]]
"""
else="""
[[!img banespejlinger.jpg class=deco]]
[[!img brogangere.jpg class=deco]]
[[!img damphjul.jpg class=deco]]
[[!img dsbskilt.jpg class=deco]]
[[!img erikwpalae.jpg class=deco]]
[[!img gulepalae.jpg class=deco]]
[[!img kbh_h_ur.jpg class=deco]]
[[!img kineserby.jpg class=deco]]
[[!img kontroltaarn.jpg class=deco]]
[[!img modeljernbane.jpg class=deco]]
[[!img murstensansigt.jpg class=deco]]
[[!img mursteenstaarn.jpg class=deco]]
[[!img olsenbandenmodel.jpg class=deco]]
[[!img perronfolk.jpg class=deco]]
[[!img sveller.jpg class=deco]]
[[!img taglyshovedbane.jpg class=deco]]
#Byvandring på Banen
To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur.
[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H. Efter interesse og aftale ved andre stationer på S-togs- eller metronettet.
Alle deltagere skal have gyldig billet eller rejsekort.
"""]]
Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet. Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har formet byen der omkring. Dernæst tager vi toget og drager gennem det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”.
Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg, ogom hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier: Vi hører også om de nyste projekter i form af metrolinjer og kontroltårnet til det nationale signalsystem.
##Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro
Banen har sat sit præg på andre steder end ved København .. Nørrebro er formet af linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen, men som har formet bydelen. I dag arbejdes der på flere metrostationer.
Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station, som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm, der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-togs og metrolinier.
Vi kan også lave en cykeltur med jernbanetema, hvor man følger fortidens spor i et rask tempo.
[[!tag vesterbro]]
"""]]