summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/skole
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'skole')
-rw-r--r--skole/chr4.mdwn24
1 files changed, 17 insertions, 7 deletions
diff --git a/skole/chr4.mdwn b/skole/chr4.mdwn
index ee21f54d..50d8a3c0 100644
--- a/skole/chr4.mdwn
+++ b/skole/chr4.mdwn
@@ -26,7 +26,10 @@ else="""
# Christian IV's København
-Turen går til et København i rivende udvikling - i 1600-tallets begyndelse. Byen voksede til dobbelt størrelse, og prægtige bygninger skød op på Christians IVs tid. Vi tager bestik af Rundetårn, Børsen, Nyboder m.fl. og lurer deres hemmeligheder af. Vi sørger også for at den dominerende konge ikke spærrer for historien om undersåtterne.
+Turen går til et København i rivende udvikling - i 1600-tallets begyndelse.
+Byen voksede til dobbelt størrelse, og prægtige bygninger skød op på Christians IV's tid.
+Vi tager bestik af Rundetårn, Børsen, Nyboder m.fl. og lurer deres hemmeligheder af.
+Vi sørger også for at den dominerende konge ikke spærrer for historien om undersåtterne.
[[!template id=note text="""Byvandring 1,5 – 2 timer
Historie, Dansk, Håndværk og Design, Natur & Teknik, Kristendom
@@ -34,18 +37,25 @@ Niveauer: Mellemniveau, udskoling, gymnasial.
Startsted fx.: Rosenborg, Rundetårn (Nærmeste station Nørreport), Christianshavns Torv.
Turen kan omfatte ENTEN Nyboder ELLER Christianshavn"""]]
-København var hovedstad i et vidstrakt rige. Der blev handlet, sendt ekspeditioner til fjerne lande og ført krige. Inspirationen kom fra Italien, Holland og England.
+København var hovedstad i et vidstrakt rige. Der blev handlet, sendt ekspeditioner
+til fjerne lande og ført krige. Inspirationen kom fra Italien, Holland og England.
-Overalt møder vi Renæssancens tankeverden i kunst, symboler, arkitektur og videnskab – på tværs
-af nutidens faggrænser. Det bruger vi i øvelser, i Kongens Have, omkring Rundetårn og andre steder i byen. Tidens tegn er fuld af hemmeligheder og symboler, som kan vække elevernes nysgerrighed og engagere dem.
+Overalt møder vi Renæssancens tankeverden i kunst, symboler, arkitektur og videnskab
+– på tværs af nutidens faggrænser. Det bruger vi i øvelser, i Kongens Have, omkring
+Rundetårn og andre steder i byen. Tidens tegn er fuld af hemmeligheder og symboler,
+som kan vække elevernes nysgerrighed og engagere dem.
## Kongen og Folket
Vi går kritisk til Christian IV og alle hans drømme og begrænsninger.
-Og vi går bag om ham for at møde et mylder af matroser, soldater, jøder, hekse, håndværkere og adelsfolk. Hvordan var livet i byen, og i de nye kvarterer der opstod – Christianshavn og Nyboder.
+Og vi går bag om ham for at møde et mylder af matroser, soldater, jøder, hekse,
+håndværkere og adelsfolk. Hvordan var livet i byen, og i de nye kvarterer der opstod
+– Christianshavn og Nyboder?
-Spørgsmålet er klassisk: Bliver historien skabt af enkeltpersoner, af folket, eller er udviklingen styret af andre kræfter?
+Spørgsmålet er klassisk: Bliver historien skabt af enkeltpersoner,
+af folket, eller er udviklingen styret af andre kræfter?
-**Aktiviteter:** Vi aflæser Christian IV’s inskriptioner og tager bestik af bygningerne gennem opgaver der særligt berører historie, dansk, natur/teknik og håndværk/design.
+**Aktiviteter:** Vi aflæser Christian IV’s inskriptioner og tager bestik
+af bygningerne gennem opgaver der særligt berører historie, dansk, natur/teknik og håndværk/design.
## Jammersminde
Kongens datter Leonora Christine deltog i magtkampen om Christians IV's arv