diff options
Diffstat (limited to 'vejviseren/udfordringen.mdwn')
-rw-r--r-- | vejviseren/udfordringen.mdwn | 195 |
1 files changed, 0 insertions, 195 deletions
diff --git a/vejviseren/udfordringen.mdwn b/vejviseren/udfordringen.mdwn deleted file mode 100644 index 2c48f783..00000000 --- a/vejviseren/udfordringen.mdwn +++ /dev/null @@ -1,195 +0,0 @@ -[[!meta title="Sammenstød på Grænsen"]] - -[[!if test="included()" then=""" - -[[!img Nbro-station-s.jpg class="blog" alt="Nørrebro Station" link="/vejviseren/udfordringen"]] - -Hvor Nørrebro møder Nordvest, bliver øjet ramt af et kaotisk -byrum. Her er et mylder af trafik, og folk fra hele verden. -Læs om et charmerende og rodet sted i byen, hvor der løber en -gammel grænse igennem. - -[[Læs mere...|/vejviseren/udfordringen/]] - -""" -else=""" - -# Sammenstød på grænsen - -Byvandring med larm, trafik og bygninger af spredt alder, der -ikke udstråler harmoni. Tag Udfordringen – for sådan hedder -vores tur til et spændende sted i København. Turen starter i -travlheden på et sted der både er velkendt og ”ikke noget -særligt”– der hvor Nørrebro møder Nordvest. - -[[Udfordringen: prøv vores byvandring mellem Nørrebro og Nordvest|udfordringen-tur]] -[[Se vores video-intro Ved Nørrebro Station|/video/2014/nbro]] -[[!img Nbro-station-s.jpg class="solo" alt="Nørrebro S-togsstation"]] - -Biler og busser trænger gennem viadukten. Stopper for rødt -foran et rum af rivende færdsel og umage bygninger. Nørrebro -Station, der krummer sig i grafittimalet funkis. Trafiklysene -på Navnløse Plads sætter klumper af fodgængere i bevægelse -– motorer starter, og cykler drejer lovpligtigt eller skærer -sig hasarderet gennem mængden. Det er København, hvor byen er -stresset og allermest sig selv. - -Navnløse Plads ligger hvor Nørrebrogade ender ved viadukten og -fortsætter i Frederikssundsvej. Fra Frederiksberg kommer Nordre -Fasanvej – og det er Lygten der fører nordpå mod Bispebjerg. Et -stort trafikkryds midt i København - -Navnløse Plads. Det er en tilsnigelse, for hjørnet af pladsen -hedder Lyngsies Plads, med brostensbelægning, skulptur og en -buste af Lyngsie, der ledte Arbejdsmændenes forbund. Den lille -stationsbygning hørte til Slangerupbanen. Med den i ryggen kan -vi tage bestik af krydset. - -På den anden side af Lygten ulmer en blok af en -transformatorbyging i røde mursten. Ved siden af Nørrebro -station et forsiret lejlighedshus fra 1904, og nede ad Nordre -Fasanvej ligger andre og umage gamle huse fra den tid. Skrås -over Lyngsies Plads ligger en moderne nyere bygning i -brutalt svulmende beton, med skilte der skriger på opmærksomhed -for supermarked og sengetøjslager. Frederikssundsvej har lave -skure og en tom plads, før solide 30’er-ejendomme rejser sig -betryggende. - -Mikset fortsætter i menneskebilledet. Det er en kæmpe korsvej -mellem to etnisk blandede bydele. Mellemblond, arabisk, somali, -engelsk, inuit, og ukendt. Hvad der nok skal afskrække nogen. -Men det er fremtidens København i et kaotisk clash. - -[[!img vednorrebro.jpg class="solo" alt="Trafik ved Nørrebro"]] - -## Spor og grænser -Historien har formet det tilsyneladende kaos på Navnløse Plads. -Frem til 1901 lå her grænsen mellem København og Utterslev Sogn, -hvor Lygteåen løb. København udvidede sig i efter voldene faldt. -Og som kommunens land blev fyldt op, kom der mere og mere styr -på byggeregler, fabrikker, udskænkning og faderløses vel. - -Kommunens grænse gik ved Lygteåen. På den anden side af broen -var der ikke den store kontrol. Uden for bygrænsen voksede et -Klondike frem med værtshuse, værksteder og fabrikker i lave huse. -(Opkaldt efter en plan- og lovløs guldgraverlejr i Canada). Ved -Lygteåen var det efterhånden en anseelig forstad til København -– uden ordentligt tilsyn. Fx med de berømte Lersøbøller, der -fortrak over i buskadset ved Lersøen, når de blev panserbasserne -i København for meget. Sognerådet i Utterslev skulle agere -sheriff på landsbyens overdrev, men der var ikke kræfter eller -interesse. Hverken i at jage granvoksne uromagere ved Lersøen -eller håndhæve lukketider i smugkroerne. Mon ikke også noget -af det guld der blev lavet i det Klondike fandt vej til nogle -af gårdejernes lommer. - -I 1901 fik Københavns Kommune overhalet de fleste spekulanter -inden om, opkøbte flere sogne og pressede Hovedstadens grænser -helt ud til Husum, Vanløse Valby og Kongens Enghave. -Frederikssundsvej kom efterhånden til at føre til nye bydele -med arbejderlejligheder og vidtstrakte villaveje. Men man -mærker stadig den brudlinje, hvor grænsebroen gik over Lygteåen. - -[[!img nrrebrostation1930.jpg alt="Nørrebro Station i 1930" class="solo"]] - -S-togsbanen løber nogenlunde langs