summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/frihavnen.mdwn
blob: e152ad0cebf7a5022063162c2715c4067eee35c5 (plain)

[[!meta title="Københavns Frihavn - Byvandring mellem Langelinje og Nordhavn"]]

[[!if test="included()" then="""

[[!img frihavn1908.jpg class=overview link=/frihavnen]]

Frihavnen er et kæmpe projekt bygget 1891-94 for at placere København centralt på de store søhandelsruter. Hør historier om international kappestrid og de store firmaer, der prægede området, som ØK og Landmandsbanken. Siden 1992 har havnen udviklet sig som et boligkvarter med mange kontorarbejdspladser.

[[Læs mere...|/frihavnen]]

""" else=""" [[!img frihavn1908.jpg class=deco]] [[!img frihavnskort1899.jpg class=deco]] [[!img asiahouseentre.jpg class=deco]] [[!img frihavnstation.jpg class=deco]] [[!img midtermole.jpg class=deco]]

Københavns Frihavn

På denne tur går vi fra Nordre Toldbod ud ad Langelinie, som i 1890’erne blev kraftigt beskåret af den moderne udvikling – Københavns Frihavn. Vi hører om hvorfor der er træer på Langeliniemolen og ser på ukendte mindesmærker og smukke detaljer. Vi kommer tilbage ind på Frihavnens område og de mange bygninger, som stadig står og vidner om den toldfrie havn, der engang rådede over eget brandvæsen, elektricitetsværk og jernbane.

Frihavnen var centrum for planen om at modernisere Københavns Havn i 1890’erne med stor handel i Østersøen, særlig i konkurrence med Hamburg. Handel med Fjernøsten spillede en stor rolle. Projektet gav politiske diskussioner og erhvervsmæssige stridigheder, med C.F. Tietgen som modspiller og H.N. Andersen og ØK som støtte. Byggeriet blev gennemført med flotte materialer. I første halvdel af 1900-tallet var Frihavnen porten til den store verden, og omdrejningspunkt for det blå Danmark. De internationale linjer sejlede til og fra Langelinjekaj, før flyvning blev udbredt.

Vi følger også områdets nedtur fra 1960’erne og frem. Et monument for dét er ØK’s nye hovedkvarter på Midtermolen fra 1992. Det er historien om en kæmpes fald. Fra 1990'erne blev Frihavnen omskabt, med basinerne som ramme for attraktive boliger og kontorejendomme, hvor nogle gamle hovedsæder og lagerbygninger står markant frem, med monumenter og spændende udsmykninger undervejs.

Mødested: Gefion springvandet ved Nordre Toldbod. Turen ender ved Nordhavn Metrostation.

Turen kan tilpasses efter ønske i længde og afslutningssted. F.eks. kan man komme helt ud for enden af Langelinie Kaj. Der er også muligheder for at ende ved et spisested enten ved Amerika Plads eller i Nordhavn.

Læs baggrundsartikel i Vejviseren [[om Københavns udvikling som handelsby, hvor Frihavnen var det største projekt.|/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri/]]

[[Du kan fortsætte din opdagelsestur i Nordhavnen.|/nordhavn]]
[[Læs om vores tur om Matadorernes København fra Børsen til Marmorkirken.|/matadorernes_kbh]]

"""]]

[[!tag ture historie havnen osterbro 1800-tallet industri]]