summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vejviseren')
-rw-r--r--vejviseren/refshale_intro.mdwn8
1 files changed, 4 insertions, 4 deletions
diff --git a/vejviseren/refshale_intro.mdwn b/vejviseren/refshale_intro.mdwn
index 542a36f2..d2fc76c6 100644
--- a/vejviseren/refshale_intro.mdwn
+++ b/vejviseren/refshale_intro.mdwn
@@ -1,4 +1,3 @@
-
[[!meta title="metatitle"]]
[[!if test="included()" then="""
@@ -23,6 +22,8 @@ Refshaleøen er en afkrog af dramatiske dimensioner.
Navnet ligger mærkeligt i munden og øen stikker ud østpå som en gevækst ved indsejlingen til Københavns Havn. Øen er hægtet på Amager og Christianshavn via lange veje og sære sving, der fører til en vendeplads med smukt lagte brosten. Bag ved ligger skure, store bygninger og et par gigantiske haller, pladser og veje af gammel beton og hullet asfalt. Stier går ind i et landskab af slidt industri, hvor der bygges på drømme bag frønnede hegn og rustne gitre.
+[[!img cph_climb.jpg size 500x]]
+
Fornemmelsen af tomhed og stilhed følger med de kæmpe dimensioner. Burmeiser & Wain var giganten i dansk industri, og værket på Refshaleøen er dimensioneret til mange tusinde af værftets 8.000 ansatte. Haller og vægge har genlydt af hamre, svejsemaskiner, pumper og kraner. Øen blev bygget ud gennem hundrede år i takt med hvad teknikken krævede og kapitalen tillod. I dette overstørrelses landskab kan man i første omgang have svært ved at finde de efterfølgere, der har indtaget Kæmpernes ø, siden værftet lukkede i 1990.
[[!img refshale-skraaning.jpg size 500x]]
@@ -42,13 +43,13 @@ Det behøver det ikke atgå så galt; byvandring.nu kan sørge for udforskning a
En Refshale er en sandtange, der formes af strømmen. I dette tilfælde strømmen gennem Københavns Havn da der stadig var gennemløb. For enden opstod en lille ø, hvor der blev bygget en kanonstilling til søforsvar: Lynetten. Refshalen forsvandt under bølgerne, men gav navn til grunden.
-[[!img refskort1865.png size 500x]]
+[[!img refskort1865.png size 500xcaption="Frederikshavn står der med store bogstaver, men det skal man ikke lade sig forvirre af. Det kaldtes ”Citadellet Frederikshavn”. Betegnelsen gik af brug i løbet af 1900-tallet, hvilket er meget godt, for Fladstrand i Nordjylland havde fået købstadsrettigheder og det mere klædelige navn Frederikshavn i 1818."]]
På kortet fra 1865 kan man se kanonstillingen, og den stiplede linie viser hvor der kunne fyldes op med brokker, der især blev sejlet til.
B&W var presset for plads på Christianshavn, og opførte sit nye værft på øen fra 1872, hvad der indledte en 118 års historie med næsten 1000 søsætninger af skibe. På kortet fra 1895 ses, at der er bygget fra syd mod nord.
-[[!img refskort1895.jpg size 500x caption="Frederikshavn står der med store bogstaver, men det skal man ikke lade sig forvirre af. Det kaldtes ”Citadellet Frederikshavn”, men betegnelsen gik af brug i løbet af 1900-tallet, hvilket er meget godt, for Fladstrand i Nordjylland havde fået navnet Frederikshavn i 1818."]]
+[[!img refskort1895.jpg size 500x]]
Den østlige del af øen – med de store sektionshaller blev indvundet og bebygget fra 1950’erne. Med nyeste teknik blev skibene fremstillet i kæmpe sektioner i Sektionshallerne. Delene blev transporteret ud med kraner og samlet i den lange Byggedok, der stod færdig fra 1961.
@@ -96,4 +97,3 @@ Fremtiden for Refshaleøen er nogle år henne – efter 2021 kan øen blive udvi
"""]]
[[!tag blog]]
-