[[!meta title="Byvandring på Banen"]]
[[!if test="included()" then="""
Byvandring på banen følger jernbanens historie i København. Det er et
par timer i transportens tegn – på perroner, i S-toget, på broer med overblik.
Vi kommer til centrale steder i København, som banen har formet,
og tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder, der hører til toghistorien.
[[Læs mere...|/jernbanetur/]]
"""
else="""
[[!img billednavn.jpg]]
Byvandring på Banen
To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem
fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur.
[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H. Efter interesse og aftale ved andre stationer på S-togs- eller metronettet.
Alle deltagere skal have gyldig billet eller rejsekort.
"""]]
Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet.
Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har
formet byen der omkring. Dernæst tager vi toget og drager gennem det
gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”.
Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg,
og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier: Vi hører
også om de nyeste projekter i form af metrolinjer og kontroltårnet til
det nationale signalsystem.
Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro
Banen har sat sit præg på andre steder end ved København .. Nørrebro er
formet af linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen,
men som har formet bydelen. I dag arbejdes der på flere metrostationer.
Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station,
som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm,
der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-togs og metrolinier.
Vi kan også lave en cykeltur med jernbanetema, hvor man følger fortidens spor i et rask tempo.
[[!tag vesterbro]]
"""]]