summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/taktogtone1918/index.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vejviseren/taktogtone1918/index.md')
-rw-r--r--vejviseren/taktogtone1918/index.md14
1 files changed, 7 insertions, 7 deletions
diff --git a/vejviseren/taktogtone1918/index.md b/vejviseren/taktogtone1918/index.md
index 5ec10d10..f1424310 100644
--- a/vejviseren/taktogtone1918/index.md
+++ b/vejviseren/taktogtone1918/index.md
@@ -2,7 +2,7 @@
[[!if test="included()" then="""
-[[!img taktogtonetur.png class="solo"]]
+{{ img(path="taktogtonetur.png" class="solo") }}
Emma Gad fylder 166 år på søndag 21.1. 2018.
@@ -23,7 +23,7 @@ Tillykke på fødselsdagen 21.1. til Emma Gad, Admiralinde, dramatiker og
forfatter til Takt og Tone fra 1918, som både åbner op for en forgangen
tid og er fuld af råd, der er aktuelle i 2018.
-[[!img taktogtonetur.png class="solo"]]
+{{ img(path="taktogtonetur.png" class="solo") }}
**Takt og Tone Byvandring: Prøveture 31.1. kl. 12.00 og 4.2. kl. 14.00.
Start: Det Kongelige Teater, fortrappen.**
@@ -66,7 +66,7 @@ og til den forsvundne Integade.
Hr. Gad og frue boede i perioder også i Korsør og på Christianshavn,
men der går denne tur ikke hen.
-[[!img emmagadportrait.jpg class="high" caption="Kun een Hovedregel for alt menneskeligt Samkvem bliver aldrig forældet. Det er den at handle mod sine Medmennesker ud fra et godt Hjerte. (fra bogens forord)"]]
+{{ img(path="emmagadportrait.jpg" class="high" caption="Kun een Hovedregel for alt menneskeligt Samkvem bliver aldrig forældet. Det er den at handle mod sine Medmennesker ud fra et godt Hjerte. (fra bogens forord)") }}
@@ -89,7 +89,7 @@ Der gjaldt særlige for visitkort, hvis den man vil besøge ikke var hjemme.
*"Naar man personligt afleverer Visitkort, bør hele den højre Side af Kortet ombøjes, og sender man en Tjener op fra Vognen, bøjes det højre Hjørne, hvis Ingen er hjemme. Sædvanligvis ombøjes dog kun Hjørnet, ogsaa naar man selv afgiver Kortet, da Folk sjældent er inde i disse indviklede Regler. Kun endnu et: Forsøg at undertrykke en altfor tilfreds Mine ved Budskabet om, at Ingen er hjemme. Det kan blive rapporteret derinde.*
-[[!img takttone_visitkort.jpg class="high" caption="Jeg kan ikke finde et billede af, hvordan et visitkort evt. skal bøjes, men dette er mit gæt. Billedet er fra Rudolf Tegners skulpturpark Rusland ved Dronningmølle, en særpræget samtidig symbolist."]]
+{{ img(path="takttone_visitkort.jpg" class="high" caption="Jeg kan ikke finde et billede af, hvordan et visitkort evt. skal bøjes, men dette er mit gæt. Billedet er fra Rudolf Tegners skulpturpark Rusland ved Dronningmølle, en særpræget samtidig symbolist.") }}
Der er også råd til den moderne kommunikation: *"Vær høflig i en Telefon. Først mod Damen. Dernæst mod Den, De skal snakke med. Hvis De siger noget uvenligt til ham, saa husk, at han ikke kan se paa Deres Ansigt, at De ikke mener det saa slemt."*
@@ -110,7 +110,7 @@ sig på eget initiativ, og den omsiggribende cyklisme, hvor fru Gad nærmest pro
*"Er der noget Punkt, hvor Mangel paa god Tone – eller for at sige det rent ud – Uopdragenhed breder sig efter en stor Maalestok, saa er det i Cyklesporten. Lære og Butiksdrenge er ligefrem livsfarlige, naar de i snævre Gader, omtrent liggende paa Maven, halser afsted med uartige Tilraab til de ældre Fodgængere, der passerer Kørebanen eller vover at færdes paa denne, som Cyklisterne betragter sig som Eneejere af. Det er som om der farer en Djævel i ellers medgørlige Ynglinge, naar de bestiger en Cykle.”*
-[[!img nrvoldcykel1918.jpg class="high" caption="Cykler på Nørrevold i 1918, ved den nuværende Nørrebro Station."]]
+{{ img(path="nrvoldcykel1918.jpg" class="high" caption="Cykler på Nørrevold i 1918, ved den nuværende Nørrebro Station.") }}
I dag har vi ikke cykelbude, og det er ikke kun ”yndlinge” der gør
trafikken usikker. Raseriet rammer bredere. Undertegnede skribent på
@@ -145,7 +145,7 @@ Lær hende at kunne beherske sit Smil og sin Alvor. Et Smil paa urette Sted har
Det er krævende forhold, men 1918 var kun tre år efter kvinderne fik
valgret, og ideen om lighed var ikke alment accepteret. Faktisk var Emma Gad kendt i samtiden som forkæmper for kvinders rettigheder. Sine egne rettigheder, men hun var også engageret i stiftelsen af Kvindernes Handels- og Kontoriskforening, Kvindeligt Læseforening osv. Det var oven i hendes hverv i Dansk Forfatterforening osv. Læs mere om hendes engagementer [på emmagad.dk](https://www.emmagad.dk/foreninger/paa-bestyrelsens-vegne.html).
-[[!img emmagadkvindesag1916blk.png class="high" caption="Emma Gad fik i løbet af 1900-tllet ry for at være en moralens vogter, men i samtidens debat var hun betragtet som en slags feminist. Karikatur fra Blæksprutten 1916. (via hjemesiden <https://www.emmagad.dk/>)"]]
+{{ img(path="emmagadkvindesag1916blk.png" class="high" caption="Emma Gad fik i løbet af 1900-tllet ry for at være en moralens vogter, men i samtidens debat var hun betragtet som en slags feminist. Karikatur fra Blæksprutten 1916. (via hjemesiden <https://www.emmagad.dk/>)") }}
For de unge kvinder var starten af århundredet en
@@ -167,7 +167,7 @@ Det ægteskabelige samarbejde varede fra 1910 til 1915, og parret blev
skilt i 1918, hvor Takt og Tone udkom med et længere kapitel om
konduiten omkring skilsmisser. Emma Gad var på højde med udviklingen.
-[[!img astaurban.jpg class="high" caption="Her er det celebre par. Asta Nielsen blev en af de første verdensstjerner i filmen, og gjorde karriere i Tyskland, indtil hun kom på tværs af naziregimet i 30'erne. Urban blev ved med at være instruktør og producent, i Tyskland og Danmark"]]
+{{ img(path="astaurban.jpg" class="high" caption="Her er det celebre par. Asta Nielsen blev en af de første verdensstjerner i filmen, og gjorde karriere i Tyskland, indtil hun kom på tværs af naziregimet i 30'erne. Urban blev ved med at være instruktør og producent, i Tyskland og Danmark") }}
En af de sensationelle film Urban og Asta lavede sammen var
jalousidramaet Afgrunden fra 1910, der er kendt for den inciterende