summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/monumenter_kastellet/index.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'monumenter_kastellet/index.md')
-rw-r--r--monumenter_kastellet/index.md178
1 files changed, 178 insertions, 0 deletions
diff --git a/monumenter_kastellet/index.md b/monumenter_kastellet/index.md
new file mode 100644
index 00000000..b121fdaa
--- /dev/null
+++ b/monumenter_kastellet/index.md
@@ -0,0 +1,178 @@
+[[!meta title="Digitalt kort til monumenter for krig og fred ved Kastellet"]]
+
+[[!if test="included()" then="""
+[[!img monumentkort22.jpg class="blog" size="500x" link="/monumenter_kastellet"]]
+
+Gå på opdagelse mellem mindesmærker i de historiske omgivelser ved Kastellet og Langelinje.
+
+[[Læs mere...|/monumenter_kastellet]]
+
+"""
+else="""
+
+# Digitalt kort til monumenter for krig og fred ved Kastellet
+*Paul Hartvigson 12.4. 2022*
+
+Brug vores monumentkort til at udforske historierne om Anden Verdenskrig
+og andre af Danmarks krige omkring Kastellet og Langelinie.
+
+Kastellet var i tohundrede år hjørnestenen i forsvaret af København,
+og i flere år hovedsæde for den danske hær.
+I dag er det et grønt område omkring det gamle fæstningsværk.
+Kastellet er fredet og blevet et monument i sig selv,
+på trods af at man stadig finder nogle af forsvarets funktioner her,
+fx bibliotek, auditørkorps og efterretningstjeneste.
+Omkring Frihedsmuseet ved Esplanaden
+ligger mange mindesmærker relateret til Anden Verdenskrig,
+og Langelinje er hjemsted for atter andre kendte og ukendte monumenter.
+
+<iframe width="100%" height="800px" src="https://fvok.maps.arcgis.com/apps/Shortlist/index.html?appid=ab12cc26ff844d8d9242d0fa7e7c3f82" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>
+
+Vi har lavet et kort med mange monumenter i de historiske omgivelser.
+De er ordnet i fire temaer.
+Ved at trykke på nålene får man en kort forklaring,
+som regel med et link til flere detaljer.
+
+### Anden Verdenskrig
+Langelinie og Kastellet var scene for den tyske invasion d. 9.4. 1940,
+hvad der også var et motiv for at placere Frihedsmuseet her.
+Det var naturligt at der blev placeret monumenter om modstandskamp
+og danskere, der kæmpede for de allierede.
+Vi tager optakten til Anden Verdenskrig med,
+og inkluderer monumentet for de Spaniensfrivillige.
+
+### Krigsmonumenter
+Områdets militære identitet gør det egnet til minder fra flere krige,
+der tegner et billede af Danmarks historie i Europa.
+Der er Huitfeldsøjlen til minde om svenskekrigene,
+monumenter for de slesvigske krige, og fra verdenskrigene.
+Efter Anden Verdenskrig fortæller monumenter
+om dansk deltagelse i internationale indsatser,
+både under FN og udenfor (Bosnien og Irak).
+
+[[!img kastelminde.jpg class="high" size="500x" caption="Det af monumentet inde i Kastellet for Danmarks internationale indsats efter 1948"]]
+
+### Omgivelserne
+Da de første monumenter blev sat op
+var det et militært område og et havneområde,
+hvor der løb en nydelig promenade igennem.
+Så man valgte at placere kirker med kongelige forbindelser
+som den engelske og den svenske,
+og kunstneriske og historiske monumenter.
+Samtidig løb der også en jernbane
+fra Frihavnen gennem Kastellet til Nordre Toldbod.
+I 1989 blev Kastellet bragt tilbage til sin gamle form
+med støtte fra Maerskfonden,
+og området kom til at tage sig mere eksklusivt ud,
+hvilket tog fart med Frihavnens omskabelse til boligområde efter år 2000.
+
+### Grønlandsmonumenter
+Der er en lille håndfuld monumenter der henviser til Grønland,
+og Danmarks overherredømme over Grønland,
+hvad der var en vigtig baggrund for Danmarksekspeditionen.
+
+[[!img mla9april.jpg class="high" size="500x" caption="Ved byvandringen 9.4. 2022 begyndte vi foran Isbjørn med Unger. Vi ved ikke hved der donerede statuen ud over at *det var en dansker*. Vi ved heller ikke hvem der har skudt på den under krigen, ud over at *det er en tysker*. Det er Morten Lander Andersen der guider."]]
+
+## At se på monumenter
+Selvom et monument virker både autoritativt og definitivt,
+så er det også udtryk for en historie,
+og et stort arbejde af dem der vil rejse et monument,
+ofte gennem fundraising og indsamlinger.
+Der er ikke sjældent tovtrækkeri om udformning og placering mellem givere og fx kommune.
+Nogle af de store mindesmærker har været i konkurrence,
+hvor flere kunstnere har lavet deres bud,
+fx monumentet for de skibbrudne under Første Verdenskrig
+eller monumentet for Danmarks Udsendte inde i kastellet.
+De kunne have fået et helt anden udformning og fortalt en anden historie.
