summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/skole/guldalder.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'skole/guldalder.mdwn')
-rw-r--r--skole/guldalder.mdwn53
1 files changed, 0 insertions, 53 deletions
diff --git a/skole/guldalder.mdwn b/skole/guldalder.mdwn
deleted file mode 100644
index 2771ace9..00000000
--- a/skole/guldalder.mdwn
+++ /dev/null
@@ -1,53 +0,0 @@
-[[!meta stylesheet=edu rel=stylesheet]]
-[[!meta title="Geniernes Guldalder - kunst, videnskab og tanker ved 1800-tallets start"]]
-
-[[!if test="included()" then="""
-
-I 1814 var Danmark blevet et lille, fattigt land. København lå bag
-grønne volde. Der rørte sig store tanker i den tæt befolkede by, og
-Guldalderens betryggende rammer stod for en sprængning.
-
-[[Læs mere...|guldalder]]
-
-"""
-else="""
-[[!img skole/vaskesnor.jpg class=deco]]
-[[!img guldalder/thorvaldsenfrise.jpg class=deco]]
-[[!img guldalder/fradomhus.jpg class=deco]]
-[[!img oersted_exp2.jpg class=deco]]
-[[!img guldalder/kierkegaard.jpg class=deco]]
-
-# Geniernes Guldalder
-## Kunst, videnskab og tanker ved 1800-tallets start
-
-Vandring i det indre København.
-
-**Fag:** [[Historie]], [[Dansk]], [[Fysik|naturfag]], [[Kristendomskundskab|kristendom]], [[Billedkunst|design]]
-
-I 1814 var Danmark blevet et lille, fattigt land. København lå bag
-grønne volde. Der rørte sig store tanker i den tæt befolkede by, og
-Guldalderens betryggende rammer stod for en sprængning.
-
-Turen følger den unge H.C. Andersen ind i Kongens By i 1819, fattig og til
-fods. Han fik hjælp af videnskabsmanden H.C. Ørsted, kom på tværs af
-tænkeren Søren Kierkegaard og hyldede kunstneren Thorvaldsen. Tekster
-fra tiden fortæller om de store personligheders indbyrdes relationer.
-
-Begreber som romantik, genialitet, nationalisme og demokrati kan bringes
-frem. Ekstra vægt på Grundtvig og Kierkegaard bringer religion og
-filosofi i spil. En kunsthistorisk vinkel kan styrkes gennem besøg på
-Thorvaldsens Museum, Hirschsprungs Samling eller Statens Museum for Kunst.
-
-Elektromagnetismen blev strømpil for en videnskabelig og teknisk udvikling,
-der satte sit præg på resten af 1800-tallet. Ørsteds opdagelse af
-fænomenet kan afprøves med simple midler.
-
-Naturfagene kan underbygges yderligere med besøg i Geologisk Museum og
-Botanisk Have. En tur til Diesel House i H.C. Ørstedsværket kan skabe
-spænding i videre arbejde med elektriciteten.
-
-*Museumsbesøg:* Geologisk Museum, Thorvaldsens Museum, Nationalmuseet, Københavns Bymuseum.
-*Uden for København:* Teknisk Museum, Helsingør
-"""]]
-
-[[!tag skole tours danskfag billedkunst naturfag historiefag designfag kristendomsfag edu]]