summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/skole/chr4.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'skole/chr4.mdwn')
-rw-r--r--skole/chr4.mdwn76
1 files changed, 0 insertions, 76 deletions
diff --git a/skole/chr4.mdwn b/skole/chr4.mdwn
deleted file mode 100644
index 899be17b..00000000
--- a/skole/chr4.mdwn
+++ /dev/null
@@ -1,76 +0,0 @@
-[[!meta stylesheet=edu rel=stylesheet]]
-[[!meta title="Christian IV's København - oplev Renæssancen i byen"]]
-
-[[!if test="included()" then="""
-
-Turen går til et København og en verden i forandring ved 1600-tallets start.
-Christian IV fylder i historien, med sine drømme, sit dramatiske liv.
-Han er til stede i bybilledet med spændende bygninger, og via øvelser bruger
-vi flere fagligheder til at aflæse deres hemmeligheder.
-
-En variant af turen handler om den bitre feje mellem kongens børn i en ramme
-af svenskekrige, enevælde, med vidnesbyrd fra kongedatteren Leonora Christine og andre.
-
-[[Læs mere...|chr4]]
-
-"""
-else="""
-[[!img rundetaarnhimmel.jpg class=deco]]
-[[!img ChristianIV__40__KingDenmark__41__.JPG class=deco]]
-[[!img rosenborgifog.jpg class=deco]]
-[[!img rosenborglovehoj.jpg class=deco]]
-[[!img boersneptun.jpg class=deco]]
-[[!img arvehyldning1660.jpg class=deco]]
-
-# Christian IV's København
-
-København voksede til dobbelt størrelse, og prægtige bygninger skød op på Christians IVs tid.
-På turen tager vi bestik af Rundetårn, Børsen, Nyboder m.fl. og lurer deres hemmeligheder af.
-Vi kommer omkring kongen, og møder en række andre mennesker. Perioden omkring år 1600 er en
-tid med store forandringer.
-
-[[!template id=note text="""Byvandring 1,5 – 2 timer
-Historie, Dansk, Håndværk og Design, Natur & Teknik, Kristendom
-Niveauer: Mellemniveau, udskoling, gymnasial.
-Startsted fx.: Rosenborg, Rundetårn (Nærmeste station Nørreport), Christianshavns Torv.
-Turen kan omfatte ENTEN Nyboder ELLER Christianshavn"""]]
-
-Omkring år 1600 var København var hovedstad i et vidstrakt rige. Der blev handlet, sendt
-ekspeditioner til fjerne lande og ført krige. Inspirationen kom fra Italien, Holland og England.
-
-Renæssancens tankeverden møder os i kunst, symboler og videnskab – på tværs
-af nutidens faggrænser. Det bruger vi i øvelser, i Kongens Have, omkring Rundetårn
-og andre steder i byen. Tidens tegn er fuld af hemmeligheder og symboler,
-som kan vække elevernes nysgerrighed og engagere dem.
-
-## Kongen og Folket
-Vi går kritisk til Christian IV og alle hans drømme og begrænsninger.
-Og vi går bag om ham for at møde et mylder af matroser, soldater, jøder, hekse,
-håndværkere og adelsfolk. Hvordan var livet i byen, og i de nye kvarterer der opstod
-– Christianshavn og Nyboder.
-
-Spørgsmålet er klassisk: Bliver historien skabt af enkeltpersoner, af folket,
-eller er udviklingen styret af andre kræfter?
-
-**Aktiviteter:** Vi aflæser Christian IV’s inskriptioner og tager bestik af bygningerne
-gennem opgaver der særligt berører historie, dansk, natur/teknik og håndværk/design.
-
-## Jammersminde
-Kongens datter Leonora Christine deltog i magtkampen om Christians IV's arv
-i de skæbnesvangre år der gik fra kongens død og frem til krig mod Sverige
-og stormen på København. Hun endte i fængslet Blåtårn i 22 år på befaling
-af sin halvbror Frederik III, den hemmelighedsfulde grubler, som fik indført
-Enevælden i Danmark
-
-Vi bruger Leonora Christines ord til at fortælle om tid og tanker,
-krydret med lidt mere af tidens digterkunst og lovtekster.
-
-**Startsteder:** Rosenborg/Kongens Have, Christianshavn eller Gammel Torv.
-
-Turen kan laves i forbindelse med besøg på Rosenborg eller Rundetårn.
-
-**Niveau:** 4.-6., 7.-10. klasse, gymnasium.
-
-"""]]
-
-[[!tag skole historiefag kristendomsfag designfag naturfag danskfag edu tours]]