summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/havfrue100aar/index.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vejviseren/havfrue100aar/index.md')
-rw-r--r--vejviseren/havfrue100aar/index.md139
1 files changed, 139 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/havfrue100aar/index.md b/vejviseren/havfrue100aar/index.md
new file mode 100644
index 00000000..767b0797
--- /dev/null
+++ b/vejviseren/havfrue100aar/index.md
@@ -0,0 +1,139 @@
+[[!meta title="Havfruer i mere end 100 år"]]
+[[!if test="included()" then="""
+**Den Lille Havfrue fylder 100 år den 23.8 2013.**
+
+[[!img havfrueblik.jpg class="blog" link="/vejviseren/havfrue100aar"]]
+
+Havfruer er ikke, hvad de har været. Alligevel bliver der flere og flere af dem. I nu
+hele 100 år har Evald Eriksens lille havfrue siddet på en sten ved Langelinie og
+repræsenteret Danmark, og er blevet et symbol på vor by og os selv, mens et stigende
+antal turister er strømmet til hendes fod - eller rettere fiskehale.
+
+Der var havfruer før hende - men i de seneste årtier er der dukket andre sirener op
+langs kajerne. Læs om havfruernes historie i København, og om havfolk før og nu.
+
+[[Læs mere...|/vejviseren/havfrue100aar]]
+
+"""
+else="""
+# Havfruer i mere end 100 år
+[[!img lasirena.jpg class="tall"]] Havfruer er ikke, hvad de har været. Alligevel bliver de flere og flere. I nu hele
+100 år har den ene siddet på en sten i havnen og repræsenteret Danmark, og er blevet
+et symbol på vor by og os, mens stigende antal turister er strømmet til hendes fod
+eller fiskehale. Hun er del af en længere historie om havvæsener og vartegn i havnen.
+
+## Havfruegrunden og Byens Vartegn
+Ud for København lå i middelalderen en mudderbanke, hvor skibe kunne gå på grund – og
+det er også en bedrift. Revet fik navnet Havfruegrunden. Havfruer får skibe til at gå
+på grund, og det var også en bedrift, som sømænd har vidst siden før Odysseus lod sig
+binde til masten. Den gang var de frygtede væsener, men også lokkende farlige.
+
+Havnen var et sund der rakte helt over til Amager, og Havfruegrunden har ligget lige
+over for Slotsholmen. Det var nok Christian IV der fik taget livet af den, da han fik
+opfyldt og anlagt Christianshavn. Til gengæld fik han rejse Byens Vartegn midt i havnen
+på en søjle med Leda og Svanen. Hende kunne skibene navigere efter, og så var der også
+en mere eller mindre nøgen dame at kigge på i havnen.
+
+## Digteri
+H.C. Andersen fik udgivet Den Lille Havfrue i 1835 – da København endnu var omgivet af
+volde. Det er en romantisk fortælling om at elske på afstand, at gå gennem smerte og
+at ofre sig for kærligheden, og med en bittersød og lidt underlig afrunding. Men
+rørende også, og folkesagnenes femme fatale er i Andersens bearbejdning blevet offer
+for følelser og samvittighed. Havfruen gik fra at være en trussel til en tragisk heltinde.
+
+Det var en fortælling, der kunne inspirere i flere overleveringer. Den inspirerede
+balletten i 1903, som igen inspirerede en af Københavns ustyrlige originaler, nemlig
+brygger Carl Jacobsen. Han fik kunstneren Evald Eriksen til at portrættere ballerina
+Ellen Price i partiet som havfruen – men da hun fandt ud af at statuen skulle stå i
+havnen, nægtede hun at sidde nøgenmodel, og kunstnerens kone måtte lægge krop til.
+
+Der sidder hun med idealhoved, realkrop og fantasi-fiskehale i forvandlingens øjeblik
+og er et godt udtryk for symbolismen. Den stod for fald som dominerende kunstretning
+dengang i 1913, men trods ekspressionisme, surrealisme og modernisme overskyllede
+kunstverdenen, blev den Lille Havfrue mere og mere populær i den store verden. Den
+Lille Havfrue herskede uantastet i havnen, og blev postkortpige, turisternes darling
+og et symbol man som Københavner må finde sig i.
+
+[[!img pakipresentersirena.jpg class="solo"]]
+**Denne pakistanske TV-journalist vælger Havfruen som baggrund for sit indslag - om
+eftermiddagen, hvor der ikke er så overrendt på Langelinie.**
+
+Der skete noget i 1964, da fruens hoved en dag var forsvundet. Selv om et nyt blev lavet, er
+det et meget stærkt billede der står tilbage. Affæren blev ikke mindre pikant af at
+forbrydelsen aldrig blev opklaret – og hovedet er et sted derude endnu. I 1997 røbede
+Jørgen Nash (en autoriseret original) lidt af sløret i bogen ”En Havfruemorder Krydser
+sit Spor”.
