summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/skole/guldalder
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'skole/guldalder')
-rw-r--r--skole/guldalder/index.md69
1 files changed, 69 insertions, 0 deletions
diff --git a/skole/guldalder/index.md b/skole/guldalder/index.md
new file mode 100644
index 00000000..64640558
--- /dev/null
+++ b/skole/guldalder/index.md
@@ -0,0 +1,69 @@
+[[!meta stylesheet=edu rel=stylesheet]]
+[[!meta title="Geniernes Guldalder - kunst, videnskab og tanker ved 1800-tallets start"]]
+
+[[!if test="included()" then="""
+
+[[!img thorvaldsensonne.jpg class="overview" link="/skole/guldalder"]]
+
+Vi går en tur i København i starten af 1800-tallet, mens byens volde er
+ved at sprænges af befolkningspresset. Endnu er Danmark enevældigt,
+og tidens store tænkere sætter tvivler ikke på Kongens magt.
+Men tidens store tanker kommer også til at sprænge rammerne, og præge den verden vi lever i idag.
+
+[[Læs mere...|/skole/guldalder]]
+
+"""
+else="""
+[[!template id="deco" text="
+[[!img /skole/vaskesnor.jpg class="deco"]]
+[[!img /guldalder/thorvaldsenfrise.jpg class="deco"]]
+[[!img /guldalder/fradomhus.jpg class="deco"]]
+[[!img /guldalder/oersted_exp2.jpg class="deco"]]
+[[!img /guldalder/kierkegaard.jpg class="deco"]]
+"]]
+
+# Geniernes Guldalder
+## Kunst, videnskab og tanker ved 1800-tallets start
+
+Vandring i det indre København.
+
+I 1814 var Danmark blevet et lille, fattigt land. København lå bag
+grønne volde. Der rørte sig store tanker i den tæt befolkede by, og
+Guldalderens betryggende rammer stod for en sprængning.
+
+[[!template id=note text="""Byvandring, 1,5 - 2 timer.
+**Fag:** Kristendomskundskab, Historie, Naturfag, Håndværk og Design
+**Startsted:** Nørreport st., Rådhuspladsen, Vor Frue Plads, Kongens Nytorv.
+**Evt. besøg i:** Thorvaldsens Museum, Statens Museum for Kunst.
+"""]]
+
+Turen følger den unge H.C. Andersen ind i Kongens By i 1819, fattig og til
+fods. Han fik hjælp af videnskabsmanden H.C. Ørsted, kom på tværs af
+tænkeren Søren Kierkegaard og hyldede kunstneren Thorvaldsen. Tekster
+fra tiden fortæller om de store personligheders indbyrdes relationer.
+
+Begreber som romantik, genialitet, nationalisme og demokrati kan bringes
+frem. Ekstra vægt på Grundtvig og Kierkegaard bringer religion og
+filosofi i spil. En kunsthistorisk vinkel kan styrkes gennem besøg på
+Thorvaldsens Museum, Hirschsprungs Samling eller Statens Museum for Kunst.
+
+Elektromagnetismen blev strømpil for en videnskabelig og teknisk udvikling,
+der satte sit præg på resten af 1800-tallet. Ørsteds opdagelse af
+fænomenet kan afprøves med simple midler.
+
+Naturfagene kan underbygges yderligere med besøg i Geologisk Museum og
+Botanisk Have.
+
+*Museumsbesøg:* Thorvaldsens Museum, Nationalmuseet, Geologisk Museum.
+
+## Ture med særligt fagligt fokus
+
+[[Ture designet til undervisning, alle fag|/skole/ture]]
+[[Design og billedkunst|design]]
+[[Dansk og litteratur|dansk]]
+[[Kristendomskundskab|kristendom]]
+[[Naturfag]]
+
+"""]]
+
+[[!tag skole ture danskfag billedkunst naturfag historiefag designfag kristendomsfag edu]]