summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/frihavnen/index.md
blob: 69f566a8ebc0a7f7d9e33a6726ba04f95f1e77f5 (plain)

+++ title="Københavns Frihavn - Byvandring mellem Langelinje og Nordhavn"

[taxonomies] tags=[ "ture", "historie", "havnen", "osterbro", "1800-tallet", "industri", ] +++ [[!if test="included()" then="""

{{ img(path="frihavn1908.jpg" class="overview" link="/frihavnen") }}

Frihavnen er et kæmpe projekt bygget 1891-94 for at placere København centralt på de store søhandelsruter. Hør historier om international kappestrid og de store firmaer, der prægede området, som ØK og Landmandsbanken. Siden 1992 har havnen udviklet sig som et boligkvarter med mange kontorarbejdspladser.

[[Læs mere...|/frihavnen]]

""" else=""" [[!template id="deco" text=" {{ img(path="frihavn1908.jpg" class="deco") }} {{ img(path="frihavnskort1899.jpg" class="deco") }} {{ img(path="asiahouseentre.jpg" class="deco") }} {{ img(path="frihavnstation.jpg" class="deco") }} {{ img(path="midtermole.jpg" class="deco") }} "]]

Københavns Frihavn

Turen går fra Nordre Toldbod til Langelinie Frihavnen, som blev bygget ud fra kysten i 1890'erne. I dag er det et parkagtigt område med monumenter og lækre lejligheder, men en gang var det en dynamo i international handel og søfart.

{{ note(text="""Byvandring på omkring Frihavnen 1,5 - 2 timer. Start ved Nordre Toldbod eller alternativt Østerport Station.
Hvis man vil ud for enden af Langelinje Kaj, skal der beregnes lidt ekstra tid.
Turen kan slutte samme steder som start, eller gå til Amerika Plads eller Nordhavn Station.""") }}

Vi hører om hvorfor, der er træer på Langeliniemolen, og ser på ukendte mindesmærker og smukke detaljer i det gamle prestigeprojekt. Noget af indretningen stammer fra tiden, hvor internationale linere sejlede til og fra Langelinjekaj, før flyvning blev udbredt. Vi kommer så ind på Frihavnens område med de mange bygninger, som vidner om den toldfrie havn, der engang rådede over eget brandvæsen, elektricitetsværk og jernbane.

Frihavnen var centrum for planen om at modernisere Københavns Havn i 1890’erne med stor handel i Østersøen, særligt i konkurrence med Hamburg. Projektet blev gennemført trods modstand fra den magtfulde C.F. Tietgen, men med ØK som støtte. Byggeriet blev gennemført med flotte materialer og smukt dekorerede hovedkvarterer. I første halvdel af 1900-tallet var Frihavnen porten til den store verden og omdrejningspunkt for det blå Danmark.

Vi følger også områdets nedtur fra 1960’erne og frem. Et monument for dét er ØK’s nye hovedkvarter på Midtermolen fra 1992. Det er historien om en kæmpes fald. Men fra 1990'erne blev Frihavnen også omskabt, og bassinerne blev ramme for attraktive boliger og kontorejendomme. Vi ser på monumenter, kunst og gamle og nye bygninger undervejs.


[[Læs baggrundsartiklen i Vejviseren [[om Københavns udvikling som handelsby, hvor Frihavnen var det største projekt.|/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri/]]

[[Du kan fortsætte din opdagelsestur i Nordhavnen.|/nordhavn-cykel]]
[[Læs om vores tur om Matadorernes København fra Børsen til Marmorkirken.|/matadorernes_kbh]]

"""]]