diff options
Diffstat (limited to 'monumenter_kastellet')
-rw-r--r-- | monumenter_kastellet/index.md | 178 |
1 files changed, 178 insertions, 0 deletions
diff --git a/monumenter_kastellet/index.md b/monumenter_kastellet/index.md new file mode 100644 index 00000000..b121fdaa --- /dev/null +++ b/monumenter_kastellet/index.md @@ -0,0 +1,178 @@ +[[!meta title="Digitalt kort til monumenter for krig og fred ved Kastellet"]] + +[[!if test="included()" then=""" +[[!img monumentkort22.jpg class="blog" size="500x" link="/monumenter_kastellet"]] + +Gå på opdagelse mellem mindesmærker i de historiske omgivelser ved Kastellet og Langelinje. + +[[Læs mere...|/monumenter_kastellet]] + +""" +else=""" + +# Digitalt kort til monumenter for krig og fred ved Kastellet +*Paul Hartvigson 12.4. 2022* + +Brug vores monumentkort til at udforske historierne om Anden Verdenskrig +og andre af Danmarks krige omkring Kastellet og Langelinie. + +Kastellet var i tohundrede år hjørnestenen i forsvaret af København, +og i flere år hovedsæde for den danske hær. +I dag er det et grønt område omkring det gamle fæstningsværk. +Kastellet er fredet og blevet et monument i sig selv, +på trods af at man stadig finder nogle af forsvarets funktioner her, +fx bibliotek, auditørkorps og efterretningstjeneste. +Omkring Frihedsmuseet ved Esplanaden +ligger mange mindesmærker relateret til Anden Verdenskrig, +og Langelinje er hjemsted for atter andre kendte og ukendte monumenter. + +<iframe width="100%" height="800px" src="https://fvok.maps.arcgis.com/apps/Shortlist/index.html?appid=ab12cc26ff844d8d9242d0fa7e7c3f82" frameborder="0" scrolling="no"></iframe> + +Vi har lavet et kort med mange monumenter i de historiske omgivelser. +De er ordnet i fire temaer. +Ved at trykke på nålene får man en kort forklaring, +som regel med et link til flere detaljer. + +### Anden Verdenskrig +Langelinie og Kastellet var scene for den tyske invasion d. 9.4. 1940, +hvad der også var et motiv for at placere Frihedsmuseet her. +Det var naturligt at der blev placeret monumenter om modstandskamp +og danskere, der kæmpede for de allierede. +Vi tager optakten til Anden Verdenskrig med, +og inkluderer monumentet for de Spaniensfrivillige. + +### Krigsmonumenter +Områdets militære identitet gør det egnet til minder fra flere krige, +der tegner et billede af Danmarks historie i Europa. +Der er Huitfeldsøjlen til minde om svenskekrigene, +monumenter for de slesvigske krige, og fra verdenskrigene. +Efter Anden Verdenskrig fortæller monumenter +om dansk deltagelse i internationale indsatser, +både under FN og udenfor (Bosnien og Irak). + +[[!img kastelminde.jpg class="high" size="500x" caption="Det af monumentet inde i Kastellet for Danmarks internationale indsats efter 1948"]] + +### Omgivelserne +Da de første monumenter blev sat op +var det et militært område og et havneområde, +hvor der løb en nydelig promenade igennem. +Så man valgte at placere kirker med kongelige forbindelser +som den engelske og den svenske, +og kunstneriske og historiske monumenter. +Samtidig løb der også en jernbane +fra Frihavnen gennem Kastellet til Nordre Toldbod. +I 1989 blev Kastellet bragt tilbage til sin gamle form +med støtte fra Maerskfonden, +og området kom til at tage sig mere eksklusivt ud, +hvilket tog fart med Frihavnens omskabelse til boligområde efter år 2000. + +### Grønlandsmonumenter +Der er en lille håndfuld monumenter der henviser til Grønland, +og Danmarks overherredømme over Grønland, +hvad der var en vigtig baggrund for Danmarksekspeditionen. + +[[!img mla9april.jpg class="high" size="500x" caption="Ved byvandringen 9.4. 2022 begyndte vi foran Isbjørn med Unger. Vi ved ikke hved der donerede statuen ud over at *det var en dansker*. Vi ved heller ikke hvem der har skudt på den under krigen, ud over at *det er en tysker*. Det er Morten Lander Andersen der guider."]] + +## At se på monumenter +Selvom et monument virker både autoritativt og definitivt, +så er det også udtryk for en historie, +og et stort arbejde af dem der vil rejse et monument, +ofte gennem fundraising og indsamlinger. +Der er ikke sjældent tovtrækkeri om udformning og placering mellem givere og fx kommune. +Nogle af de store mindesmærker har været i konkurrence, +hvor flere kunstnere har lavet deres bud, +fx monumentet for de skibbrudne under Første Verdenskrig +eller monumentet for Danmarks Udsendte inde i kastellet. +De kunne have fået et helt anden udformning