[[!meta title="Byvandring på Banen"]]

[[!if test="included()" then="""
[[!img gulepalae.jpg class=overview link=/jernbanetur]]

Byvandring på banen følger jernbanens historie i København.
Det er et par timer i transportens tegn – på perroner, i S-toget,
på broer med overblik. Vi kommer til centrale steder i København,
som banen har formet, og tager smutveje til nogle af de svært
tilgængelige områder, der hører til toghistorien.

[[Læs mere...|/jernbanetur]]

"""
else="""
[[!img gulepalae.jpg class=deco]]
[[!img banespejlinger.jpg class=deco]]
[[!img perronfolk.jpg class=deco]]
[[!img dsbskilt.jpg class=deco]]
[[!img kineserby.jpg class=deco]]
[[!img kontroltaarn.jpg class=deco]]

#Byvandring på Banen

To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods
gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur.

[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H. Efter interesse og aftale ved andre stationer på S-togs- eller metronettet.  
Alle deltagere skal have gyldig billet eller rejsekort.
"""]]

Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet.
Turen starter i Hovedbanegårdens mylder. Vi ser på, hvordan banen har
formet byen deromkring. Dernæst tager vi toget et par stationer, og drager
gennem det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”.

[[Læs baggrundsartikel om "Det Gule Palæ", en af de karakteristiske
bygninger på terænnet|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]]

Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg,
og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier.
Vi hører også om de nyeste projekter i form af metrolinjer
og kontroltårnet til det nationale signalsystem.

**NB. Besøg i værksteder og tekniske installationer kræver forudgående aftaler.
Derfor opfordrer vi til at bestille i god tid, hvis det skal indgå i turen.**

---

## Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro

Banen har sat sit præg på andre steder end ved København. Nørrebro er formet af
linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen. I dag arbejdes der på flere metrostationer.

Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station,
som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm,
der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-tog- og metrolinier.

Vi kan også lave en cykeltur med jernbanetema, hvor man følger fortidens
spor i et rask tempo. [[Læs mere om cykelture.|cykelture]]

"""]]

[[!tag vesterbro cykel special tema byudvikling ture]]