diff options
Diffstat (limited to 'vejviseren/storebededag/index.md')
-rw-r--r-- | vejviseren/storebededag/index.md | 120 |
1 files changed, 120 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/storebededag/index.md b/vejviseren/storebededag/index.md new file mode 100644 index 00000000..718a6dc7 --- /dev/null +++ b/vejviseren/storebededag/index.md @@ -0,0 +1,120 @@ +[[!meta title="Skilderi med Skandale: Østervold Aftenen før Store Bededag 1862"]] + +[[!if test="included()" then=""" + + +[[!img storebededag.jpg link="/vejviseren/storebededag" class="blog"]] + +Billedet viser Københavns Vold Store Bededags Aften i 1862. +Mindst én mand anså sceneriet som skandaløst. +Læs hvordan, og bliv introduceret til nogle af tidens kendte ansigter. + +[[Læs mere...|/vejviseren/storebededag]] + +""" +else=""" + +# Østervold aftenen før Store Bededag 1862 + +[[!img storebededag.jpg class="solo"]] + +Maleriet - og antydningen af en skandale i det – fortæller om den København sociale scene anno 1862. + +Portene var væk, men voldene stod stadig, og både det militære +sammenbrud i 1864 og det senere moderne gennembrud lå forude. +København virkede som sig selv. At promenere Store Bededags Aften +var en vigtig sociale udfoldelse. Her er det skildret af en tilskuer. + +Maleren A.H. Hunæus var tilskuer, for han var døvstum. +Han har lige så lidt vidst, hvad der er blevet snakket om på Volden +hin Store Bededags Aften, som vi har det på 152 års afstand. + +[[!img storebededag_hat.jpg class="solo"]] + +## På hat + +To herrer i den nyeste engelske mode ses her til højre. +Grosserer Funder med pondus og sort hat, og forfatter +Meïr Aron Goldschmidt – tidligere redaktør af Corsaren med lys hat og skæg. +De hilser på madam Richter, (konen i huset, hvor Hunæus boede), og agent M.J. Phillipson. + +I baggrunden hviler en mand med kasket sig op ad et træ. +Det er bagerlaugets formand, og han har grund til at hvile sig. +Han og hans laugsfæller ville have arbejdet hårdt med at bage og sælge hveder hele dagen. +De lader sig let opvarme i ovnen på den tilstundende helligdag, +hvor bagerne havde fri som alle andre. Drengen i midten er Hunæus egen søn. + +[[!img storebededag_kongelige.jpg class="tall"]] + +## De Kongelige + +Ferdinand og Caroline var to ældre og elskede medlemmer af Kongehuset. +Prins Ferdinand var egentlig først i arvefølgen efter sin nevø og drikkebroder kong Frederik VII, +og nærede en stor angst for at skulle blive konge, hvis Frederik ikke overlevede ham. +Hans gemalinde prinsesse Caroline var Frederik VI’s datter, +og hun havde stor tolerance for ægtemandens smag for kvinder og kortspil +(Ferdinand efterlod sig en spillegæld på 400.000 rigsdaler). +Parret havde indlagt sig hæder under Koleraepidemien i 1853 +ved at blive i København og ikke flygte ud af byen, som andre medlemmer af det gode selskab gjorde. + +[[!img storebededag_kunst.jpg class="solo"]] + +## Kunstnerne + +Det er maleren Hunæus selv med høj hat, helt til højre, og hans datter og hendes barnepige forrest i udsnittet. +De er klædt i egnsdragter fra Hedeboegnen mellem København og Roskilde. + +Med hatten på sned og stokken koket under hagen lever Christian Winther op til billedet af den romantiske digter. +I et digt fra året før, „Maj 1861” trygler han foråret om at komme: + +> O, sødeste Madame! Vaagn op +> Og smyk Dig i dit Kammer +> Med Gyldenlak og Rosenknop, +> Kom ud og end vor Jammer! +> Vi staae i Flok paa Mark og Eng +> Forfrosne her og slingre; +> Vi kan knap røre Harpens Stræng +> Med vore valne Fingre. + +(Det var lidt koldere i de år, også i 1862, hvor Store Bededag faldt 16/5. Man ser at der ikke er blade på træerne på Hunæus maleri.) + +Winther er god til at tiltale damerne. Han havde et let bevægeligt hjerte og en tunge der nemt kom på gled. +Han priser også Våren og Kærligheden i klassikeren „Hjortens Flugt”, der blev læst som en nøgle til elskovens mysterier, +og var den klassiske konfirmationsgave i mange generationer. Billedets skandale handler dog ikke om ham. +Han ses ganske respektabelt i selskab med sin frue Julie. + +[[!img storebededag_hund.jpg class="solo"]] + +## Sladder og skandale + +Som så mange billeder bliver det først genstand for sladder et par år efter det er skabt. +Muligheden for skandale ligger i, hvad der ligner en intim samtale mellem fru Richter og hr. Phillipson, +som havde rygte for både handelstalent og kvindetække. Se også at damen hiver op i skørtet så krinoline og ankel kan skimtes! +Og i den løbende hund. Hunden er traditionelt symbol på troskab, men denne her løber løbsk! + +Det er sikkert for meget at læse ind i billedet, men det var ikke desto mindre, hvad Hr. Richter gjorde nogle år senere. +I mellemtiden var maleren død, og hans tiloversblevne billeder var opkøbt og udstillet +hos kunsthandler Cohen på Amagertorv midt i byen, hvor det pludselig gav anledning til sladder. + +Hr. Richter kunne huske at have mødt maleren på trappen, og givet ham tilladelse til at male madammen, +men der var intet i aftalen om at han skulle være i selskab med Phillipson eller nogen anden. +For at undgå rygter købte Richter skilderiet for fire gange indkøbsprisen, så det forsvandt for offentlighedens nyfigne blikke. +I nogle år var det låst bort, men fra 1874 fik det lov til at hænge fremme i familiens hjem. +Ifølge fru Richters vilje lod familien maleriet gå videre til Statens Museum for Kunst. +I dag kan det ses på Københavns Museum. + +Hunæus døde sikkert ganske uvidende om den skandale billedet kunne skabe. +Det havde ikke vakt opsigt (eller var blevet solgt), da det var udstillet på Charlottenborg i 1862. +Da han var stum har det nok været en bedrift at få tilladelsen af sin husherre til at afbilde madammen, +så en nærmere beskrivelse af motivet var det næppe kommet til. +Da han tillige var døv, har han måske endda ikke kendt til, hvilke rygter der gik om den lidt for dygtige Hr. Phillipson. + +### Kilde +København, Før Nu og Aldrig bind 16, forfatter Erik Wassard, 1987. +SMKs hjemmeside: <https://open.smk.dk/> + +"""]] + +[[!tag blog vejviseren]] +[[!tag artikel tid guldalder emne kunst]] +[[!meta date="2014-05-08"]] |