diff options
Diffstat (limited to 'vejviseren/udfordringen/index.md')
-rw-r--r-- | vejviseren/udfordringen/index.md | 206 |
1 files changed, 206 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/udfordringen/index.md b/vejviseren/udfordringen/index.md new file mode 100644 index 00000000..753ef6fa --- /dev/null +++ b/vejviseren/udfordringen/index.md @@ -0,0 +1,206 @@ ++++ +date=2014-03-12 +title="Sammenstød på Grænsen" + +[taxonomies] +tags=[ + "blog", + "vejviseren", + "artikel", + "sted", + "norrebro", + "superkilen", + "remisen", +] ++++ +[[!if test="included()" then=""" + +{{ img(path="Nbro-station-s.jpg" class="blog" alt="Nørrebro Station" link="/vejviseren/udfordringen") }} + +Hvor Nørrebro møder Nordvest, bliver øjet ramt af et kaotisk +byrum. Her er et mylder af trafik, og folk fra hele verden. +Læs om et charmerende og rodet sted i byen, hvor der løber en +gammel grænse igennem. + +[Læs mere...](@/vejviseren/udfordringen/index.md) + +""" +else=""" + +# Sammenstød på grænsen + +Byvandring med larm, trafik og bygninger af spredt alder, der +ikke udstråler harmoni. Tag Udfordringen – for sådan hedder +vores tur til et spændende sted i København. Turen starter i +travlheden på et sted der både er velkendt og ”ikke noget +særligt”– der hvor Nørrebro møder Nordvest. + +[[Udfordringen: prøv vores byvandring mellem Nørrebro og Nordvest|udfordringen-tur]] +[Se vores video-intro Ved Nørrebro Station](@/video/2014/nbro/index.md) +{{ img(path="Nbro-station-s.jpg" class="solo" alt="Nørrebro S-togsstation") }} + +Biler og busser trænger gennem viadukten. Stopper for rødt +foran et rum af rivende færdsel og umage bygninger. Nørrebro +Station, der krummer sig i grafittimalet funkis. Trafiklysene +på Navnløse Plads sætter klumper af fodgængere i bevægelse +– motorer starter, og cykler drejer lovpligtigt eller skærer +sig hasarderet gennem mængden. Det er København, hvor byen er +stresset og allermest sig selv. + +Navnløse Plads ligger hvor Nørrebrogade ender ved viadukten og +fortsætter i Frederikssundsvej. Fra Frederiksberg kommer Nordre +Fasanvej – og det er Lygten der fører nordpå mod Bispebjerg. Et +stort trafikkryds midt i København + +Navnløse Plads. Det er en tilsnigelse, for hjørnet af pladsen +hedder Lyngsies Plads, med brostensbelægning, skulptur og en +buste af Lyngsie, der ledte Arbejdsmændenes forbund. Den lille +stationsbygning hørte til Slangerupbanen. Med den i ryggen kan +vi tage bestik af krydset. + +På den anden side af Lygten ulmer en blok af en +transformatorbyging i røde mursten. Ved siden af Nørrebro +station et forsiret lejlighedshus fra 1904, og nede ad Nordre +Fasanvej ligger andre og umage gamle huse fra den tid. Skrås +over Lyngsies Plads ligger en moderne nyere bygning i +brutalt svulmende beton, med skilte der skriger på opmærksomhed +for supermarked og sengetøjslager. Frederikssundsvej har lave +skure og en tom plads, før solide 30’er-ejendomme rejser sig +betryggende. + +Mikset fortsætter i menneskebilledet. Det er en kæmpe korsvej +mellem to etnisk blandede bydele. Mellemblond, arabisk, somali, +engelsk, inuit, og ukendt. Hvad der nok skal afskrække nogen. +Men det er fremtidens København i et kaotisk clash. + +{{ img(path="vednorrebro.jpg" class="solo" alt="Trafik ved Nørrebro") }} + +## Spor og grænser +Historien har formet det tilsyneladende kaos på Navnløse Plads. +Frem til 1901 lå her grænsen mellem København og Utterslev Sogn, +hvor Lygteåen løb. København udvidede sig i efter voldene faldt. +Og som kommunens land blev fyldt op, kom der mere og mere styr +på byggeregler, fabrikker, udskænkning og faderløses vel. + +Kommunens grænse gik ved Lygteåen. På den anden side af broen +var der ikke den store kontrol. Uden for bygrænsen voksede et +Klondike frem med værtshuse, værksteder og fabrikker i lave huse. +(Opkaldt efter en plan- og lovløs guldgraverlejr i Canada). Ved +Lygteåen var det efterhånden en anseelig forstad til København +– uden ordentligt tilsyn. Fx med de berømte Lersøbøller, der +fortrak over i buskadset ved Lersøen, når de blev panserbasserne +i København for meget. Sognerådet i Utterslev skulle agere +sheriff på landsbyens overdrev, men der var ikke kræfter eller +interesse. Hverken i at jage granvoksne uromagere ved Lersøen +eller håndhæve lukketider i smugkroerne. Mon ikke også noget +af det guld der blev lavet i det Klondike fandt vej til nogle +af gårdejernes lommer. + +I 1901 fik Københavns Kommune overhalet de fleste spekulanter +inden om, opkøbte flere sogne og pressede Hovedstadens grænser +helt ud til Husum, Vanløse Valby og Kongens Enghave. +Frederikssundsvej kom efterhånden til at føre til nye bydele +med arbejderlejligheder og vidtstrakte villaveje. Men man +mærker stadig den brudlinje, hvor grænsebroen gik over