diff options
Diffstat (limited to 'monumenter_kastellet.mdwn')
-rw-r--r-- | monumenter_kastellet.mdwn | 10 |
1 files changed, 5 insertions, 5 deletions
diff --git a/monumenter_kastellet.mdwn b/monumenter_kastellet.mdwn index 608873b9..b121fdaa 100644 --- a/monumenter_kastellet.mdwn +++ b/monumenter_kastellet.mdwn @@ -1,7 +1,7 @@ [[!meta title="Digitalt kort til monumenter for krig og fred ved Kastellet"]] [[!if test="included()" then=""" -[[!img monumentkort22.jpg class=blog size=500x link=/monumenter_kastellet]] +[[!img monumentkort22.jpg class="blog" size="500x" link="/monumenter_kastellet"]] Gå på opdagelse mellem mindesmærker i de historiske omgivelser ved Kastellet og Langelinje. @@ -50,7 +50,7 @@ Efter Anden Verdenskrig fortæller monumenter om dansk deltagelse i internationale indsatser, både under FN og udenfor (Bosnien og Irak). -[[!img kastelminde.jpg class=high size=500x caption="Det af monumentet inde i Kastellet for Danmarks internationale indsats efter 1948"]] +[[!img kastelminde.jpg class="high" size="500x" caption="Det af monumentet inde i Kastellet for Danmarks internationale indsats efter 1948"]] ### Omgivelserne Da de første monumenter blev sat op @@ -71,7 +71,7 @@ Der er en lille håndfuld monumenter der henviser til Grønland, og Danmarks overherredømme over Grønland, hvad der var en vigtig baggrund for Danmarksekspeditionen. -[[!img mla9april.jpg class=high size=500x caption="Ved byvandringen 9.4. 2022 begyndte vi foran Isbjørn med Unger. Vi ved ikke hved der donerede statuen ud over at *det var en dansker*. Vi ved heller ikke hvem der har skudt på den under krigen, ud over at *det er en tysker*. Det er Morten Lander Andersen der guider."]] +[[!img mla9april.jpg class="high" size="500x" caption="Ved byvandringen 9.4. 2022 begyndte vi foran Isbjørn med Unger. Vi ved ikke hved der donerede statuen ud over at *det var en dansker*. Vi ved heller ikke hvem der har skudt på den under krigen, ud over at *det er en tysker*. Det er Morten Lander Andersen der guider."]] ## At se på monumenter Selvom et monument virker både autoritativt og definitivt, @@ -110,7 +110,7 @@ Vi kan se Mærsks hovedkvarter skråt over for Frihedsmuseet, men skal selv huske historien [om koncernens rolle i våbenproduktion i det tysk besatte Europa.](https://www.dengang.dk/artikler/5663) Historien og erindringen er også udtryk for hvad man vælger at sige, og hvad der ties om. -[[!img norge_danmark.jpg class=high size=500x caption="De fleste monumenter er koncentreret omkring Esplanaden, Frihedsmuseet og langs vandet. Monumentet To Søstre ligger i udkanten, på Eidsvoll Plads, nær Østerport."]] +[[!img norge_danmark.jpg class="high" size="500x" caption="De fleste monumenter er koncentreret omkring Esplanaden, Frihedsmuseet og langs vandet. Monumentet To Søstre ligger i udkanten, på Eidsvoll Plads, nær Østerport."]] ## Brug til undervisning i folkeskolens ældre klasser og i gymnasiet @@ -133,7 +133,7 @@ Hvis oplæggene foregår i par eller mindre grupper, kan gruppen både sige noget om monumentet og historien bag det. Det kræver selvfølgelig velorienterede og velmotiverede elever for at fungere godt. -[[!img kz-fanger.jpg class=high size=500x caption="Knud Nellemoses figur på monumentet for danske kommunistiske kz-fanger."]] +[[!img kz-fanger.jpg class="high" size="500x" caption="Knud Nellemoses figur på monumentet for danske kommunistiske kz-fanger."]] ### Kunst og krop Man kan tale om historien bag et monument, |