den gamle kommunegrænse -– den eneste højbane i København – med porte ind til værksteder -neden under. Men banen er først fra 1930 (ligesom billedet -herover). Forgængeren løb skråt gennem det nuværende Nørrebro, -hvor der nu er parker og cykelstier. - -## Remisen ved Verdens Ende -Der hvor Nordbanen – toglinien før 1930 - krydsede Nørrebrogade -lå en gang verdens ende. Eller med andre ord, her lå remisen. -Skulle man længere herfra var det til fods – indtil 1901. I -årtierne efter blev remisen udbygget, og var en mere og mere -central del af transporten i København. - -Det var slut i 1970’erne, da København var holdt op med at -vokse og sporvognene blev opgivet. I 1975 blev Remisen lavet -om til Nørrebrohallen – så bygningen blev ved med at være et -centrum. Nu bare for det lokale foreningsliv. Efter en -renovering for et par år siden er stilen mere smartness end -sure sokker. - -[[!img superkileoctopus.jpg class="solo" alt="Blæksprutten fra Superkilen"]] - -Udenfor Nørrebrohallen ligger Den Røde Plads. Det er den -markante start på Superkilen, som også er en af udfordringerne -i området. Denne gang er provokationen bevidst. Superkilen -strækker sig 800 meter frem til Tagensvej med 50 genstande -fra hele verden. Neonstandere med kinesiske tegn, -thai-boksering, kulsort japansk blæksprutte-rutchebane, -marokkansk fontæne, italienske lysmaster og stole, bænke, -cykelstativer og skraldespande af de forskelligste -udformninger. Bag projektet står bl.a. tegnestuen BIG med -den velkendte arkitekt Bjarke Ingels i spidsen og -kunstnergruppen Superflex. - -Superkilen hylder områdets globale og multikulturelle -karakter – så derfor er det et omdiskuteret projekt. Projektet -har forvandlet et kedeligt stykke cykelsti og park til noget, -der tiltrækker lokale beboere af meget forskellig oprindelse. - -På Superkilen er selv kloakdækslerne fra hele verden. -[[Læs om dem her.|/vejviseren/drainspotting]] - -[[!img norrehjerte.jpg class="solo"]] - -## Op og ned på Nørrebro -Nørrebroparken og Superkilen ligger på det gamle jernbaneterræn. -Førhen vendte boligerne ryggen til stedet, og fabrikkerne lå -op ad banen. Nogle af industriens tunge virksomheder lå på -Nørrebro; Atlas, Titan, General Motors. Arbejdspladserne -rykkede væk i 1960’erne og 70’erne. Nogle fabrikker blev revet -ned og gav plads til bebyggelse, såsom Papirfabrikkerne, hvor -Mjølnerparken er i dag, og Glud og Marstrand, der nu er -Emaljehaven. Det er med til at give kvarteret sin egen stil. - -Nørrebrogade har haft sine op og nedture. Det blev en aktiv -gade med flotte forretninger, selvom det ikke var et velstående -kvarter. Der var handskemager og danseskole i samme bygning som -den store Nora Bio – og talrige specialforretninger som naboer. -Men fra 60’erne flyttede mange til forstæderne, og de nye -indkøbscentre trak kunder fra vidt og bredt. I dag er der -Elgiganten i det gamle Nora Bio, og stort set kun Jupiter Cykler -stammer tilbage fra 60’erne (men bygningen er nutidig). Der er -både guldsmede og bagere med dansk-arabisk klientel og temmelig -mange shawarmabarer, når man går fra den gamle remise og op mod -Nørrebro Station. - -[[!img Norrebro_01592.jpg class="solo" alt="Remisen" caption="Blik på Remisen som den tog sig ud ca. 1970"]] - -I dag er Nørrebrogade stærkt trafikreguleret. Det er populært -hos cyklisterne, men kan få nogle bilister op i det røde felt. -Handelsstandsforeningen hævder at traffikreguleringen er skyld -i at Nørrebrogade aldrig rejser sig igen som forretningsgade. -Til gengæld er der folk ude i Nordvest, der kunne ønske sig en -smule trafikkontrol på den anden side af Nørrebro Station. Der -er nok at diskutere, hvor Nørrebro møder Nordvest. - -Den karakteristiske stationsbygning er delvis skjult bag et -grønt hegn. Her graves der ud til metrostationen Nørrebro. Når -den åbnes i 2018 (eller lidt senere) står området til at blive -en helt central del af København, med sit mylder af mennesker, -trafikproblemer og udfordring af sanserne. - -Man kan mene, hvad man vil om etniske minoriteter, multikultur, -trafikbegrænsninger, Bjarke Ingels og udviklingen i det hele -taget. Du kan også tage Udfordringen som tur med Byvandring.nu, -og lære et sjovt stykke København nærmere at kende. - - -## Links -[[Udfordringen - prøv vores byvandring hvor Nørrebro møder Nordvest|udfordringen-tur]] - -Området var også en udfordring for firs år siden, med en -kunstner der fejrede det. Læs om [[Folmer Bendtsen, maleren med bananvognen|/vejviseren/folmerbendtsen]]. - -[[!img Folmer-B-sneborn.jpg alt="Folmer Bendtsen" class="solo"]] - -"""]] - -[[!tag blog vejviseren]] -[[!tag artikel sted norrebro superkilen remisen ]] -[[!meta date="2014-03-12"]] |