diff options
Diffstat (limited to 'jernbanetur')
-rw-r--r-- | jernbanetur/index.md | 91 |
1 files changed, 91 insertions, 0 deletions
diff --git a/jernbanetur/index.md b/jernbanetur/index.md new file mode 100644 index 00000000..27040d5a --- /dev/null +++ b/jernbanetur/index.md @@ -0,0 +1,91 @@ +[[!meta title="Byvandring på Banen"]] + +[[!if test="included()" then=""" +[[!img gulepalae.jpg class="overview" link="/jernbanetur"]] + +Byvandring på banen følger jernbanens historie i København. +Det er et par timer i området ved Otto Busses Vej. +Vi tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder, og hører hvordan området vil blive udviklet som ny bydel. + +[[Læs mere...|/jernbanetur]] + +""" +else=""" +[[!template id="deco" text=" +[[!img kineserby.jpg class="deco"]] +[[!img spendebro.jpg class="deco"]] +[[!img BaneGaarden7_S.jpg class="deco"]] +[[!img dsbskilt.jpg class="deco"]] +[[!img kontroltaarn.jpg class="deco"]] +[[!img banespejlinger.jpg class="deco"]] +"]] + +# Byvandring på Banen + +To timer i jernbanens tegn. +En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, +nutidens og fremtidens infrastruktur. + +[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H eller Carlsberg Station. +"""]] + +Jernbanen kom til København i 1847, +og byens og banens historier er blandet sammen. +Nu står det gamle rangerterræn +og værkstedsområdet ved Otto Busses Vej +over for at blive en del af det nye Vesterbro og København. + +## Start fra Hovedbanegården eller Carlsberg + + +Fra Carlsberg Station og Enghavevej når vi det gamle rangerterræn +med DSB's værkstedsområder og ”Kineserbyen”. +Der foregår stadig vedligeholdelse af tog, +men der er kommet nyt indhold fx. i Lokomotivværkstedet og Reservedelslageret. +Det er byggeri fra jernbanens glansperiode omkring år 1900 +med meget flotte eksempler på murstensarkitektur. +Der er nok at se på i det ret store område: +gamle huse, midlertidige boliger, rangerterræn, krat og træer. +Fx. har Årstiderne i 2020 åbnet økologisk butik og café i BaneGaarden +i nogle gamle værkstedsbygninger af træ. + +[[Læs baggrundsartikel om "Det Gule Palæ", en af de karakteristiske +bygninger, der stod på på terænnet indtil 2018.|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]] + +Guiden fortæller undervejs om den logik, +der ligger bag de store anlæg, +og om hvordan banedriften har ændret sig i de seneste årtier, +bl.a. med detaljer om kontroltårnet til det nationale signalsystem. + +Vi hører også om hvordan metroarbejdet påvirker området, +hvad udviklingen af baneområdet betyder for bydelene omkring +og hvilke muligheder og modsatrettede interesser, der findes. + +**NB. Besøg i værksteder og tekniske installationer kræver forudgående aftaler. +Derfor opfordrer vi til at bestille i god tid, hvis det skal indgå i turen.** + +**Alternativ start** Turen kan begynde i Hovedbanegårdens mylder. Vi tager jernbanehistorien fra start, +og ser på hvordan banen har formet byen deromkring. +Dernæst tager vi toget et par stationer +og kan se nogle af de udviklinger, der er i gang. +Man kan gå til området fra Dybbølsbro eller Carlsberg Station. + +--- + +## Variant: Ny Ellebjerg, Flintholm, Nørrebro + +Banen har sat sit præg på andre steder end Vesterbro. +Nørrebro er formet af linier og stationer, +der i stort omfang er forsvundet igen. +I dag arbejdes der på flere metrostationer. + +Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station, +som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm, +der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-tog- og metrolinier. + +Vi kan også lave en cykeltur med jernbanetema, hvor man følger fortidens +spor i et rask tempo. [[Læs mere om cykelture.|cykelture]] + +"""]] + +[[!tag vesterbro cykel special tema byudvikling ture]] |