+
+Læs mere om Nashs såkalde *havfruedigt*, i en [[artikel skrevet ved 50-året for attentatet i 2014|/vejviseren/havfruedigt/]]
+
+Trods denne udspekulerede aktion tiltrækker Havfruen hvert år en strøm af turister til
+Langelinje, hvor de stiger ud af busser og kæmper om adgangen og foto-vinkel på ikonet
+– til tider i en panisk stavren op og ned af stenene ved stranden, gennem hele
+turistsæsonen fra maj til september. I sandhed et sælsomt skue, som ville have forundret
+den gamle digter, og en daglig situationistisk happening, som kunne have fået selv
+Jørgen Nash til at miste mælet.
+
+[[!img mermess.jpg class="solo"]]
+
+## To sider af det moderne
+[[!img genmod2007.jpg class="solo"]]
+[[!img peterbechhavfrueregn.jpg class="tall"]]
+Gå længere ud af Langelinie for at finde et par andre havfruer. Den ene er del af et
+større cirkus på Langelinie Allé, kaldet det Genmodificerede Paradis. Den er at finde
+i havnebassinet ved siden af, og ser sørgeligt gennemskåret og kejtet ud. Det er et
+værk af Bjørn Nørgaard. Denne sære kunstner, der er god til at skabe både det sublime
+og det skrækkelige, og er modernismens svar på 87 års afstand til originalen. Den blev
+skabt i 2000 til Expo i Hannover – og opstillet i 2006.
+
+Det moderne har også en mere glat og behagesyg side. Ved starten af Langelinie kaj står
+den Store Havfrue fra 2007 – opstillet af Peter Bech, der drev restaurant og en overgang
+var ejer af Middelgrundfortet. Hun har struttende bryster og en bag der røber sig i
+fiskehalen, og et nogenlunde lige så spejlglat ansigt. Statuen var baseret på et par
+fotos af Bechs niece, der blev sendt til et stenhuggeri i Kina, udfærdiget i granit og
+sejlet hertil. Hun står tavs tilbage efter entreprenøren har trukket sig fra forretninger
+i havnen.
+
+Det er som om de moderne tider deler sig i to – i grel provokation eller plastickirugi
+i granit. Det er ikke til at sige hvad der er det mest monstrøse.
+
+## Dæmoni
+[[!img annemarie.jpg class="solo"]]
+Der er en af byens havfruer der har noget at sige. Hun dukkede op for bare et par år
+siden, lille og irret på kanten af Den Sorte Diamant – nærmest over for, hvor Havfruegrunden
+angiveligt lå. Det er Anne-Marie Carl Nielsens Havfrue fra 1921 – og den eneste af byens
+sirener der er udtænkt af en kvindelig kunstner. Den havde ellers været gemt væk i mange år
+– først i Østre Anlæg (hvor man nærmest officielt gemmer statuer væk), og så på depot. Men
+nu er hendes tid kommet.
+
+Der er stirrende rædsel i øjnene og vild kraft i den uregerlige hale, der ser ud til at
+kunne knække en eventyrprins midt over. Og der var sket noget mellem 1913, hvor den
+velkendte havfrue var fra – og så 1921. Verdenskrig, Revolution, den Spanske syge.
+Statuen er skabt af en klassisk dannet kunstner – men den er på kanten af tiden. Kød og
+krop og angst er spærret inde i kobberet her, og bag de stirrende øjne.
+
+## Mændene skal med
+[[!img olausmagnusnoekken.jpg class="solo" ]]
+De mandlige vand-væsener er mindre kendte i København, men de færdes i sagn og eventyr på
+fatal og farlig vis. Se her Olaus Magnus' fremstilling af Nøkken, der får en mand til at
+styrte i afgrunden med sit violinspil, fra krøniken om de Nordiske Folk fra 1555.
+
+Det er ikke altid let at være havmand. Fra Højbro kan man se dem i vandet. Otte mand høj.
+Det er havmanden og hans syv sønner. Dem havde han fået med Agnete, som han havde lokket
+ned til sig, men hun var vendt tilbage til jorden og sin moder bag kirkens beskyttende
+mure, og havde efterladt ham og deres syv sønner dernede sammen. Det er næsten
+socialrealistisk gribende at se de uklare figurer af den efterladte fader med sine børn i det
+forplumrede vand i Slotholmskanalen, som en slags eventyrverdenens Underdanmark.
+
+[[!img hanhelsingoer.jpg class="tall"]] Oppe i Helsingør sidder nu den spejlblanke Han af Elmgren og Dragset. En ung mand i
+Havfruens positur, men uden fiskehalen. Også tvetydig og på kanten af havnen – foran det
+nedlagte skibsværft, og med Kronborg bag sig. Men Han skal ikke have skylden for skibe
+dér går på grund – for værftet var gået neden om og hjem mange år før han dukkede op
+på kajen. Men som megen spændende kunst vakte han furore og debat i det gamle Helsingør.
+
+Han er også blank – så blank at man kan spejle sig i ham – og det er også noget.
+
+"""]]
+
+[[!tag blog vejviseren]]
+[[!tag artikel emne statuer kunst havfruer ]]
+[[!meta date="2013-08-18"]]