diff options
Diffstat (limited to 'vejviseren/frihavnstunnel/index.md')
-rw-r--r-- | vejviseren/frihavnstunnel/index.md | 87 |
1 files changed, 87 insertions, 0 deletions
diff --git a/vejviseren/frihavnstunnel/index.md b/vejviseren/frihavnstunnel/index.md new file mode 100644 index 00000000..0b0fd9bb --- /dev/null +++ b/vejviseren/frihavnstunnel/index.md @@ -0,0 +1,87 @@ ++++ +date=2015-08-11 +title="Ny tunnel forbinder Østerbro og Oslo" + +[taxonomies] +tags=[ + "blog", + "vejviseren", + "tip", + "sted", + "frihavnen", + "oesterbro", +] ++++ +[[!if test="included()" then=""" + +En ny tunnel for cyklister og fodgængere genåbner passagen mellem Nordre +Frihavnsgade og den gamle Frihavn, og bringer FN, Amerika Plads og +Norgesbåden tættere på Trianglen. + +{{ img(path="nordhavntunnel.jpg" class="blog" link="/vejviseren/frihavnstunnel") }} + +[Læs mere...](@/vejviseren/frihavnstunnel/index.md) + +""" +else=""" +# Ny tunnel forbinder Østerbro og Oslo + +Oslo rykker tættere på Østerbro + +Ny tunnel til Frihavnsområdet åbner fra Østerbro til den store verden, + +{{ note(text="""Nye forbindelser. Vejviseren skriver om nye +muligheder for at komme frem til fods og på cykel i København. Vi venter +stadig på åbningen af den højst forsinkede Inderhavnsbro.""") }} + +{{ img(path="tunnelkaffe.jpg" class="solo" caption="Ved indvielsen af den nye +tunnel 31.-7. 2015 serveres kaffe og croissanter") }} + +Med åbningen af en ny cykel- og fodgængertunnel fra enden af Nordre +Frihavnsgade til Kalkbrænderihavnsgade er afstanden mellem Trianglen +og Carl Johan blevet reduceret med mere end 1 km. Det vil være en smart +smutvej for norske gæster, der vil opleve mere af København end det +allerede kendte. + +Det er ikke kun DFDS-terminalen der kommer tættere på det centrale +Østerbro, det afkorter også arbejdsvejen for ansatte i FN-byen og +dem med arbejde, bolig eller ærinder andre steder på Amerika Plads. + +{{ img(path="un_city.jpg" class="solo" caption="FN-byen ved Mamormolen.") }} + +Det vil forhåbentlig hjælpe til at binde de nye bydele sammen med de +gamle. For der er en klar forskel på Østerbro og havnen, hvor jernbanen +ligger som en barriere med meget få gennemgange – og hidtil ikke videre +indbydende for bløde trafikanter. + +Her kommer der mening til navnet Nordre Frihavnsgade, for nu fører den +faktisk til Frihavnen istedet for at ende i et T-kryds ved Nordhavn Station. + +{{ img(path="spanolsenmaleri.jpg" class="solo" caption="Vægmaeriet af den gamle Frihavn er baseret +på Ib Spang Olsens tegnede eringingsbog 'Lille Dreng på Østerbro'") }} + +Det er et ganske stateligt område i den gamle Frihavn, men ikke et ret +livligt ét. Der er store arbejdspladser og lejligheder med udsigt over +basinnerne. Men ud over en Netto er der ikke noget forretningsliv, selv +om området har 15 år på bagen som bolig- og kontorområde. Rigtig meget +er ændret siden den tid som Ib Spang Olsen erindrer i sine tegninger, +der ses som vægmalerier ved tunellen. En af de få gamle bygninger er den +smukke Frihavn Station, der står som et levn mellem alt det nye. Det er +en bagelbutik, og en af de få muligheder for at få noget nem mad i området. + +{{ img(path="frihavnstation.jpg" class="solo") }} + +Nordmænd på miniferie dér skal hellere søge gennem tunnelen og ind på +Østerbro. Man skal lige ned til Strandboulevarden og hundrede meter videre +ad Nordre Frihavnsgade. Så er man i bylivet på Østerbro, der både er +livligt og laid back. + +[[Læs om byvandringer og cykelture på Østerbro.|osterbro]] Her kan man +også se vores cykeltur i Frihavns- og Nordhavnsområdet. + +{{ img(path="norgestermnial.jpg" class="solo" caption="Terminalen til DFDS Norgesbåde +med UN City og det nye Åthusgadekvarter i baggrunden.") }} + +"""]] + + |