Lygteåen. + +{{ img(path="nrrebrostation1930.jpg" alt="Nørrebro Station i 1930" class="solo") }} + +S-togsbanen løber nogenlunde langs den gamle kommunegrænse +– den eneste højbane i København – med porte ind til værksteder +neden under. Men banen er først fra 1930 (ligesom billedet +herover). Forgængeren løb skråt gennem det nuværende Nørrebro, +hvor der nu er parker og cykelstier. + +## Remisen ved Verdens Ende +Der hvor Nordbanen – toglinien før 1930 - krydsede Nørrebrogade +lå en gang verdens ende. Eller med andre ord, her lå remisen. +Skulle man længere herfra var det til fods – indtil 1901. I +årtierne efter blev remisen udbygget, og var en mere og mere +central del af transporten i København. + +Det var slut i 1970’erne, da København var holdt op med at +vokse og sporvognene blev opgivet. I 1975 blev Remisen lavet +om til Nørrebrohallen – så bygningen blev ved med at være et +centrum. Nu bare for det lokale foreningsliv. Efter en +renovering for et par år siden er stilen mere smartness end +sure sokker. + +{{ img(path="superkileoctopus.jpg" class="solo" alt="Blæksprutten fra Superkilen") }} + +Udenfor Nørrebrohallen ligger Den Røde Plads. Det er den +markante start på Superkilen, som også er en af udfordringerne +i området. Denne gang er provokationen bevidst. Superkilen +strækker sig 800 meter frem til Tagensvej med 50 genstande +fra hele verden. Neonstandere med kinesiske tegn, +thai-boksering, kulsort japansk blæksprutte-rutchebane, +marokkansk fontæne, italienske lysmaster og stole, bænke, +cykelstativer og skraldespande af de forskelligste +udformninger. Bag projektet står bl.a. tegnestuen BIG med +den velkendte arkitekt Bjarke Ingels i spidsen og +kunstnergruppen Superflex. + +Superkilen hylder områdets globale og multikulturelle +karakter – så derfor er det et omdiskuteret projekt. Projektet +har forvandlet et kedeligt stykke cykelsti og park til noget, +der tiltrækker lokale beboere af meget forskellig oprindelse. + +På Superkilen er selv kloakdækslerne fra hele verden. +[Læs om dem her.](@/vejviseren/drainspotting/index.md) + +{{ img(path="norrehjerte.jpg" class="solo") }} + +## Op og ned på Nørrebro +Nørrebroparken og Superkilen ligger på det gamle jernbaneterræn. +Førhen vendte boligerne ryggen til stedet, og fabrikkerne lå +op ad banen. Nogle af industriens tunge virksomheder lå på +Nørrebro; Atlas, Titan, General Motors. Arbejdspladserne +rykkede væk i 1960’erne og 70’erne. Nogle fabrikker blev revet +ned og gav plads til bebyggelse, såsom Papirfabrikkerne, hvor +Mjølnerparken er i dag, og Glud og Marstrand, der nu er +Emaljehaven. Det er med til at give kvarteret sin egen stil. + +Nørrebrogade har haft sine op og nedture. Det blev en aktiv +gade med flotte forretninger, selvom det ikke var et velstående +kvarter. Der var handskemager og danseskole i samme bygning som +den store Nora Bio – og talrige specialforretninger som naboer. +Men fra 60’erne flyttede mange til forstæderne, og de nye +indkøbscentre trak kunder fra vidt og bredt. I dag er der +Elgiganten i det gamle Nora Bio, og stort set kun Jupiter Cykler +stammer tilbage fra 60’erne (men bygningen er nutidig). Der er +både guldsmede og bagere med dansk-arabisk klientel og temmelig +mange shawarmabarer, når man går fra den gamle remise og op mod +Nørrebro Station. + +{{ img(path="Norrebro_01592.jpg" class="solo" alt="Remisen" caption="Blik på Remisen som den tog sig ud ca. 1970") }} + +I dag er Nørrebrogade stærkt trafikreguleret. Det er populært +hos cyklisterne, men kan få nogle bilister op i det røde felt. +Handelsstandsforeningen hævder at traffikreguleringen er skyld +i at Nørrebrogade aldrig rejser sig igen som forretningsgade. +Til gengæld er der folk ude i Nordvest, der kunne ønske sig en +smule trafikkontrol på den anden side af Nørrebro Station. Der +er nok at diskutere, hvor Nørrebro møder Nordvest. + +Den karakteristiske stationsbygning er delvis skjult bag et +grønt hegn. Her graves der ud til metrostationen Nørrebro. Når +den åbnes i 2018 (eller lidt senere) står området til at blive +en helt central del af København, med sit mylder af mennesker, +trafikproblemer og udfordring af sanserne. + +Man kan mene, hvad man vil om etniske minoriteter, multikultur, +trafikbegrænsninger, Bjarke Ingels og udviklingen i det hele +taget. Du kan også tage Udfordringen som tur med Byvandring.nu, +og lære et sjovt stykke København nærmere at kende. + + +## Links +[[Udfordringen - prøv vores byvandring hvor Nørrebro møder Nordvest|udfordringen-tur]] + +Området var også en udfordring for firs år siden, med en +kunstner der fejrede det. Læs om [Folmer Bendtsen, maleren med bananvognen](@/vejviseren/folmerbendtsen/index.md). + +{{ img(path="Folmer-B-sneborn.jpg" alt="Folmer Bendtsen" class="solo") }} + +"""]] + + |