summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/tom-kristensen-i-kbh/index.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vejviseren/tom-kristensen-i-kbh/index.md')
-rw-r--r--vejviseren/tom-kristensen-i-kbh/index.md14
1 files changed, 7 insertions, 7 deletions
diff --git a/vejviseren/tom-kristensen-i-kbh/index.md b/vejviseren/tom-kristensen-i-kbh/index.md
index 88d4ec6d..440ca921 100644
--- a/vejviseren/tom-kristensen-i-kbh/index.md
+++ b/vejviseren/tom-kristensen-i-kbh/index.md
@@ -2,7 +2,7 @@
[[!if test="included()" then="""
-[[!img tom-kristensen.jpg class="tall" link="tom-kristensen-i-kbh"]]
+{{ img(path="tom-kristensen.jpg" class="tall" link="tom-kristensen-i-kbh") }}
Tom Kristensen levede vidt og bredt i København gennem et
halvt århundrede. Hans odyssé begyndte ved Nyhavn, og nåede
@@ -33,7 +33,7 @@ skilteskov i digtet Middag (1922):
> Skilte som ferskner og skilte som Lax
> Og skilte som bare pokker.
-[[!img Tomk1921.jpg class="tall" alt="Tom Kristensen 1021"]]
+{{ img(path="Tomk1921.jpg" class="tall" alt="Tom Kristensen 1021") }}
Byen har en hektisk rytme, farlige farver og momenter af
usikkerhed og angst. Helt håndgribeligt er hans frygt, efter
@@ -99,7 +99,7 @@ for den store verdens navne:
> Og skreg i Sømandsdille til om Natten Klokken tre.
*(Fra "Nyhavns-Odyssé", 1922)*
-[[!img nyhavn_600.jpg class="solo" alt="Nyhavn"]]
+{{ img(path="nyhavn_600.jpg" class="solo" alt="Nyhavn") }}
Gennem Toms barndom flyttede familien hele ti gange. Det gav
ham både en social orienteringssans, men bidrog også til hans
@@ -119,7 +119,7 @@ mellemtekster til stumfilm hos Nordisk Film.
> bemærkning, der var alt for urimelig, fjernede han piben for
> at få plads til at le.
-[[!img valbyparnas.png class="solo" alt="Valbyparnasset" caption="Beskedne rammer for store tanker: Valbyparnasset i 1923. Jørgen Chr. Jørgensen er nr. 3 fra højre, Emil Bønnelycke sidder lige under lampen i midten, og Tom Kristensen læner sig tilbage i højre side."]]
+{{ img(path="valbyparnas.png" class="solo" alt="Valbyparnasset" caption="Beskedne rammer for store tanker: Valbyparnasset i 1923. Jørgen Chr. Jørgensen er nr. 3 fra højre, Emil Bønnelycke sidder lige under lampen i midten, og Tom Kristensen læner sig tilbage i højre side.") }}
Tom Kristensen var vokset op som digterspire med intellektuel
appetit. Han havde også været en begavet dreng, der fik en
@@ -145,7 +145,7 @@ han var glad for:
Det var en selvstændigt tænkende ung mand, der som 21-årig kunne udsende et [[manifest om, hvordan byen skulle ses og beskrives.|/manifest-1914]]
-[[!img madsensskole.jpg class="solo" alt="Henrik Madsens Skole"]]
+{{ img(path="madsensskole.jpg" class="solo" alt="Henrik Madsens Skole") }}
Vodroffsvej er også med i Hærværk, hvor hovedpersonen Ole
Jastrau søger et opgør med kommunisten Sanders, der i sin
@@ -163,7 +163,7 @@ og Svineryggens skråning.*
På denne grund ligger i dag en flot bygning i 1930’ernes funkisstil.
-[[!img vodroffsvigarkassehus.jpg class="solo" alt="Funkishus"]]
+{{ img(path="vodroffsvigarkassehus.jpg" class="solo" alt="Funkishus") }}
## Åbenbaringer på Vesterbro
@@ -242,7 +242,7 @@ trods al uro kan forsone sig med den danske idyl:
> Tavs på hans Bud ind i Drømmenes Have
> Uden han truende løfted sin Hånd.*
-[[!img havenetre.jpg class="solo" alt="Statue"]]
+{{ img(path="havenetre.jpg" class="solo" alt="Statue") }}
[[Ture i Frederiksberg og Frederiksberg Have|frederiksberg]]