+
+Nogle gange placeres monumenter andre steder end det var planen.
+Den aktive brygger Carl Jacobsen fik fremstillet
+både Valkyriestatuen og Gefionspringvandet
+til en opstilling foran Københavns nye rådhus,
+men begge endte ved Kastellet.
+Søjlen med Huitfeld-monumentet var
+med sine kugler og kanoner for stort til at stå ved Havnegade ud for Huitfeldsgade,
+og det endte her mellem de japanske kirsebærtræer.
+Også mindesmærket for de slesvigske krige blev opført
+lidt gemt i en bastion ved kastellet i stedet for i Østre Anlæg.
+
+Når man ser på flere monumenter efter hinanden,
+så er der flere historier der taler,
+og det skaber nye fortællinger og forbindelser.
+Hvilken historie er den rigtige, og hvilken er den vigtige?
+
+Det er selvfølgeligt, at der er nogle ting der mindes og hædres
+og andre ting, der ikke er med.
+Vi har ikke en mindesten i Churchillparken om fx samarbejdspolitikken,
+sortbørshandelen eller selvfølgelig de danske østfrontsfrivillige på tysk side.
+Det er selvom det er del af besættelsen i Danmark og af historien, vi skal overveje.
+Vi kan se Mærsks hovedkvarter skråt over for Frihedsmuseet,
+men skal selv huske historien [om koncernens rolle i våbenproduktion i det tysk besatte Europa.](https://www.dengang.dk/artikler/5663)
+Historien og erindringen er også udtryk for hvad man vælger at sige, og hvad der ties om.
+
+[[!img norge_danmark.jpg class="high" size="500x" caption="De fleste monumenter er koncentreret omkring Esplanaden, Frihedsmuseet og langs vandet. Monumentet To Søstre ligger i udkanten, på Eidsvoll Plads, nær Østerport."]]
+
+## Brug til undervisning i folkeskolens ældre klasser og i gymnasiet
+
+Kortene er lavet så de kan bruges til planlægning af undervisning.
+Lærerne kan bruge dem til at tilrettelægge en udflugt til Kastellet eller Frihedsmuseet,
+og bruge historierne bag monumenterne til at bygge op og give perspektiv,
+fx gennem lærerens fortælling.
+For at holde eleverne opmærksomme kan man give dem et ark med stikord og emner,
+som de kan krydse af undervejs på turen.
+Stikordene afhænger af den rute læreren vælger,
+altså hvad der passer i undervisningen.
+
+Man kan også opbygge en ekskursion med oplæg fra eleverne, enkeltvis eller i grupper.
+Det kan være oplæg der enten fokuserer på kunsten
+eller på den begivenhed, monumentet taler om.
+Fx kan man lave oplæg om forhold i Norge
+eller krigene mellem Finland og Sovjet
+for at perspektivere historien om besættelsen i Danmark.
+Hvis oplæggene foregår i par eller mindre grupper,
+kan gruppen både sige noget om monumentet og historien bag det.
+Det kræver selvfølgelig velorienterede og velmotiverede elever for at fungere godt.
+
+[[!img kz-fanger.jpg class="high" size="500x" caption="Knud Nellemoses figur på monumentet for danske kommunistiske kz-fanger."]]
+
+### Kunst og krop
+Man kan tale om historien bag et monument,
+men også om dets udformning.
+Monumenterne handler om krig og nød,
+og det er spændende at se på hvordan mennesker fremstilles på dem.
+Mange af figurerne er symbolske,
+fx. Mor Danmark-figuren i monumentet for de Slesvigske Krige,
+der står rank med flaget.
+Hvad udtrykker de to søstre, Danmark og Norge?
+Hvem af dem er hvem?
+Hvorfor er de i øvrigt nøgne?
+Ville man lave monumenteterne på samme måde i dag?
+
+Man kan se på kontrasten
+mellem Knud Nellemoses lille figur
+oven på monumentet over KZ-fanger
+i forhold til fx reliefferne på stenen for de Spaniensfrivillige
+eller soldaten på monumentet over Vore Faldne.
+Det handler om at aflæse symboler og kunne forstå kunstneriske valg.
+
+En videregående opgave er at have eleverne til at komme med forslag til
+hvordan de ville lave deres eget monument over en begivenhed.
+
+[Den endelige artikel om brug af kortet i undervisning kommer i Udebasen.dk](https://www.udebasen.dk/).
+
+---
+
+*Vi ønsker jer et god udforskning af mindesmærkerne ved Langelinie og Kastellet,
+selvom det måske i første omgang sker hjemme fra computeren.*
+
+## Kilder
+Litteratur: Magt, Minder, Mennesker. KØS Museum for kunst i det offentlige rum, Køge 2015.
+Hjemmeside for [Kastellets Venner](https://www.kastelletsvenner.dk/)
+Københavns Kommunes [oversigt over monumenter](https://kk.sites.itera.dk/apps/kk_monuments/index.php).
+Dækker ikke monumenter som kommunen ikke har ansvar for, fx. på Kastellet.
+
+"""]]
+
+[[!tag blog vejviseren]]
+[[!tag artikel]]
+[[!meta date="2022-04-12"]]