+++
title="Norske bogmærker i København"
[taxonomies]
tags=[
"ture",
"norsk",
"historie",
"1800-tallet",
]
+++
[[!if test="included()" then="""
{{ img(path="norsketure/holberg_2.jpg" class="overview" link="/bogmaerker") }}
På 1800-tallet blev København en vigtig arena for norsk kultur,
og byen blev det første stop på nordmændenes rejse ind i Europa.
[[Læs mere...|bogmaerker]]
"""
else="""
[[!template id="deco" text="
{{ img(path="norsketure/holberg_2.jpg" class="deco") }}
{{ img(path="norsketure/nyhavnisol.jpg" class="deco") }}
{{ img(path="norsketure/norsk-flag.jpg" class="deco") }}
{{ img(path="norsketure/hennings_nora.jpg" class="deco") }}
{{ img(path="norsketure/kultorvkioskblomst.jpg" class="deco") }}
{{ img(path="norsketure/Berninaint.jpg" class="deco") }}
"]]
Norske Bogmærker i København
På 1800-tallet blev København en vigtig arena for norsk kultur,
og byen blev det første stop på nordmændenes rejse ind i Europa.
Egensindige norske kunstnere kunne markere sig her, når der blev for trangt i Kristiania.
Således blev de fleste af Henrik Ibsens dramaer udgivet her, og fx Et Dukkehjem havde premiere i København.
Knut Hamsun skrev Sult på et utæt værelse på Nørrebro,
mens han blev holdt under opsyn af det danske politi som en mulig farlig anarkist.
Om aftenen førte han sig frem som selskabsløve på Café Bernina og i byens litterære kredse.
Også Sigbjørn Obstfelder og Olaf Bull virkede og skrev i Danmark.
Nogle forfattere var splittede mellem Danmark og Norge, som Amalie Skram og Aksel Sandemose.
Det er et mærkværdigt tegn på forholdet mellem vore to broderfolk, at vi er klar til at skændes om, hvem der har retten til Janteloven.
Den litterære tur kan laves med det fokus som I ønsker den skal have,
for der er stof til mange timers vandring, hvis vi skal slå op på alle de norske bogmærker,
der er stukket ind i mellem siderne i Københavns historie.
[[Historieture]]
[[Ture med norsk tema|norsketure]]
"""]]