[[!meta title="Flyttedag i 1800-tallet"]] [[!if test="included()" then=""" [[!img flyttedag.jpg class=blog link=/vejviseren/flyttedag_hca]] To gange om året blev København sat på den anden ende. Det har vi på H.C.Andersens beskrivelse, og Klæstrups illustration. [[Læs mere ...|/vejviseren/flyttedag_hca]] """ else=""" #Flyttedag i 1800-tallet Flyttedagene lå tredje tirsdag i november og april. I et år, hvor påsken lagde sig midt i april (som den fx gør i 2019), var flyttedagen så tirsdagen efter. Det var ikke alle der flyttede, selvfølgelig, men der var nok til det blev en livlig og forvirret dag i byen. I slutningen af 1800-tallet blev Flyttedagene flyttet til 1.5. og 1.11., så de lå fast og forudsigeligt for myndigheder og statistikere. Vanen med de halvårlige flytninger blev også mindre markant. [[!img flyttedag.jpg class=high class=solo]] I romanen "De to Baronesser" bruger H.C. Andersen netop flyttedagen som ramme, når den unge Elisabeth kommer fra Sydfyn til den store by, i en omtumlet periode i hendes eget liv. > ”Der er til enhver Aarstid noget Trykkende ved at komme fra Landet ind i en Fæstning, > som Kjøbenhavn er, at kjøre for første Gang igjennem snevre, mørke Befæstningsværker, > over smalle Broer ind ad en lang tunnelartet Port under Volden, > ind i de snevre Gader med høie Huse paa begge Sider; > og det gjorde Elisabeth nu ved Efteraarstid, i Regn og Rusk, paa aaben Vogn, > lige i Mørkningen, om Aftenen paa en Flyttedag. > I andre Lande kjender man ikke denne Dag, > der hos os indtræffer en Gang om Foraaret og en Gang om Efteraaret, > da de Familier, som skifte Bopæl, drage med Alt, hvad de have, > fra det Sted, hvor de vare, og ind i det nye Hjem. > Her er en Rumsteren, et Roderi, som vel kan være ret artigt for en Genremaler at studere, > men for Vedkommende ikke er saa lysteligt. > Den Fremmede, som ikke kjender en kjøbenhavnsk Flyttedag, > og paa denne kommer ind i Byen, vil troe at være traadt ind i en Gade, > hvor Qvarteret i Nærheden staaer i Lyslue, og at det er derfor, > alle Mennesker paa Vogne og paa Børe slæbe afsted med Dyner og Meubler for at frelse. > Hele Gader ligge opdyngede med Straae og Skarn, med Alt, > hvad der ikke er værdt at gjemme paa; man seer en uendelig Mødding. > Hvilket Billed paa Forgængelighed! Der hviler en skrækkelig gammel Silkehat, > som engang vakte Misundelse i hele Nabolauget og sad dog paa et stygt Hoved; > her ligger en graa Handske, engang var den hvid, Brudgommen bar den sin Bryllupsdag. > I dette Chaos kjørte Elisabeth. Hun følte sig som trykket sammen, forkuet og angst. > I Vertshuusgaarden, hvor Dagvognen holdt, stege de Alle af; > de Fleste fandt Bekjendtere, som ventede paa dem; der var megen Glæde og Snakken, > Eftersyn med Kufferter, Trængsel og Droskekjørsel.* [[!img slippen2.png class=high caption="Udsnit af Sterms bydelsjkort fra 1840-41, med en pil fra, hvor motivet er set fra."]] ### København og H.C. Andersen [[Læs mere om H.C. Andersens forhold til København, og hvordan byen optræder i hans forfatterskab.|/vejviseren/hca_og_byen]]. ##Klæstrup beskriver København i tegninger Illustrationen er af P.C. Klæstrup (1820 – 1882). Han skildrede det levende, myldrende København i sine tegninger. Mylderet er set fra enden af Landemærket ved Gothersgade (der dengang hed Slippen), med blandt andet Rundetårn og Vor Frue Kirketårn i baggrunden. Man kan se flere af Klæstrups tegninger af det københavnske liv i artiklen [[Guldalderens Gadesnavs.|/vejviseren/klaestrup/]] Klæstrup er også kendt som tegneren der spiddede Søren Kierkegaard for Corsaren. [[Se vores Kierkegaard-tema tilbage fra 2013.|/vejviseren/kierkegaard-gaar/]] Læs mere om at finde rundt i 1800-tallets København, og om hvem som er noget, hvor de bor, og hvordan de rettelig tituleres i [[Vejviseren fra 1845|//vejviseren/vejviser_1845/]] [[Andre artikler i Vejviseren om Dansk Guldalder i første del af 1800-tallet|/vejviseren/guldalderoversigt]] """]] [[!tag blog vejviseren]] [[!tag artikel guldalder]] [[!meta date="2019-03-21"]]