diff options
Diffstat (limited to 'vejviseren/havfruedigt.mdwn')
-rw-r--r-- | vejviseren/havfruedigt.mdwn | 274 |
1 files changed, 0 insertions, 274 deletions
diff --git a/vejviseren/havfruedigt.mdwn b/vejviseren/havfruedigt.mdwn deleted file mode 100644 index d0ec8f43..00000000 --- a/vejviseren/havfruedigt.mdwn +++ /dev/null @@ -1,274 +0,0 @@ -[[!meta title="Havfruens stumme skrig"]] - -[[!if test="included()" then=""" - -[[!img havfruepling.jpg class="blog" link="/vejviseren/havfruedigt"]] - -For 50 år mistede Den Lille Havfrue hovedet, og siden har -verden været af lave. Byvandringen markerer jubilæet for -provokationens gennembrud og idyllens død i Danmark. Artiklen -gransker motiverne for Jørgen Sørøver, der har tilstået -forbrydelsen, og ser på de mysterier der gemmer sig i -kølvandet af en kunstforbrydelse. - -[[Læs mere...|/vejviseren/havfruedigt]] - -""" -else=""" - -# Havfruens stumme skrig - -Det var et chokerende billede der gik verden rundt i 1964. -Københavns berømte Lille Havfrue berøvet sit hoved. Et åbent -ar til det hule indre af Evald Eriksens bronzestatue fra 1913. -Det var som et råb om tiders undergang. Provokationens -gennembrud og et dødsmærke på den danske idyl. Et varsel om -sære tiders komme? - -Eller bare et stykke åndsforladt hærværk? - -[[!img sepiamermaiddecap.jpg class="solo"]] - -## Voldsomheder i Vandkanten - -[[!template id=note text="""Solen var endnu ikke kommet frem, -da hun saae Prindsens Slot og besteg den prægtige Marmortrappe. -Maanen skinnede deiligt klart. Den lille Havfrue drak den -brændende skarpe Drik, og det var, som gik et tveægget Sværd -igjennem hendes fine Legeme, hun besvimede derved og laae, som -død. -*(HC Andersen: Den Lille Havfrue, 1835)* - -Jeg købte seks nye klinger af hærdet stål til min nedstryger, -lejede en lille båd af typen: jolle med påhængsmotor og et -godt anker. Iført lange lystfiskerstøvler hægtet til livremmen -sejlede jeg fra Burmeister og Wain-siden af havneudløbet og -satte kursen mod Langelinie, hvor Den Lille Havfrue sad og -tronede på sin Stenalderdysse. -*(Jørgen Nash: Havfruemorderen krydser sine spor, 1997)*"""]] - -[[Introduktion til Københavns Havfruer skrevet ved Havfruens 100-årsdag i 2013|/vejviseren/havfrue100aar/]] - -## Historiens savtakker - -1964 bliver skæringspunkt mellem Efterkrigstid og Oprørstid. -Havfruedrabet er prolog til et halvt århundredes kunstneriske -kampe og storm mod ikoner og autoriteter. - -På havfruens halshugningsdag var jeg personligt halvandet år -gammel, og jeg er ikke bevidst om en tid UDEN oprør og slag i -borgerdejen. Intet år uden protester, indskrifter på vægge, -slagord, og tvivl kastet tilbage på alle autoriteter. - -Litteraten Frederik Stjernfelt øver ”Kritik af den Negative -Opbyggelighed” (2005, i samarbejde med digteren Søren Ulrik -Thomsen). Han går i rette med et kunstsyn, hvor kunstneren -retfærdiggøres ved primært at være oprører. Vendinger som at -”overskride normer”, ”chokere publikum”, ”nødvendige -provokationer”, ”tale Roma midt imod” og så videre er blevet -til dagligdags reklameslogans for de mest bovlamme præstationer. - -Nu var det ikke en bovlam præstation, Jørgen Nash tilstår at -have lavet den tågede aften i 1964. Aktionen, som Nash kalder -sit ”Havfruedigt” beskrives som en teknisk svær bedrift. Det -var ikke let at være kunstnerisk oprørerer dengang. Det var de -færreste der faktisk opdagede kunstnernes forsøg på at provokere. - -[[!img CO-Ritus1962.gif class="solo" caption="Det kunne være en kold tjans at provokere i tresserne. Her er fire kumpaner fra gruppen co-ritus under en aktion i 1962: Jørgen Nash, Hardy Strid, Jens Jørgen Thorsen og Dieter Kunzelmann. (Kilde: Modkraft)"]] - -## En forbrydelse kræver et offer - -Dette digt – Havfruedigtet - blev opdaget modsat så mange -andre provokationsforsøg. Når attentatet vakte opsigt, var det -fordi det ramte den uskyldsrene offentlighed, der ikke til -daglig gik og overvejede kunstens væsen. - -Min turistførerkollega Cai Dollerup – der også førte turister -i sin ungdom - var ude med en en Royal Tour den dag: - -> Jeg husker stadig, hvilken stilhed der faldt over bussen, da -> jeg på en forårstur havde fortalt havfruens historie og slog -> ud med arme og ben og så omsider fik kigget på hende. Der sad -> hun på stenen i sin bekendte stilling, men aldeles uden sit -> hoved den 25. april 1964. Det var mildt sagt en ganske uventet -> overraskelse. Havfruens centrale placering i turistens -> oplevelse af København betød, at jeg var ret forarget over -> udåden, og dagen efter var jeg ude for at se den lemlæstede -> statue sammen med flere tusind andre mennesker. Der var en -> tyst begravelsesstemning over det hele. Det blev politiets -> mordafdeling, der kom på sagen. - -Meget hurtigt blev statuen transporteret til Lauritz Rasmussens -Bronzestøberi i Rådmandsgade, hvor et nyt hoved skulle -modelleres, støbes og sættes på, så ”kunstværket” var snart -usynligt for offentligheden. - -[[!img bronzestoeber_Rasmussens_gaard_Noerrebro_1964_medium.jpg class="solo"]] - -Nu blev Havfruedigtet konceptkunst, hvor medierne spillede en -hovedrolle, og omtalen blev vigtigere end ”værket” selv. -Selvfølgelig voksede interessen ved idéen om at hovedet var -derude. - -Og det blev en del af komedien, at politiets mordafdeling blev -sat på sagen. For hvem var offeret så? En statue? Et eventyr -af H.C. Andersen? Det nationale image? Eller publikums følsomhed? - -Det rigtige hoved blev eftersøgt – på Københavns tage – i -Horsens Fjord – i Utterslev Mose, på gravhøjene i Jelling og -inde i en buste lavet af Jørgen Nash. Denne kunstner udtalte -sig kryptisk om at vide, hvem gerningsmanden var. Han kom i -politiets søgelys og pressens fokus. Både i 1964, og da sagen -igen blussede op i 1966. - -Det var i sandhed et gennembrud for provokationen som kunstart. - -[[!img havfruepling.jpg class="solo" caption="Havfruedigt eller Hærværk - giv dit bidrag på den Situationistiske byvandring 24.2 2014 - kl. 19.00 fra Nyhavns Mindeanker."]] - -## En tilståelsessag? - -> Efter af have savet to tommer ind i halsen på vores -> verdensberømte bronzepige med fiskehale og spidse bryster -> knækkede klingen, som sikkert var overophedet og slet ikke -> kunne klare mit hidsige tempo og kriminelle mål: Hovedjæger -> i nattens mulm og mørke. - -Sådan skriver Jørgen Nash om den første nats forsøg på at -aflokke Havfruen sit hoved ”en veritabel fiasko fuld af mange -smerteminutter og forsmåede aggressioner”. Det er i -selvbiografien fra 1997 **Havfruemorderen krydser sit spor**, -der beskriver kunstnerens vej på tværs af det 20. århundrede. - -Det er et blandet dokument, der kommer omkring skabelse, sex, -kunstværker, venskaber, fjendskaber, galskaber. Sporskifter og -manifester der afløser hinanden. Uh, hvor kan han lange ud -efter etablissementet, kunstneriske fjender, pompøse -professorer og en enkelt ekskone. Men havfruen - hvis hoved han -tilstår at have savet af - omtales altid med en stor respekt. - -Man er i spændende selskab med Jørgen Sørøver, som han ofte -kalder sig selv. Til tider anstrengende selskab. Men man får -serveret meget mere end fortællingen om et overlagt mord -begået med nedstryger. - -Jørgen Sørøver havde lang erfaring med drengestreger, kunstgreb -og illegal aktivitet. Under besættelsen deltog han i -modstandskampen, men var også på venlig fod med Edderkoppen, -den berygtede sortbørskonge. - -[[!img edderkoppen.jpg class="solo" caption="Hvilke numre havde Jørgen Sørøver lært af den kriminelle kunstkregler Svend Aage Hasselstrøm, berygtet som Edderkoppen?"]] - -Vi starter vandringen den 24.4. i Nyhavn, og besøger kvarterets -kroge i et senere nummer af Vejviseren. - -Og så må vi tro på at Jørgen Sørøver taler sandt – i denne sag, -som i så mange andre. - -## Sammenlignende Vandalisme - -Jørgen Nash bror er den kendte Asger Jorn. Trods nogle -modsætninger forfulgte de samme spor. Jorn stiftede sågar -”Institut for sammenlignende Vandalisme”. Jorn malede figurer -på gamle malerier, og ødelæggelsen af det banale kunstværk er -anerkendt som kunst. - -[[!img Jorn_Den_foruroligende_aelling.JPG class="solo" caption="Asger Jorn - 'Den Foruroligende Ælling'. Hvad enten det er Store J. eller Lille J. der er på spil, så må HC Andersen holde for. (Kilde: Museum Jorn; se link for neden)."]] - -På Statens Museum for Kunsts udstilling "Rastløs Rebel" kan -man blive klogere på Store J. Det er påfaldende at -udstillingens titel spiller på netop kunstnerens virkelyst og -oprørsånd – mere end for den kaliber hans værk havde. Er