og fortalt en anden historie. + +Nogle gange placeres monumenter andre steder end det var planen. +Den aktive brygger Carl Jacobsen fik fremstillet +både Valkyriestatuen og Gefionspringvandet +til en opstilling foran Københavns nye rådhus, +men begge endte ved Kastellet. +Søjlen med Huitfeld-monumentet var +med sine kugler og kanoner for stort til at stå ved Havnegade ud for Huitfeldsgade, +og det endte her mellem de japanske kirsebærtræer. +Også mindesmærket for de slesvigske krige blev opført +lidt gemt i en bastion ved kastellet i stedet for i Østre Anlæg. + +Når man ser på flere monumenter efter hinanden, +så er der flere historier der taler, +og det skaber nye fortællinger og forbindelser. +Hvilken historie er den rigtige, og hvilken er den vigtige? + +Det er selvfølgeligt, at der er nogle ting der mindes og hædres +og andre ting, der ikke er med. +Vi har ikke en mindesten i Churchillparken om fx samarbejdspolitikken, +sortbørshandelen eller selvfølgelig de danske østfrontsfrivillige på tysk side. +Det er selvom det er del af besættelsen i Danmark og af historien, vi skal overveje. +Vi kan se Mærsks hovedkvarter skråt over for Frihedsmuseet, +men skal selv huske historien [om koncernens rolle i våbenproduktion i det tysk besatte Europa.](https://www.dengang.dk/artikler/5663) +Historien og erindringen er også udtryk for hvad man vælger at sige, og hvad der ties om. + +[[!img norge_danmark.jpg class="high" size="500x" caption="De fleste monumenter er koncentreret omkring Esplanaden, Frihedsmuseet og langs vandet. Monumentet To Søstre ligger i udkanten, på Eidsvoll Plads, nær Østerport."]] + +## Brug til undervisning i folkeskolens ældre klasser og i gymnasiet + +Kortene er lavet så de kan bruges til planlægning af undervisning. +Lærerne kan bruge dem til at tilrettelægge en udflugt til Kastellet eller Frihedsmuseet, +og bruge historierne bag monumenterne til at bygge op og give perspektiv, +fx gennem lærerens fortælling. +For at holde eleverne opmærksomme kan man give dem et ark med stikord og emner, +som de kan krydse af undervejs på turen. +Stikordene afhænger af den rute læreren vælger, +altså hvad der passer i undervisningen. + +Man kan også opbygge en ekskursion med oplæg fra eleverne, enkeltvis eller i grupper. +Det kan være oplæg der enten fokuserer på kunsten +eller på den begivenhed, monumentet taler om. +Fx kan man lave oplæg om forhold i Norge +eller krigene mellem Finland og Sovjet +for at perspektivere historien om besættelsen i Danmark. +Hvis oplæggene foregår i par eller mindre grupper, +kan gruppen både sige noget om monumentet og historien bag det. +Det kræver selvfølgelig velorienterede og velmotiverede elever for at fungere godt. + +[[!img kz-fanger.jpg class="high" size="500x" caption="Knud Nellemoses figur på monumentet for danske kommunistiske kz-fanger."]] + +### Kunst og krop +Man kan tale om historien bag et monument, +men også om dets udformning. +Monumenterne handler om krig og nød, +og det er spændende at se på hvordan mennesker fremstilles på dem. +Mange af figurerne er symbolske, +fx. Mor Danmark-figuren i monumentet for de Slesvigske Krige, +der står rank med flaget. +Hvad udtrykker de to søstre, Danmark og Norge? +Hvem af dem er hvem? +Hvorfor er de i øvrigt nøgne? +Ville man lave monumenteterne på samme måde i dag? + +Man kan se på kontrasten +mellem Knud Nellemoses lille figur +oven på monumentet over KZ-fanger +i forhold til fx reliefferne på stenen for de Spaniensfrivillige +eller soldaten på monumentet over Vore Faldne. +Det handler om at aflæse symboler og kunne forstå kunstneriske valg. + +En videregående opgave er at have eleverne til at komme med forslag til +hvordan de ville lave deres eget monument over en begivenhed. + +[Den endelige artikel om brug af kortet i undervisning kommer i Udebasen.dk](https://www.udebasen.dk/). + +--- + +*Vi ønsker jer et god udforskning af mindesmærkerne ved Langelinie og Kastellet, +selvom det måske i første omgang sker hjemme fra computeren.* + +## Kilder +Litteratur: Magt, Minder, Mennesker. KØS Museum for kunst i det offentlige rum, Køge 2015. +Hjemmeside for [Kastellets Venner](https://www.kastelletsvenner.dk/) +Københavns Kommunes [oversigt over monumenter](https://kk.sites.itera.dk/apps/kk_monuments/index.php). +Dækker ikke monumenter som kommunen ikke har ansvar for, fx. på Kastellet. + +"""]] + +[[!tag blog vejviseren]] +[[!tag artikel]] +[[!meta date="2022-04-12"]] |