[[!meta title="Byvandring på Banen"]]
[[!if test="included()" then="""
[[!img gulepalae.jpg class=overview link=/jernbanetur]]
Byvandring på banen følger jernbanens historie i København.
Det er et par timer i transportens tegn – særligt i området ved Otto Busses Vej. Vi kommer til centrale steder i København,
som banen har formet, og tager smutveje til nogle af de svært
tilgængelige områder, der hører til toghistorien.
[[Læs mere...|/jernbanetur]]
"""
else="""
[[!img kineserby.jpg class=deco]]
[[!img banespejlinger.jpg class=deco]]
[[!img spendebro.jpg class=deco]]
[[!img BaneGaarden7_S.jpg class=deco]]
[[!img dsbskilt.jpg class=deco]]
[[!img kontroltaarn.jpg class=deco]]
#Byvandring på Banen
To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur.
[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H eller Carlsberg Station.
"""]]
Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet sammen. Nu står det gamle rengerterræn og værkstedsområdet ved Otto Busses Vej overfor at blive en del af det nye Vesterbro og København.
###Start fra Hovedbanegården eller Carlsberg.
Turen kan begynde i Hovedbanegårdens mylder. Vi tager jernbanehistorien fra start. og ser på, hvordan banen har
formet byen deromkring. Dernæst tager vi toget et par stationer og kan se nogle af de udviklinger der er i gang. Man kan gå til området fra Dybbølsbro eller Carlsberg Station.
Fra Carlsberg Station og Enghavevej, går når vi det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”. Der foregår stadig vedligeholdelse af tog, men der er kommet nyt indhold fx. i Lokomotivværkstedet og Reservedelslageret. Det er byggeri fra jernbanens glansperiode omkring år 1900, med meget flotte prøver på murstensarkitektur. Der er nok at se på i det ret store område, gamle huse, midlertideige boliger, rangerterræn, krat og træer. Fx. har Årstiderne i 2020 åbnet økologisk butik og café i BaneGaarden, i nogle gamle værkstedsbygninger af træ.
[[Læs baggrundsartikel om "Det Gule Palæ", en af de karakteristiske
bygninger, der stod på på terænnet indtil 2018.|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]]
Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg,
og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier, bl.a. med detaljer om kontroltårnet til det nationale signalsystem.
Vi hører også om hvordan metroarbejdet påvirker området, hvad udviklingens af baneområdet betyder for bydelene omkring, og hvilke muligheder og modsatrettede interesser der findes.
NB. Besøg i værksteder og tekniske installationer kræver forudgående aftaler.
Derfor opfordrer vi til at bestille i god tid, hvis det skal indgå i turen.
Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro
Banen har sat sit præg på andre steder end ved København. Nørrebro er formet af
linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen. I dag arbejdes der på flere metrostationer.
Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station,
som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm,
der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-tog- og metrolinier.
Vi kan også lave en cykeltur med jernbanetema, hvor man følger fortidens
spor i et rask tempo. [[Læs mere om cykelture.|cykelture]]
"""]]
[[!tag vesterbro cykel special tema byudvikling ture]]