diff options
Diffstat (limited to 'vejviseren')
-rw-r--r-- | vejviseren/vejviser-1930.mdwn | 88 |
1 files changed, 45 insertions, 43 deletions
diff --git a/vejviseren/vejviser-1930.mdwn b/vejviseren/vejviser-1930.mdwn index 427123bd..218a6d90 100644 --- a/vejviseren/vejviser-1930.mdwn +++ b/vejviseren/vejviser-1930.mdwn @@ -17,10 +17,16 @@ else=""" # Vejviser 1930 **Med Tom Kristensen på Vesterbros Passage** -*Inde ved Vesterbros Passage blev Jastrau og Steffensen stående på et hjørne af det brede fortov, der rager frem som en pynt over for Helgolandsgade. Frihedsstøttens obelisk rejste sig sort på den skinnende asfalt, hvor skæret fra lygter og buelamper svømmede, og fjernt mod den blå sommernat stod rådhusets to gule urskiver, ovale i perspektiv og skelede.* --Tom Kristensen, Hærværk, 1930* - -[[!img passagenu.jpg align="right" size="" alt="Vesterbro Passage 2014" caption="Udsigt over Vesterbro Passage en tåget dag i Januar 2014. +> Inde ved Vesterbros Passage blev Jastrau og Steffensen +> stående på et hjørne af det brede fortov, der rager frem som +> en pynt over for Helgolandsgade. Frihedsstøttens obelisk +> rejste sig sort på den skinnende asfalt, hvor skæret fra +> lygter og buelamper svømmede, og fjernt mod den blå +> sommernat stod rådhusets to gule urskiver, ovale i perspektiv +> og skelede. +*-Tom Kristensen, Hærværk, 1930* + +[[!img passagenu.jpg class="solo" alt="Vesterbro Passage 2014" caption="Udsigt over Vesterbro Passage en tåget dag i Januar 2014. Det er Vesterportbygningen først, Axelborg med tårnkuplen, og Royal (SAS) hotellet fortaber sig i disen."]] @@ -41,7 +47,7 @@ scenografien til Hærværk. Her var København mest brølende moderne, kaotisk og vrimlende, og her var man tættest på knejsende skyskrabere og urbane afgrunde. -[[!img scalaplakat.jpg align="right" size="" alt=""]] +[[!img scalaplakat.jpg class="solo" alt="Scalaplakat"]] Tom Kristensen lader sit alter ego Ole Jastrau gå neden om og hjem i disse omgivelser, ofte ledsaget af sin digterkollega @@ -90,8 +96,7 @@ fremskridt og fristelser. Der lå allerede et forlystelseskvarter med små værtshuse uden for den gamle Vesterport. Og i 1930 var det et celebert sted at fornøje sig. -[[!img passagegl.jpg align="right" alt="Vesterbros Passage"]] -**Vesterbros Passage år ca. 1900** +[[!img passagegl.jpg class="solo" alt="Vesterbro Passage ca 1900" caption="Vesterbros Passage år ca. 1900"]] I nummer 2, helt nede ved Rådhuspladsen lå Centralhotellet med restaurant Paraplyen, der havde udeservering under @@ -106,8 +111,7 @@ af paraplypigen og cykelpigen. Den ene kan minde om det forsvundne værtshus. Det anden kan minde om cyklen der var tidens vigtigste transportmiddel. -[[!img turck_passage.jpg align="right" size="" alt=""]] -**Foto: Svend Turck - fra krydset Vesterbrogade / Bernstorffsgade** +[[!img turck_passage.jpg class="solo" alt="Krydset Vesterbrogade/Bernstorffsgade" caption="Foto: Svend Turck. Fra krydset Vesterbrogade / Bernstorffsgade"]] Den gang som nu var det nemt få noget at drikke i Passagen - og det sker et par gange i løbet af Hærværk at Jastrau falder @@ -134,8 +138,7 @@ her – i 1935 kom Palladiumbiografen til. Bygningen eksisterede frem til 1979, og det er efterfølgeren der er blevet renoveret og genindviet i 2013. -[[!img passagefortovnu.jpg align="right" size="" alt=""]] -**Det nye brede fortov foran Industribygningens renoverede facade** +[[!img passagefortovnu.jpg class="solo" alt="Fortov ved industribygningen" caption="Det nye brede fortov foran Industribygningens renoverede facade"]] Lige efter kommer Tivoli. Over for Tivolis hovedindgang ligger Axeltorv, og her var en prangende bygning ved at blive gjort @@ -146,7 +149,7 @@ forsøg på at genoplive den i 90’erne, er den nu helt nedrevet, og der graves ud til nye højhuse. Men på et billede fra senere i 30’erne National Scala den i festlig neon-glans. -[[!img nationalscala.jpg align="right" size="" alt="National