summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/gennembruddet/index.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vejviseren/gennembruddet/index.md')
-rw-r--r--vejviseren/gennembruddet/index.md130
1 files changed, 130 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/gennembruddet/index.md b/vejviseren/gennembruddet/index.md
new file mode 100644
index 00000000..7d307f6f
--- /dev/null
+++ b/vejviseren/gennembruddet/index.md
@@ -0,0 +1,130 @@
+[[!meta title="Det moderne gennembrud - København bliver kosmopol"]]
+
+[[!if test="included()" then="""
+
+[[!img brovaerk.jpg class="blog" link="/vejviseren/gennembruddet"]]
+
+I 1870’erne og 80’erne bliver København endelig en moderne storby med dristige
+bygninger, flotte facader og parker fyldt med stolte statuer. Vi har udviklet
+tre ture over temaet.
+
+Nørrevold - mellem søer og parker. Her udforsker vi kvarteret lige uden for
+Nørreport med de pyntelige facader, bylivet i Nansensgadekvarteret, parkerne
+– og man kan få varmen i Palmehuset.
+
+Ud af Østerport – med en tur gennem Østre Anlæg, det gamle velhaverkvarter,
+Holmens Kirkegård og Kartoffelrækkerne. Turen kan også begynde ved Trianglen.
+
+Det Moderne Gennembrud. En historisk tur om en gammel verden der rystes i sin
+grundvold, med fokus på tidens tanker, idealer og arkitektur. Her er ord af
+Georg Brandes og Herman Bang, byplan og bygninger af Ferdinand Meldahl, samt
+statuer venligt stillet til rådighed af Brygger Carl Jacobsen.
+
+[[Læs baggrundsartiklen|/vejviseren/gennembruddet]]
+
+"""
+else="""
+
+# Det Moderne Gennembrud
+> Hvad går de af dig min Fødeby
+> Hvilken Byggen og Roden
+> Jeg kjender dig neppe - du bliver som Ny
+> Aldeles på moden…
+*Kaalund: Da de rev Voldene ned (1877)*
+
+[[!img brovaerk.jpg class="solo"]]
+
+## Sensation og skandale
+København blev håbløst moderne i 1870’erne og 80’erne. Voldene havde fået deres
+porte revet ud i 1857, og slumgader og fabrikker sprang op på Nørre- og Veterbro.
+I 15 år var der stadig afstand mellem det gamle København og de nye bydele. Vejen
+til det fattige Nørrebro gik over de gamle voldgrave. I 1872 blev området mellem
+voldene og søerne endelig lagt ud til bebyggelse. I de næste årtier blev København
+en sammenhængende storby, der fyldte godt i landskabet.
+
+De nye tider skabte røre helt ind i det ærværdige universitet på Frue Plads. Georg
+Brandes holdt forelæsninger der ikke tog hensyn til hverken Gud eller gamle idealer
+– og slet ikke til dansk selvglæde. Den debat han startede er aldrig rigtig døet hen.
+
+Den store verden satte sit præg på København.
+
+[[!img sfinx.jpg class="solo"]]
+
+## Ånd og Arkitektur
+Brandes og andre af ”det moderne gennembruds mænd” ville af med overflødigt tankestof.
+Sandheden skulle frem, uden skønsomt hensyn til barnetro og sarte sjæle. Væk med
+det unødige pynt, syntes at være ideen.
+
+Til gengæld var det moderne gennembruds arkitektur fuld af spræl og schwung. Før
+havde der løbet hyggelige stier langs søerne – Kærlighedsstien, Ægteskabsstien og
+Skilsmissestien. Men bredden blev rettet ud. Midt i det hele anlagde arkitekt
+Meldahl Søtorvet med sine parisisk inspirerede bygninger. Brygger Carl Jacobsen
+donerede statuer af Nilen og Tiberen, så enhver fremmed måtte tro at de Københavnske
+søer var en veritabel verdensflod.
+
+[[!img soetorvetmarts.jpg class="solo"]]
+
+Den gamle digter Kaalund havde ikke meget tilovers for de kvarterer der opstod uden
+på det gamle voldterræn.
+
+> ... men jeg synes de Huse man nu ryster ud,
+> er mestendels Løgne.
+
+> Disse brogede Prøver på hver en Manér
+> disse nypittoreske,
+> forlorne, forfløjne Murstensideer -
+> italienske og græske
+> normanniske Taarne - Rokokopalæer -
+> affekterte groteske!
+> Af oprindelig Stil har jeg fundet mér
+> i en Legetøjsæske.
+
+[[!img kariatider.jpg class="solo"]]
+
+Stilen kaldes også historicisme eller blandingsstil. Den havde en barnlig begejstring
+for alverdens inspiration, og et heftigt forbrug af stuk-ornamenter, der kunne
+camouflere skønhedsfejl. Det var ikke bare en gammel digter der begræd det svundne.
+10 år efter kaster den unge forfatter Herman Bang sine sortrandede øjne på de prangende
+bygninger. I romanen Stuk er facader og pynteværk et sindbillede for tidens
+overfladiskhed og forlystelsessyge.
+
+Her et udpluk fra romanens indledning:
+> Udenfor Modebutikerne, hvor de første Vintermodeller prangede under Gassens Lys,
+> kom man slet ikke frem; og ved hvert femte Hus stoppedes den hele Strøm af Plankeværker
+> foran Huse, som var under Ombygning, saa alle maatte ud at gaa Gaasegang paa de smalle
+> Bræddebroer, der var lagt frem over Rendestenen.
+> - Svært, saa vi bygger Façader, sagde Berg, der i den skiftende Belysning sad og saa'
+> ud over Fortovsstrømmens mange Hoveder.
+> - Vi kalker vore Grave, sagde Lange.
+
+[[Herman Bang skriver også om Christiansborgs Brand i 1884|christiansborg]]
+
+## Når en verden går under opstår en ny
+Digterne skal have lov at skrive med skepsis om deres tids bygninger. Men med over
+120 års afstand kan vi nyde de snurrepiberier der en gang var moderne. Vi kan også
+genfinde en fortabt tids charme – som i et hjørne af Østre Anlæg, hvor man i dag kan
+fornemme noget af den voldstemning, som Kaalund takker farvel til i sit digt.
+
+> Din Stadsgrav og din Kirsebærgang
+> Hvor Violer i Plukked
+> Hvor den blomstrende Tjørn over Vandet hang
+> Og Sivene Vugged
+> Hvor den vilde Drossel i Buskene sang
+> Mens aftenen dugged,
+> Og Fiskeren med sin Bambusstang
+> Over Bredden sig Bukked.
+
+[[!img anlaegshjorne.jpg class="solo"]]
+
+## Kilder og links
+Knudsen, Tim: Storbyen Støbes (1988)
+Golden Days: Det Moderne Gennembrud (2002)
+
+[Kaalunds digt på poesi-sitet Kalliope](http://kalliope.org/da/digt.pl?longdid=kaalund2003010448)
+[Herman Bang **Stuk** i Arkiv for Dansk Litteratur](https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-bang07val-shoot-workid54099)
+
+"""]]
+
+[[!tag blog vejviseren artikel]]
+[[!tag sted voldkvarter personer bang kaalund tid gennembrud 1800-tallet]]
+[[!meta date="2013-03-06"]]