det -Den Negative Opbyggelighed der er på spil her? - -Kan man sammenligne ”Havfruedigtet” af Jørgen Sørøver med -storebror Asgers overmaling af et gammelt skilderi, der ellers -nok bare havde stået og samlet støv i et hjørne? Den Lille -Havfrue er og var et kendt og elsket værk, som mange har følt -en art ejerskab af. - -Begge er lavet med en hilsen til H.C. Andersen. Formatet er -ganske forskelligt. Er frækheden det også? - -Men spørgsmålet er det samme. Kan der opstå kunst ved -destruktion af kunst? Enten siger man nej: Det er blot og bart -hærværk. Eller også siger man ja, og så åbner man op for en -afgrund af spørgsmål og tvivl. - -Er det budskabet, der kom ud af det åbne svælg på den hovedløse -havfrue den 25.-4. 1964? - -## Al kunst er svær – ellers var det ingen kunst -**(Storm P.)** - -Havfruedigtet taler stadigvæk på tværs af 50 år, der -hovedsagelig er i provokationens tegn. Den blotte idé er så -barok, at kunstværket opstår i hovedet på den der hører om det. - -Det har endda inspireret til en gentagelse i år 1998, som var -virkelig uoriginal. - -Havfruen i eventyret bliver stum som prisen for at stræbe -efter kærligheden. Selve statuen ser sky og sorgmodig til -siden. Men historien talte ud af det hul, hvor det oprindelige -hoved sad. Nu sidder hovedet på igen, og Havfruen er fyldt med -cement, så der ikke er flere der finder på at gentage -Havfruedigtet.. - -Det skal ikke holde byvandring.nu fra at diskutere aktionen i -al sin rædsel – og hvad den betyder. Og tage bestik af, hvor -meget verden har ændret sig fra 1964 til i dag. - -Mødested er ved Nyhavns Mindeanker 24.-4. kl. 19.00. På -vandringen dertil passeres Amalienborg, og der kastes et blik -på Operaen og andre seværdigheder. - -### Henvisninger - -**Hvordan kom havfruerne til København?** -[[Se den tidligere artikel om havfruer i Vejviseren, skrevet ved Havfruens 100-årsdag i 2013|/vejviseren/havfrue100aar/]] -H.C. Andersen: Samlede eventyr (Den Lille Havfrue udgivet i 1835). -Jørgen Nash: Havfruemorderen krydser sit spor (Aschehoug 1997) -Frederik Stjernfeldt og Søren Ulrik Thomsen: Kritik af den Negative Opbyggelighed (2005) -Pablo Henrik Llambías: Turistattraktion, (Informations Forlag 2001) -Linda Petersen: Expect Anything, Fear Nothing, [fra Modkraft (2011)](https://modkraft.dk/node/15184) -Hvad Skovsøen Gemte. Artikel om overmalinger mm [på Museum Jorns hjemmeside](https://museumjorn.dk/exhibit/hvad-skovsoeen-gemte/) - -Udstillingen **Rastløs Rebel** om Asger Jorn på Statens Museum for Kunst forsætter til d. 15. 6. 2014. - -[[!img photoopportunity.jpg class="solo"]] - -[[!template id=note text="""**Havfrue i blitz og modlys** -Jeg kender mennesker der er fortørnede over, at netop Havfruen -skulle repræsentere København, som deres by. Kunstelskere -kan ærgre sig over den gode kunst, turisterne IKKE får set. Og -Visit Denmark – tidligere Danmarks Turistforening – prøver at -brande sig på mange moderne og spidsfindige måder. Men de må -gang på gang falde tilbage på H.C. Andersen og hans værk. - -Pablo Henrik Llambias skriver om turistorganisationens -halvhjertede accept af at Den Lille Havfrue, som ”til nød kan -repræsentere alt det, som man gerne vil bryste sig af: -velfærdssamfundet, retssikkerheden, hyggen, gæstfriheden, -kulturen, naturen, men som mest af alt blot repræsenterer sig -selv og derved føjer sig ind i den række af etisk værdiløse -photo opportunities, som den bevidstløse masseturist læsses af -til over hele verden, og som knap får dem til at ænse, hvor de -befinder sig.” - -Som turistfører kan jeg tilføje at denne photo opportunity -ikke bare eventuelt er ”etisk værdiløs”. Den er også -enestående ringe. Stort set alle turister ankommer om -formiddagen, idet krydstogtsskibene lander om morgenen, og -Langelinie er det første og obligatoriske stop. Ud over at -der er menneskemængder om formiddagen er der også modlys – -og Havfruen befinder sig neden under beskueren – og det er -nærmest umuligt at få et ordentligt billede, uden at opholde -de andre elementer i horden af turister. Som ikke har meget -andet at gøre her, end lige at fotografere."""]] - -"""]] - -[[!tag blog vejviseren]] -[[!tag artikel emne statuer havfruer event skandale kunst]] -[[!meta date="2014-04-20"]] -
\ No newline at end of file |