summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/den_gode_by/index.md
blob: eb3119b8641342986f3e00ad38b4b8ea733d6df7 (plain)

+++ date=2009-04-01 title="Veje og vildveje på Nørrebro"

[taxonomies] tags=[ "norrebro", "ture", "tema", "byudvikling", ] +++ [[!if test="included()" then=""" {{ img(path="efeuparkering.jpg" class="overview" link="/den_gode_by") }} På Nørrebro er der flere visioner i spil om det gode liv i byen. Det har ført til fyrre års debat og konfrontationer. Denne tur går i dialog med visioner af i dag, fra Blågårds Plads, over Folkets Park, Jægersborggade og Nørrebroparken, og måske Nørrebrogade med det omdiskuterede trafikforsøg. Hvad har vi af magt til at forme byen vi bor i? Hvilke hensyn er vigtigst?

Turstart fx Blågårds Plads, Nørrebroparken.

[[Læs mere...|den_gode_by]]

""" else=""" [[!template id="deco" text=" {{ img(path="baggaardslys.jpg" class="deco") }} {{ img(path="efeuparkering.jpg" class="deco") }} "]]

Veje og Vildveje

Hvad har vi af magt til at forme byen vi bor i? Hvilke hensyn er vigtigst?

Nørrebro er en slagmark for visionen om den gode by.

I 1970'erne ville kommunen sanere, men samtidig rykkede Slumstormere ind med deres drømme om et anderledes samfund. Konflikten blev skarpere efter nogen smed maling efter politiet. Slaget om Byggeren, Ungeren og økologisk affaldssortering er spredte blade fra drømmen om en by.

Vi går i dialog med visionen. Vi ser på Folkets Park, Assistens og Jægersborggade, hvor lokale kræfter har haft en indflydelse. Det har de også haft i Nørrebroparken, men ikke når det kommer til at placere byggeplads for Metroen.

Turen kan lægges, så den også kommer ind på Nørrebrogade med det omdiskuterede trafikforsøg.

Turstart

Blågårds Plads, Nørrebroparken eller Runddelen """]]