diff options
Diffstat (limited to 'vejviseren')
-rw-r--r-- | vejviseren/havfruedigt.mdwn | 20 |
1 files changed, 9 insertions, 11 deletions
diff --git a/vejviseren/havfruedigt.mdwn b/vejviseren/havfruedigt.mdwn index 431563f0..67c04899 100644 --- a/vejviseren/havfruedigt.mdwn +++ b/vejviseren/havfruedigt.mdwn @@ -16,7 +16,7 @@ kølvandet af en kunstforbrydelse. """ else=""" -# Havfruens stumme skrig. +# Havfruens stumme skrig Det var et chokerende billede der gik verden rundt i 1964. Københavns berømte Lille Havfrue berøvet sit hoved. Et åbent @@ -27,8 +27,7 @@ sære tiders komme? Eller bare et stykke åndsforladt hærværk? -[[!img sepiamermaiddecap.jpg class=solo]] - +[[!img sepiamermaiddecap.jpg class=solo]] ## Voldsomheder i Vandkanten @@ -48,8 +47,7 @@ satte kursen mod Langelinie, hvor Den Lille Havfrue sad og tronede på sin Stenalderdysse. *(Jørgen Nash: Havfruemorderen krydser sine spor, 1997)*"""]] -[[Introduktion til Københavns Havfruer skrevet ved Havfruens 100-årsdag i 2013|//vejviseren/havfrue100aar/]] - +[[Introduktion til Københavns Havfruer skrevet ved Havfruens 100-årsdag i 2013|//vejviseren/havfrue100aar/]] ## Historiens savtakker @@ -76,7 +74,7 @@ sit ”Havfruedigt” beskrives som en teknisk svær bedrift. Det var ikke let at være kunstnerisk oprørerer dengang. Det var de færreste der faktisk opdagede kunstnernes forsøg på at provokere. -[[!img CO-Ritus1962.gif size=500x class=solo caption="Det kunne være en kold tjans at provokere i tresserne. Her er fire kumpaner fra gruppen co-ritus under en aktion i 1962: Jørgen Nash, Hardy Strid, Jens Jørgen Thorsen og Dieter Kunzelmann. (Kilde: Modkraft)"]] +[[!img CO-Ritus1962.gif size=500x class=solo caption="Det kunne være en kold tjans at provokere i tresserne. Her er fire kumpaner fra gruppen co-ritus under en aktion i 1962: Jørgen Nash, Hardy Strid, Jens Jørgen Thorsen og Dieter Kunzelmann. (Kilde: Modkraft)"]] ## En forbrydelse kræver et offer @@ -196,8 +194,8 @@ destruktion af kunst? Enten siger man nej: Det er blot og bart hærværk. Eller også siger man ja, og så åbner man op for en afgrund af spørgsmål og tvivl. -Er det budskabet der kom ud af det åbne svælg på den hovedløse -havfrue, den 25.4 1964? +Er det budskabet, der kom ud af det åbne svælg på den hovedløse +havfrue den 25.-4. 1964? ## Al kunst er svær – ellers var det ingen kunst **(Storm P.)** @@ -220,7 +218,7 @@ Det skal ikke holde byvandring.nu fra at diskutere aktionen i al sin rædsel – og hvad den betyder. Og tage bestik af, hvor meget verden har ændret sig fra 1964 til i dag. -Mødested er ved Nyhavns Mindeanker 24.4 kl. 19.00. På +Mødested er ved Nyhavns Mindeanker 24.-4. kl. 19.00. På vandringen dertil passeres Amalienborg, og der kastes et blik på Operaen og andre seværdigheder. @@ -232,7 +230,7 @@ H.C. Andersen: Samlede eventyr (Den Lille Havfrue udgivet i 1835). Jørgen Nash: Havfruemorderen krydser sit spor (Aschehoug 1997) Frederik Stjernfeldt og Søren Ulrik Thomsen: Kritik af den Negative Opbyggelighed (2005) Pablo Henrik Llambías: Turistattraktion, (Informations Forlag 2001) -Linda Petersen: Espect Anything, Fear Nothing, [fra Modkraft (2011)](http://spip.modkraft.dk/sektion/modkultur/article/expect-anything-fear-nothing) +Linda Petersen: Expect Anything, Fear Nothing, [fra Modkraft (2011)](http://spip.modkraft.dk/sektion/modkultur/article/expect-anything-fear-nothing) Hvad Skovsøen Gemte. Artikel om overmalinger mm [på Museum Jorns hjemmeside](http://www.museumjorn.dk/da/hvad_skovsoeen_gemte.asp) Udstillingen **Rastløs Rebel** om Asger Jorn på Statens Museum for Kunst forsætter til d. 15. 6. 2014. @@ -241,7 +239,7 @@ Udstillingen **Rastløs Rebel** om Asger Jorn på Statens Museum for Kunst fors [[!template id=note text="""**Havfrue i blitz og modlys** Jeg kender mennesker der er fortørnede over, at netop Havfruen -skulle repræsentere København, som der deres by. Kunstelskere +skulle repræsentere København, som deres by. Kunstelskere kan ærgre sig over den gode kunst, turisterne IKKE får set. Og Visit Denmark – tidligere Danmarks Turistforening – prøver at brande sig på mange moderne og spidsfindige måder. Men de må |