summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/skole
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'skole')
-rw-r--r--skole/farbar.mdwn11
-rw-r--r--skole/sidebar.mdwn1
-rw-r--r--skole/vejen-til-1864.mdwn40
3 files changed, 37 insertions, 15 deletions
diff --git a/skole/farbar.mdwn b/skole/farbar.mdwn
index c17a49b0..a2ca7e10 100644
--- a/skole/farbar.mdwn
+++ b/skole/farbar.mdwn
@@ -1,14 +1,15 @@
###Præsentation:
-Paul Hartvigson leder byvandring.nu. Han er historiker, geograf, og meritlærer. Han underviser på Turistføreruddannelsen på RUC, og formidler Danmark og København til mange slags mennesker.
+Paul Hartvigson leder byvandring.nu. Han er historiker, geograf, og meritlærer.
+Han underviser på Turistføreruddannelsen på RUC, og formidler Danmark og København til mange slags mennesker.
[[!img cityguiding.jpg size= 180x class=solo]]
-Byvandring.nu anvender turledere med alsidig pædagogisk, faglig og personlig baggrund.
+Byvandring.nu anvender turledere med alsidig pædagogisk, faglig og personlig baggrund.
-Byvandring.nu er en virksomhed, og [[turene koster penge.|priser]] Vi giver dog rabatter, og deltager i udviklingsarbejde på andre vilkår.
+Byvandring.nu er en virksomhed, og [[turene koster penge|priser]].
+Vi giver dog rabatter og deltager i udviklingsarbejde på andre vilkår.
-
-[[!img vejviseren.png alt="Nyhedsbrevet Vejviseren" link=vejviseren]]
+[[!img vejviseren.png alt="Nyhedsbrevet Vejviseren" link=vejviseren]]
<!-- Begin MailChimp Signup Form -->
<link href="http://cdn-images.mailchimp.com/embedcode/slim-081711.css" rel="stylesheet" type="text/css">
diff --git a/skole/sidebar.mdwn b/skole/sidebar.mdwn
index d5e3d41a..5400241d 100644
--- a/skole/sidebar.mdwn
+++ b/skole/sidebar.mdwn
@@ -22,6 +22,5 @@
* [[Årstalsopgave til Gråbrødretorv|/skole/opgaver/aarstalstorv]]
* [Artikel: Udendørs Undervisning](www.hartvigson.dk)
* [Artikel med Rettighedsvandring](www.hartvigson.dk)
-<br><br><br>
[[**Tilbage til byvandring.nu hovedside**|index]]
diff --git a/skole/vejen-til-1864.mdwn b/skole/vejen-til-1864.mdwn
index 8d864713..d751fd14 100644
--- a/skole/vejen-til-1864.mdwn
+++ b/skole/vejen-til-1864.mdwn
@@ -3,7 +3,13 @@
[[!if test="included()" then="""
-Vi krydser det gamle København og følger sporet af, hvordan Danmark bevægede sig fra enevælde til folkestyre i 1848. Samtidig fortsatte det landet på den farlige vej, der førte til borgerkrig, politisk blindhed, og det fuldstændige nederlag i 1864. Hvad skete der i hovedstaden, samtidig med at Danmark gik fra katastrofe til katastrofe på slagmarken og ved forhandlingsbordet?
+Vi krydser det gamle København og følger sporet af, hvordan Danmark
+bevægede sig fra enevælde til folkestyre i 1848. Samtidig fortsatte
+landet på den farlige vej, der førte til borgerkrig, politisk blindhed,
+og det fuldstændige nederlag i 1864. Hvad skete der i hovedstaden,
+samtidig med at Danmark gik fra katastrofe til katastrofe på slagmarken
+og ved forhandlingsbordet?