Scala"]] +[[!img nationalscala.jpg class="solo" alt="National Scala"]] Axelborg fra 1918 ligger der endnu. Den har givet torvet navn. Huset med tårnet var ejet af de danske Andelsforeninger. @@ -164,18 +167,18 @@ komplicerede København. ## Afgrunden og Skyskraberen. -*Det var en mild forårsaften. Himlen hvælvede sort og -stjerneklar over Vesterbros Passage og det gamle jernbaneterræn -med alle de lave, forvirrede basarer. Den var en vidtstrakt -kuppel som en himmel på landet, flankeret af -panoptikonbygningen og komplekset i Rewentlowsgade som to -mærkelige forbjerge. Og over for dette dybe rum åndede de -begge uvilkårligt ind, et dybt drag af en sval himmelduft, -men krydret af benzin og parfume og tilsat en atmosfære af -jern og os og afsvedet lugt fra den underjordiske bane, en let -rus af giftige likører, storbyens forår.* +> Det var en mild forårsaften. Himlen hvælvede sort og +> stjerneklar over Vesterbros Passage og det gamle jernbaneterræn +> med alle de lave, forvirrede basarer. Den var en vidtstrakt +> kuppel som en himmel på landet, flankeret af +> panoptikonbygningen og komplekset i Rewentlowsgade som to +> mærkelige forbjerge. Og over for dette dybe rum åndede de +> begge uvilkårligt ind, et dybt drag af en sval himmelduft, +> men krydret af benzin og parfume og tilsat en atmosfære af +> jern og os og afsvedet lugt fra den underjordiske bane, en let +> rus af giftige likører, storbyens forår. -[[!img vbpassage1933.jpg align="right" size="" alt=""]] +[[!img vbpassage1933.jpg class="solo" alt="Vesterbro Passage 1933"]] Ikke alt var funklende funkis eller mondæn modernitet langs Vesterbros Passage i 1930. Området foran Hovedbanegården @@ -191,7 +194,7 @@ sortbørscentrum i København. Tom Kristensens København er kontrasternes by. -[[!img vesterport-stillads.jpg align="right" size="" alt=""]] +[[!img vesterport-stillads.jpg dlass="solo" alt="Vesterportbygningen under opførelse"]] Netop i 1930 blev den topmoderne Vesterport-bygning bygget. Navnet er futuristisk - det er nu en moderne kontorbygning, og @@ -206,24 +209,23 @@ I digtet Studie i Blåt fra 1954, erindrer Tom sceneriet fra bygningens top. Man kan mærke at det er skrevet af en mand, der efterhånden havde boet på landet i nogle år. - -*Vi sad i fromhed under lysreklamen -På en altan og var alene to. -Altanen hang på en moderne fjeldvæg, -På Vesterport, et svimmelt ørnebo. -Og Frihedsstøtten var så komisk lille -Og biler krøb som biller på asfalt, -En mikroskopisk myldren på en skovsti -Hvor sommervarmen pirker liv i alt.* -… -*Når lysreklamen drejede på taget, -Var det som månebrydning bag en sky. -Et dødsens skær gled over os og dugen -Og svandt og kom og ramte os på ny. -Og døden brændte som en blålig klode -I en mekaniske rotation og ro, -Og vi sad fromme under lysreklamen -På en altan og var alene to.* +> Vi sad i fromhed under lysreklamen +> På en altan og var alene to. +> Altanen hang på en moderne fjeldvæg, +> På Vesterport, et svimmelt ørnebo. +> Og Frihedsstøtten var så komisk lille +> Og biler krøb som biller på asfalt, +> En mikroskopisk myldren på en skovsti +> Hvor sommervarmen pirker liv i alt. +> … +> Når lysreklamen drejede på taget, +> Var det som månebrydning bag en sky. +> Et dødsens skær gled over os og dugen +> Og svandt og kom og ramte os på ny. +> Og døden brændte som en blålig klode +> I en mekaniske rotation og ro, +> Og vi sad fromme under lysreklamen +> På en altan og var alene to. Ole Falkentorp og Poul Baumann var arkitekter på Vesterport-bygningen, og Falkentorp lavede også tegningerne til @@ -239,7 +241,7 @@ Men på den tid var Tom Kristensen for længst flyttet til Thurø, væk fra storbyens himmelstormende bygninger og lokkende afgrunde. -[[!img passage1960.jpg align="right" size="" alt=""]] +[[!img passage1960.jpg class="solo" alt="Vesterbro Passage 1960"]] ### Links [[Byvandringer over Tom Kristensen og hans tid|tomkristensen]] |