diff options
Diffstat (limited to 'vejviseren')
-rw-r--r-- | vejviseren/havfrue100aar.mdwn | 14 |
1 files changed, 14 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/havfrue100aar.mdwn b/vejviseren/havfrue100aar.mdwn index 85e86f14..9508fe18 100644 --- a/vejviseren/havfrue100aar.mdwn +++ b/vejviseren/havfrue100aar.mdwn @@ -3,6 +3,7 @@ Havfruer er ikke, hvad de har været. Alligevel bliver de flere og flere. I nu h 100 år har den ene siddet på en sten i havnen og repræsenteret Danmark, og er blevet et symbol på vor by og os, mens stigende antal turister er strømmet til hendes fod eller fiskehale. Hun er del af en længere historie om havvæsener og vartegn i havnen. +[[!img lasirena.jpg class=solo size=600x]] ## Havfruegrunden og Byens Vartegn Ud for København lå i middelalderen en mudderbanke, hvor skibe kunne gå på grund – og @@ -22,6 +23,7 @@ volde. Det er en romantisk fortælling om at ofre alt for kærligheden, og med e bittersød og underlig slutning. Men rørende også, og folkesagnenes femme fatale er i Andersens bearbejdning blevet offer for følelser og samvittighed. Havfruen gik fra at være en trussel til en tragisk heltinde. +[[!img lasirena.jpg class=solo size=600x]] Det var en fortælling, der kunne inspirere i flere overleveringer. Den inspirerede balletten i 1903, som igen inspirerede en af Københavns ustyrlige originaler, nemlig @@ -34,6 +36,7 @@ og er et godt udtryk for symbolismen. Den stod for fald som dominerende kunstret dengang i 1913, men trods ekspressionisme og andre ulykker blev Havfruen mere og mere populær. Den Lille Havfrue herskede uantastet i havnen i mange år, og blev postkortpige, turisternes darling og et symbol man må finde sig i – lidt lige som kongehuset. +[[!img pakipresenterersirena.jpg class=solo size=600x]] Der skete noget i 1964, da hovedet en dag var forsvundet. Selv om et nyt blev lavet, er det et meget stærkt billede der står tilbage. Affæren blev ikke mindre pikant af at @@ -47,8 +50,11 @@ Langelinje, hvor de stiger ud af busser og kæmper om adgangen og foto-vinkel pà – til tider i en panisk stavren op og ned af stenene ved stranden, gennem hele turistsæsonen fra maj til september. I sandhed et aparte skue, som nok ville have betaget den gamle digter, og en daglig situationistisk happening. +[[!img mermess.jpg class=solo size=600x]] ## To sider af det moderne +[[!img genmod2007.jpg class=solo size=600x]] + Gå længere ud af Langelinie for at finde et par andre havfruer. Den ene er del af et større cirkus på Langelinie Allé, kaldet det Genmodificerede Paradis. Den er at finde i havnebassinet ved siden af, og ser sørgeligt gennemskåret og kejtet ud. Det er et @@ -56,6 +62,8 @@ værk af Bjørn Nørgaard. Denne sære kunstner, der er god til at skabe både d og det skrækkelige, og er modernismens svar på 87 års afstand til originalen. Den blev skabt i 2000 til Expo i Hannover – og opstillet i 2006. +[[!img peterbechhavfrueregn.jpg class=solo size=600x]] + Det moderne har også en mere glat og behagesyg side. Ved starten af Langelinie kaj står den Store Havfrue fra 2007 – opstillet af Peter Bech, der drev restaurant og en overgang var ejer af Middelgrundfortet. Hun har struttende bryster og en bag der røber sig i @@ -68,6 +76,8 @@ Det er som om de moderne tider deler sig i to – i grel provokation eller plast i granit. Det er ikke til at sige hvad der er det mest monstrøse. ## Dæmoni +[[!img annemarie.jpg class=solo size=600x]] + Der er en af byens havfruer der har noget at sige. Hun dukkede op for bare et par år siden, lille og irret på kanten af Den Sorte Diamant – nærmest over for, hvor Havfruegrunden angiveligt lå. Det er Anne-Marie Carl Nielsens Havfrue fra 1921 – og den eneste af byens @@ -82,6 +92,8 @@ Statuen er skabt af en klassisk dannet kunstner – men den er på kanten af tid krop og angst er spærret inde i kobberet her, og bag de stirrende øjne. ## Mændene skal med +[[!img olausmagnusnoekken.jpg class=solo size=600x]] + De mandlige vand-væsener er mindre kendte i København, men de færdes i sagn og eventyr på fatal og farlig vis. Se her Olaus Magnus' fremstilling af Nøkken, der får en mand til at styrte i afgrunden med sit violinspil, fra krøniken om de Nordiske Folk fra 1555. @@ -93,6 +105,8 @@ mure, og havde efterladt ham og deres syv sønner dernede sammen. Det er næsten socialrealistisk gribende at se de uklare figurer af den efterladte fader med sine børn i det forplumrede vand i Slotholmskanalen, som en slags eventyrverdenens Underdanmark. +[[!img hanhelsinoer.jpg class=solo size=600x]] + Oppe i Helsingør sidder nu den spejlblanke Han af Elmgren og Dragset. En ung mand i Havfruens positur, men uden fiskehalen. Også tvetydig og på kanten af havnen – foran det nedlagte skibsværft, og med Kronborg bag sig. Men Han skal ikke have skylden for skibe |