+
[[Læs mere...|/skole/vejen-til-1864]]
"""
else="""
@@ -12,26 +18,42 @@ else="""
[[!img frVIIgraaverj.jpg class=deco]]
[[!img alssund.jpg class=deco]]
[[!img 100614kollonade.jpg class=deco]]
-#Vejen til 1864 - byvandring om folkestyre og krig
-Det unge demokrati i Danmark prøvede at stå på egne ben, men det befandt sig allerede på en farefuld kurs. Denne byvandring går gennem København i folkestyrets formative tid fra 1848, og går i dybden med nederlagets år i 1864.
+# Vejen til 1864 - byvandring om folkestyre og krig
+
+Det unge demokrati i Danmark prøvede at stå på egne ben, men det befandt
+sig allerede på en farefuld kurs. Denne byvandring går gennem København i
+folkestyrets formative tid fra 1848, og går i dybden med nederlagets år i 1864.
[[!template id=note text="""Byvandring I Københavns indre by, 2 – 2,5 timer, med indlagt pause.
Designet for ældre klasser I folkeskolen, gymnasier osv.
Fagligt: især: historie, dansk, samfundsfag
Start: Rådhuspladsen eller Christiansborgs Slotsplads. Slutsted: Amalienborg."""]]
-På vejen frem til Christiansborg Slotsplads, sætter vi styr på det politiske billede. Her er steder der fortæller om Enevælden, dansk og tysk, de Nationalliberale. Vi får hilst på nogle af de centrale politiske aktører, der hvor de færdedes til dagligt.
-
-Ved Christiansborg handler det om omvæltningerne i Martsdagene 1848, hvor Danmark fik Folkestyre uden revolution. Hvilke beslutninger blev taget, og hvordan førte det til tre års borgerkrig mellem dansk- og tysktalende? Vi kigger også på Frederik VII, der sidder højt til hest her. Han blev senere anset som en helt i denne historie, men hvilken rolle spillede Danmarks første konstitutionelle monark?
-
-Herefter omhandler turen på de politiske forhold, som bestemte Danmarks politik i forhold til Slesvig, og selve krigsåret 1864. Det er et klassisk tilfælde af indenrigspolitik og udenrigspolitik der trækker i hver sin retning. Vi passerer vi de adresser hvor stormagerne havde deres ambassader, og ser på flere steder, hvor krigen satte sit præg. Hvad sker der i hovedstaden, mens de katastrofale nyheder kom fra fronten og fra fredsforhandlingerne. Hvor længe holdt fast i håbet i København?
+På vejen frem til Christiansborg Slotsplads sætter vi styr på det
+politiske billede. Her er steder der fortæller om Enevælden, dansk og tysk,
+de Nationalliberale. Vi får hilst på nogle af de centrale politiske aktører,
+der hvor de færdedes til daglig.
+
+Ved Christiansborg handler det om omvæltningerne i Martsdagene 1848,
+hvor Danmark fik Folkestyre uden revolution. Hvilke beslutninger blev taget,
+og hvordan førte det til tre års borgerkrig mellem dansk- og tysktalende?
+Vi kigger også på Frederik VII, der sidder højt til hest her. Han blev
+senere anset som en helt i denne historie, men hvilken rolle spillede
+Danmarks første konstitutionelle monark?
+
+Herefter omhandler turen de politiske forhold, som bestemte Danmarks politik
+i forhold til Slesvig, og selve krigsåret 1864. Det er et klassisk eksempel
+på indenrigspolitik og udenrigspolitik der trækker i hver sin retning.
+Vi passerer vi de adresser hvor stormagterne havde deres ambassader,
+og ser på flere steder, hvor krigen satte sit præg. Hvad skete der i
+hovedstaden, mens de katastrofale nyheder kom fra fronten og fra
+fredsforhandlingerne. Hvor længe holdt man fast i håbet i København?
Hvad skrev aviserne, politikerne og digterne – og hvad stod der i brevene fra fronten?
Vi bruger samtidige tekster og billeder undervejs, og kan inkludere øvelser til at understøtte turen.
-
"""]]
[[!tag skole historiefag samfundsfag danskfag]]