diff options
Diffstat (limited to 'vejviseren/havfrue100aar/index.md')
-rw-r--r-- | vejviseren/havfrue100aar/index.md | 139 |
1 files changed, 139 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/havfrue100aar/index.md b/vejviseren/havfrue100aar/index.md new file mode 100644 index 00000000..767b0797 --- /dev/null +++ b/vejviseren/havfrue100aar/index.md @@ -0,0 +1,139 @@ +[[!meta title="Havfruer i mere end 100 år"]] +[[!if test="included()" then=""" +**Den Lille Havfrue fylder 100 år den 23.8 2013.** + +[[!img havfrueblik.jpg class="blog" link="/vejviseren/havfrue100aar"]] + +Havfruer er ikke, hvad de har været. Alligevel bliver der flere og flere af dem. I nu +hele 100 år har Evald Eriksens lille havfrue siddet på en sten ved Langelinie og +repræsenteret Danmark, og er blevet et symbol på vor by og os selv, mens et stigende +antal turister er strømmet til hendes fod - eller rettere fiskehale. + +Der var havfruer før hende - men i de seneste årtier er der dukket andre sirener op +langs kajerne. Læs om havfruernes historie i København, og om havfolk før og nu. + +[[Læs mere...|/vejviseren/havfrue100aar]] + +""" +else=""" +# Havfruer i mere end 100 år +[[!img lasirena.jpg class="tall"]] Havfruer er ikke, hvad de har været. Alligevel bliver de flere og flere. I nu hele +100 år har den ene siddet på en sten i havnen og repræsenteret Danmark, og er blevet +et symbol på vor by og os, mens stigende antal turister er strømmet til hendes fod +eller fiskehale. Hun er del af en længere historie om havvæsener og vartegn i havnen. + +## Havfruegrunden og Byens Vartegn +Ud for København lå i middelalderen en mudderbanke, hvor skibe kunne gå på grund – og +det er også en bedrift. Revet fik navnet Havfruegrunden. Havfruer får skibe til at gå +på grund, og det var også en bedrift, som sømænd har vidst siden før Odysseus lod sig +binde til masten. Den gang var de frygtede væsener, men også lokkende farlige. + +Havnen var et sund der rakte helt over til Amager, og Havfruegrunden har ligget lige +over for Slotsholmen. Det var nok Christian IV der fik taget livet af den, da han fik +opfyldt og anlagt Christianshavn. Til gengæld fik han rejse Byens Vartegn midt i havnen +på en søjle med Leda og Svanen. Hende kunne skibene navigere efter, og så var der også +en mere eller mindre nøgen dame at kigge på i havnen. + +## Digteri +H.C. Andersen fik udgivet Den Lille Havfrue i 1835 – da København endnu var omgivet af +volde. Det er en romantisk fortælling om at elske på afstand, at gå gennem smerte og +at ofre sig for kærligheden, og med en bittersød og lidt underlig afrunding. Men +rørende også, og folkesagnenes femme fatale er i Andersens bearbejdning blevet offer +for følelser og samvittighed. Havfruen gik fra at være en trussel til en tragisk heltinde. + +Det var en fortælling, der kunne inspirere i flere overleveringer. Den inspirerede +balletten i 1903, som igen inspirerede en af Københavns ustyrlige originaler, nemlig +brygger Carl Jacobsen. Han fik kunstneren Evald Eriksen til at portrættere ballerina +Ellen Price i partiet som havfruen – men da hun fandt ud af at statuen skulle stå i +havnen, nægtede hun at sidde nøgenmodel, og kunstnerens kone måtte lægge krop til. + +Der sidder hun med idealhoved, realkrop og fantasi-fiskehale i forvandlingens øjeblik +og er et godt udtryk for symbolismen. Den stod for fald som dominerende kunstretning +dengang i 1913, men trods ekspressionisme, surrealisme og modernisme overskyllede +kunstverdenen, blev den Lille Havfrue mere og mere populær i den store verden. Den +Lille Havfrue herskede uantastet i havnen, og blev postkortpige, turisternes darling +og et symbol man som Københavner må finde sig i. + +[[!img pakipresentersirena.jpg class="solo"]] +**Denne pakistanske TV-journalist vælger Havfruen som baggrund for sit indslag - om +eftermiddagen, hvor der ikke er så overrendt på Langelinie.