diff options
Diffstat (limited to 'vejviseren/refshale_intro.mdwn')
-rw-r--r-- | vejviseren/refshale_intro.mdwn | 22 |
1 files changed, 11 insertions, 11 deletions
diff --git a/vejviseren/refshale_intro.mdwn b/vejviseren/refshale_intro.mdwn index b19c06e3..ecbd0c25 100644 --- a/vejviseren/refshale_intro.mdwn +++ b/vejviseren/refshale_intro.mdwn @@ -5,7 +5,7 @@ Refshaleøen er evetyrlig isolation i overstørrelse. Her er størrelse og slid fra kæmpehallerne på det gamle B&W, til husbåde og skæve skure langs kajerne. -[[!img fisker.jpg size=500x class=solo]] +[[!img fisker.jpg class=blog link=/vejviseren/refshale_intro]] [[Læs mere...|/vejviseren/refshale_intro]] @@ -13,7 +13,7 @@ slid fra kæmpehallerne på det gamle B&W, til husbåde og skæve skure langs ka else=""" # Kæmpernes Ø -[[!img fisker.jpg size=500x class=solo]] +[[!img fisker.jpg class=solo]] Refshaleøen er en afkrog af dramatiske dimensioner. @@ -27,7 +27,7 @@ gigantiske haller, pladser og veje af gammel beton og hullet asfalt. Stier går ind i et landskab af slidt industri, hvor der bygges på drømme bag frønnede hegn og rustne gitre. -[[!img cph_climb.jpg size=500x class=solo]] +[[!img cph_climb.jpg class=solo]] Fornemmelsen af tomhed og stilhed følger med de kæmpe dimensioner. Burmeiser & Wain var giganten i dansk industri, og værket på Refshaleøen @@ -38,7 +38,7 @@ kapitalen tillod. I dette overstørrelseslandskab kan man i første omgang have svært ved at finde de efterfølgere, der har indtaget kæmpernes ø, siden værftet lukkede i 1990. -[[!img refshale-skraaning.jpg size=500x class=solo]] +[[!img refshale-skraaning.jpg class=solo]] Nu er her lejet ud til store og små, fra Det Kongelig Teaters kulisseværksteder til opfindere og gourmetkokke, værksteder, tegnestuer, @@ -60,7 +60,7 @@ omstændigheder kan det blive dyrt at gå i giganternes fodspor! Det behøver dog ikke altid gå så galt; Byvandring.nu kan sørge for udforskning af øen med respekt for budgettet og uden sløseri af offentlige midler. -[[!img raketvejskilte.jpg size=500x class=solo]] +[[!img raketvejskilte.jpg class=solo]] ## Historien om en Rævehale @@ -69,7 +69,7 @@ strømmen gennem Københavns Havn, da der stadig var gennemløb. For enden opstod en lille ø, hvor der blev bygget en kanonstilling til søforsvar: Lynetten. Refshalen forsvandt under bølgerne, men gav navn til grunden. -[[!img refskort1865.png size=500x caption="Frederikshavn står der med store bogstaver, +[[!img refskort1865.png class=solo caption="Frederikshavn står der med store bogstaver, men det skal man ikke lade sig forvirre af. Det kaldtes 'Citadellet Frederikshavn'. Betegnelsen gik af brug i løbet af 1900-tallet, hvilket er meget godt, for Fladstrand i Nordjylland havde fået købstadsrettigheder og det mere klædelige navn Frederikshavn i 1818."]] @@ -81,7 +81,7 @@ B&W var presset for plads på Christianshavn, og opførte sit nye værft på øen fra 1872, hvad der indledte en 118 års historie med næsten 1000 søsætninger af skibe. På kortet fra 1895 ses, at der er bygget fra syd mod nord. -[[!img refskort1895.jpg size 500x class=solo]] +[[!img refskort1895.jpg class=solo]] Den østlige del af øen – med de store sektionshaller - blev indvundet og bebygget fra 1950’erne. Med nyeste teknik blev skibene fremstillet i @@ -91,7 +91,7 @@ kraner og samlet i den lange Byggedok, der stod færdig fra 1961. Byggedokken er stadig funktionel som tørdok, og er blevet brugt til at samle fundamenter til havvindmøller. -[[!img refshale_ubaad.jpg size=500x class=solo caption="Danmarks eneste aktive ubåd ved +[[!img refshale_ubaad.jpg class=solo caption="Danmarks eneste aktive ubåd ved Raketmadsens Rumværksted med den store Sektionshal i baggrunden."]] Meget af Københavns havn er formet med opfyld. Se artikel om det. @@ -109,7 +109,7 @@ der rejser sig højt og understreger vores lidenhed. Bortset fra at begge anlæg er til ære for storbymennesket, især den halve million af os der får vores toilet- og opvaskevand renset herude. -[[!img refshale_passage.jpg size=500x class=solo caption="Når man er kommet gennem det +[[!img refshale_passage.jpg class=solo caption="Når man er kommet gennem det tidligere B&W er der adgange til øens nordvestlige hjørne gennem et par låger i hegnet."]] ## Smutveje og spisning @@ -126,7 +126,7 @@ parasoller, minigolf og hele flasker champagne til salg, eller øl og vand til de mindre opstemte. Man skal lægge halvandet hundrede for en burger eller sandwich i god stil. Det er ikke stedet at nyde sin medbragte mad. -[[!img refshale_halvandet.jpg size=500x class=solo caption="Standstemning på Halvandet. +[[!img refshale_halvandet.jpg class=solo caption="Standstemning på Halvandet. Eventuel badning foregår fra en tømmerflåde."]] Der er begrænsede muligheder for at købe mad på øen. Men Sejlklubben @@ -138,7 +138,7 @@ Fremtiden for Refshaleøen er nogle år henne – efter 2021 kan øen blive udviklet. Hvis der kommer en havnetunnel, vil den inddrage Refshaleøen. Men indtil videre er Refshaleøen en kreativ afkrog, i skyggerne af Kæmpens bolig. -[[!img refshale_ilandgang.jpg size=500x class=solo caption="For at undgå de lange tilkørselsveje +[[!img refshale_ilandgang.jpg class=solo caption="For at undgå de lange tilkørselsveje til Refshaleøen kan man også lande ved Havnebussens nordligste anløbsplads og fortsætte ad stien til Restaurant Amass og så videre."]] |