diff options
Diffstat (limited to 'vejviseren/gennembruddet/index.md')
-rw-r--r-- | vejviseren/gennembruddet/index.md | 130 |
1 files changed, 130 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/gennembruddet/index.md b/vejviseren/gennembruddet/index.md new file mode 100644 index 00000000..7d307f6f --- /dev/null +++ b/vejviseren/gennembruddet/index.md @@ -0,0 +1,130 @@ +[[!meta title="Det moderne gennembrud - København bliver kosmopol"]] + +[[!if test="included()" then=""" + +[[!img brovaerk.jpg class="blog" link="/vejviseren/gennembruddet"]] + +I 1870’erne og 80’erne bliver København endelig en moderne storby med dristige +bygninger, flotte facader og parker fyldt med stolte statuer. Vi har udviklet +tre ture over temaet. + +Nørrevold - mellem søer og parker. Her udforsker vi kvarteret lige uden for +Nørreport med de pyntelige facader, bylivet i Nansensgadekvarteret, parkerne +– og man kan få varmen i Palmehuset. + +Ud af Østerport – med en tur gennem Østre Anlæg, det gamle velhaverkvarter, +Holmens Kirkegård og Kartoffelrækkerne. Turen kan også begynde ved Trianglen. + +Det Moderne Gennembrud. En historisk tur om en gammel verden der rystes i sin +grundvold, med fokus på tidens tanker, idealer og arkitektur. Her er ord af +Georg Brandes og Herman Bang, byplan og bygninger af Ferdinand Meldahl, samt +statuer venligt stillet til rådighed af Brygger Carl Jacobsen. + +[[Læs baggrundsartiklen|/vejviseren/gennembruddet]] + +""" +else=""" + +# Det Moderne Gennembrud +> Hvad går de af dig min Fødeby +> Hvilken Byggen og Roden +> Jeg kjender dig neppe - du bliver som Ny +> Aldeles på moden… +*Kaalund: Da de rev Voldene ned (1877)* + +[[!img brovaerk.jpg class="solo"]] + +## Sensation og skandale +København blev håbløst moderne i 1870’erne og 80’erne. Voldene havde fået deres +porte revet ud i 1857, og slumgader og fabrikker sprang op på Nørre- og Veterbro. +I 15 år var der stadig afstand mellem det gamle København og de nye bydele. Vejen +til det fattige Nørrebro gik over de gamle voldgrave. I 1872 blev området mellem +voldene og søerne endelig lagt ud til bebyggelse. I de næste årtier blev København +en sammenhængende storby, der fyldte godt i landskabet. + +De nye tider skabte røre helt ind i det ærværdige universitet på Frue Plads. Georg +Brandes holdt forelæsninger der ikke tog hensyn til hverken Gud eller gamle idealer +– og slet ikke til dansk selvglæde. Den debat han startede er aldrig rigtig døet hen. + +Den store verden satte sit præg på København. + +[[!img sfinx.jpg class="solo"]] + +## Ånd og Arkitektur +Brandes og andre af ”det moderne gennembruds mænd” ville af med overflødigt tankestof. +Sandheden skulle frem, uden skønsomt hensyn til barnetro og sarte sjæle. Væk med +det unødige pynt, syntes at være ideen. + +Til gengæld var det moderne gennembruds arkitektur fuld af spræl og schwung. Før +havde der løbet hyggelige stier langs søerne – Kærlighedsstien, Ægteskabsstien og +Skilsmissestien. Men bredden blev rettet ud. Midt i det hele anlagde arkitekt +Meldahl Søtorvet med sine parisisk inspirerede bygninger. Brygger Carl Jacobsen +donerede statuer af Nilen og Tiberen, så enhver fremmed måtte tro at de Københavnske +søer var en veritabel verdensflod. + +[[!img soetorvetmarts.jpg class="solo"]] + +Den gamle digter Kaalund havde ikke meget tilovers for de kvarterer der opstod uden +på det gamle voldterræn. + +> ... men jeg synes de Huse man nu ryster ud, +> er mestendels Løgne. + +> Disse brogede Prøver på hver en Manér +> disse nypittoreske, +> forlorne, forfløjne Murstensideer - +> italienske og græske +> normanniske Taarne - Rokokopalæer - +> affekterte groteske! +> Af oprindelig Stil har jeg fundet mér +> i en Legetøjsæske. + +[[!img kariatider.jpg class="solo"]] + +Stilen kaldes også historicisme eller blandingsstil. Den havde en barnlig begejstring +for alverdens inspiration, og et heftigt forbrug af stuk-ornamenter, der kunne +camouflere skønhedsfejl. Det var ikke bare en gammel digter der begræd det svundne. +10 år efter kaster den unge forfatter Herman Bang sine sortrandede øjne på de prangende +bygninger. I romanen Stuk er facader og pynteværk et sindbillede for tidens +overfladiskhed og forlystelsessyge. + +Her et udpluk fra romanens indledning: +> Udenfor Modebutikerne, hvor de første Vintermodeller prangede under Gassens Lys, +> kom man slet ikke frem; og ved hvert femte Hus stoppedes den hele Strøm af Plankeværker +> foran Huse, som var under Ombygning, saa alle maatte ud at gaa Gaasegang paa de smalle +> Bræddebroer, der var lagt frem over Rendestenen. +> - Svært, saa vi bygger Façader, sagde Berg, der i den skiftende Belysning sad og saa' +> ud over Fortovsstrømmens mange Hoveder. +> - Vi kalker vore Grave, sagde Lange. + +[[Herman Bang skriver også om Christiansborgs Brand i 1884|christiansborg]] + +## Når en verden går under opstår en ny +Digterne skal have lov at skrive med skepsis om deres tids bygninger. Men med over +120 års afstand kan vi nyde de snurrepiberier der en gang var moderne. Vi kan også +genfinde en fortabt tids charme – som i et hjørne af Østre Anlæg, hvor man i dag kan +fornemme noget af den voldstemning, som Kaalund takker farvel til i sit digt. + +> Din Stadsgrav og din Kirsebærgang +> Hvor Violer i Plukked +> Hvor den blomstrende Tjørn over Vandet hang +> Og Sivene Vugged +> Hvor den vilde Drossel i Buskene sang +> Mens aftenen dugged, +> Og Fiskeren med sin Bambusstang +> Over Bredden sig Bukked. + +[[!img anlaegshjorne.jpg class="solo"]] + +## Kilder og links +Knudsen, Tim: Storbyen Støbes (1988) +Golden Days: Det Moderne Gennembrud (2002) + +[Kaalunds digt på poesi-sitet Kalliope](http://kalliope.org/da/digt.pl?longdid=kaalund2003010448) +[Herman Bang **Stuk** i Arkiv for Dansk Litteratur](https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-bang07val-shoot-workid54099) + +"""]] + +[[!tag blog vejviseren artikel]] +[[!tag sted voldkvarter personer bang kaalund tid gennembrud 1800-tallet]] +[[!meta date="2013-03-06"]] |