** + +Der skete noget i 1964, da fruens hoved en dag var forsvundet. Selv om et nyt blev lavet, er +det et meget stærkt billede der står tilbage. Affæren blev ikke mindre pikant af at +forbrydelsen aldrig blev opklaret – og hovedet er et sted derude endnu. I 1997 røbede +Jørgen Nash (en autoriseret original) lidt af sløret i bogen ”En Havfruemorder Krydser +sit Spor”. + +Læs mere om Nashs såkalde *havfruedigt*, i en [[artikel skrevet ved 50-året for attentatet i 2014|/vejviseren/havfruedigt/]] + +Trods denne udspekulerede aktion tiltrækker Havfruen hvert år en strøm af turister til +Langelinje, hvor de stiger ud af busser og kæmper om adgangen og foto-vinkel på ikonet +– til tider i en panisk stavren op og ned af stenene ved stranden, gennem hele +turistsæsonen fra maj til september. I sandhed et sælsomt skue, som ville have forundret +den gamle digter, og en daglig situationistisk happening, som kunne have fået selv +Jørgen Nash til at miste mælet. + +[[!img mermess.jpg class="solo"]] + +## To sider af det moderne +[[!img genmod2007.jpg class="solo"]] +[[!img peterbechhavfrueregn.jpg class="tall"]] +Gå længere ud af Langelinie for at finde et par andre havfruer. Den ene er del af et +større cirkus på Langelinie Allé, kaldet det Genmodificerede Paradis. Den er at finde +i havnebassinet ved siden af, og ser sørgeligt gennemskåret og kejtet ud. Det er et +værk af Bjørn Nørgaard. Denne sære kunstner, der er god til at skabe både det sublime +og det skrækkelige, og er modernismens svar på 87 års afstand til originalen. Den blev +skabt i 2000 til Expo i Hannover – og opstillet i 2006. + +Det moderne har også en mere glat og behagesyg side. Ved starten af Langelinie kaj står +den Store Havfrue fra 2007 – opstillet af Peter Bech, der drev restaurant og en overgang +var ejer af Middelgrundfortet. Hun har struttende bryster og en bag der røber sig i +fiskehalen, og et nogenlunde lige så spejlglat ansigt. Statuen var baseret på et par +fotos af Bechs niece, der blev sendt til et stenhuggeri i Kina, udfærdiget i granit og +sejlet hertil. Hun står tavs tilbage efter entreprenøren har trukket sig fra forretninger +i havnen. + +Det er som om de moderne tider deler sig i to – i grel provokation eller plastickirugi +i granit. Det er ikke til at sige hvad der er det mest monstrøse. + +## Dæmoni +[[!img annemarie.jpg class="solo"]] +Der er en af byens havfruer der har noget at sige. Hun dukkede op for bare et par år +siden, lille og irret på kanten af Den Sorte Diamant – nærmest over for, hvor Havfruegrunden +angiveligt lå. Det er Anne-Marie Carl Nielsens Havfrue fra 1921 – og den eneste af byens +sirener der er udtænkt af en kvindelig kunstner. Den havde ellers været gemt væk i mange år +– først i Østre Anlæg (hvor man nærmest officielt gemmer statuer væk), og så på depot. Men +nu er hendes tid kommet. + +Der er stirrende rædsel i øjnene og vild kraft i den uregerlige hale, der ser ud til at +kunne knække en eventyrprins midt over. Og der var sket noget mellem 1913, hvor den +velkendte havfrue var fra – og så 1921. Verdenskrig, Revolution, den Spanske syge. +Statuen er skabt af en klassisk dannet kunstner – men den er på kanten af tiden. Kød og +krop og angst er spærret inde i kobberet her, og bag de stirrende øjne. + +## Mændene skal med +[[!img olausmagnusnoekken.jpg class="solo" ]] +De mandlige vand-væsener er mindre kendte i København, men de færdes i sagn og eventyr på +fatal og farlig vis. Se her Olaus Magnus' fremstilling af Nøkken, der får en mand til at +styrte i afgrunden med sit violinspil, fra krøniken om de Nordiske Folk fra 1555. + +Det er ikke altid let at være havmand. Fra Højbro kan man se dem i vandet. Otte mand høj. +Det er havmanden og hans syv sønner. Dem havde han fået med Agnete, som han havde lokket +ned til sig, men hun var vendt tilbage til jorden og sin moder bag kirkens beskyttende +mure, og havde efterladt ham og deres syv sønner dernede sammen. Det er næsten +socialrealistisk gribende at se de uklare figurer af den efterladte fader med sine børn i det +forplumrede vand i Slotholmskanalen, som en slags eventyrverdenens Underdanmark. + +[[!img hanhelsingoer.jpg class="tall"]] Oppe i Helsingør sidder nu den spejlblanke Han af Elmgren og Dragset. En ung mand i +Havfruens positur, men uden fiskehalen. Også tvetydig og på kanten af havnen – foran det +nedlagte skibsværft, og med Kronborg bag sig. Men Han skal ikke have skylden for skibe +dér går på grund – for værftet var gået neden om og hjem mange år før han dukkede op +på kajen. Men som megen spændende kunst vakte han furore og debat i det gamle Helsingør. + +Han er også blank – så blank at man kan spejle sig i ham – og det er også noget. + +"""]] + +[[!tag blog vejviseren]] +[[!tag artikel emne statuer kunst havfruer ]] +[[!meta date="2013-08-18"]] |