summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/vejviseren/gennembruddet/index.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'vejviseren/gennembruddet/index.md')
-rw-r--r--vejviseren/gennembruddet/index.md12
1 files changed, 6 insertions, 6 deletions
diff --git a/vejviseren/gennembruddet/index.md b/vejviseren/gennembruddet/index.md
index 7d307f6f..0050a630 100644
--- a/vejviseren/gennembruddet/index.md
+++ b/vejviseren/gennembruddet/index.md
@@ -2,7 +2,7 @@
[[!if test="included()" then="""
-[[!img brovaerk.jpg class="blog" link="/vejviseren/gennembruddet"]]
+{{ img(path="brovaerk.jpg" class="blog" link="/vejviseren/gennembruddet") }}
I 1870’erne og 80’erne bliver København endelig en moderne storby med dristige
bygninger, flotte facader og parker fyldt med stolte statuer. Vi har udviklet
@@ -32,7 +32,7 @@ else="""
> Aldeles på moden…
*Kaalund: Da de rev Voldene ned (1877)*
-[[!img brovaerk.jpg class="solo"]]
+{{ img(path="brovaerk.jpg" class="solo") }}
## Sensation og skandale
København blev håbløst moderne i 1870’erne og 80’erne. Voldene havde fået deres
@@ -48,7 +48,7 @@ Brandes holdt forelæsninger der ikke tog hensyn til hverken Gud eller gamle ide
Den store verden satte sit præg på København.
-[[!img sfinx.jpg class="solo"]]
+{{ img(path="sfinx.jpg" class="solo") }}
## Ånd og Arkitektur
Brandes og andre af ”det moderne gennembruds mænd” ville af med overflødigt tankestof.
@@ -62,7 +62,7 @@ Meldahl Søtorvet med sine parisisk inspirerede bygninger. Brygger Carl Jacobsen
donerede statuer af Nilen og Tiberen, så enhver fremmed måtte tro at de Københavnske
søer var en veritabel verdensflod.
-[[!img soetorvetmarts.jpg class="solo"]]
+{{ img(path="soetorvetmarts.jpg" class="solo") }}
Den gamle digter Kaalund havde ikke meget tilovers for de kvarterer der opstod uden
på det gamle voldterræn.
@@ -79,7 +79,7 @@ på det gamle voldterræn.
> Af oprindelig Stil har jeg fundet mér
> i en Legetøjsæske.
-[[!img kariatider.jpg class="solo"]]
+{{ img(path="kariatider.jpg" class="solo") }}
Stilen kaldes også historicisme eller blandingsstil. Den havde en barnlig begejstring
for alverdens inspiration, og et heftigt forbrug af stuk-ornamenter, der kunne
@@ -114,7 +114,7 @@ fornemme noget af den voldstemning, som Kaalund takker farvel til i sit digt.
> Og Fiskeren med sin Bambusstang
> Over Bredden sig Bukked.
-[[!img anlaegshjorne.jpg class="solo"]]
+{{ img(path="anlaegshjorne.jpg" class="solo") }}
## Kilder og links
Knudsen, Tim: Storbyen Støbes (1988)