summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/jernbanetur/index.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'jernbanetur/index.md')
-rw-r--r--jernbanetur/index.md91
1 files changed, 91 insertions, 0 deletions
diff --git a/jernbanetur/index.md b/jernbanetur/index.md
new file mode 100644
index 00000000..27040d5a
--- /dev/null
+++ b/jernbanetur/index.md
@@ -0,0 +1,91 @@
+[[!meta title="Byvandring på Banen"]]
+
+[[!if test="included()" then="""
+[[!img gulepalae.jpg class="overview" link="/jernbanetur"]]
+
+Byvandring på banen følger jernbanens historie i København.
+Det er et par timer i området ved Otto Busses Vej.
+Vi tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder, og hører hvordan området vil blive udviklet som ny bydel.
+
+[[Læs mere...|/jernbanetur]]
+
+"""
+else="""
+[[!template id="deco" text="
+[[!img kineserby.jpg class="deco"]]
+[[!img spendebro.jpg class="deco"]]
+[[!img BaneGaarden7_S.jpg class="deco"]]
+[[!img dsbskilt.jpg class="deco"]]
+[[!img kontroltaarn.jpg class="deco"]]
+[[!img banespejlinger.jpg class="deco"]]
+"]]
+
+# Byvandring på Banen
+
+To timer i jernbanens tegn.
+En byvandring med tog og til fods gennem fortidens,
+nutidens og fremtidens infrastruktur.
+
+[[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H eller Carlsberg Station.
+"""]]
+
+Jernbanen kom til København i 1847,
+og byens og banens historier er blandet sammen.
+Nu står det gamle rangerterræn
+og værkstedsområdet ved Otto Busses Vej
+over for at blive en del af det nye Vesterbro og København.
+
+## Start fra Hovedbanegården eller Carlsberg
+
+
+Fra Carlsberg Station og Enghavevej når vi det gamle rangerterræn
+med DSB's værkstedsområder og ”Kineserbyen”.
+Der foregår stadig vedligeholdelse af tog,
+men der er kommet nyt indhold fx. i Lokomotivværkstedet og Reservedelslageret.
+Det er byggeri fra jernbanens glansperiode omkring år 1900
+med meget flotte eksempler på murstensarkitektur.
+Der er nok at se på i det ret store område:
+gamle huse, midlertidige boliger, rangerterræn, krat og træer.
+Fx. har Årstiderne i 2020 åbnet økologisk butik og café i BaneGaarden
+i nogle gamle værkstedsbygninger af træ.
+
+[[Læs baggrundsartikel om "Det Gule Palæ", en af de karakteristiske
+bygninger, der stod på på terænnet indtil 2018.|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]]
+
+Guiden fortæller undervejs om den logik,
+der ligger bag de store anlæg,
+og om hvordan banedriften har ændret sig i de seneste årtier,
+bl.a. med detaljer om kontroltårnet til det nationale signalsystem.
+
+Vi hører også om hvordan metroarbejdet påvirker området,
+hvad udviklingen af baneområdet betyder for bydelene omkring
+og hvilke muligheder og modsatrettede interesser, der findes.
+
+**NB. Besøg i værksteder og tekniske installationer kræver forudgående aftaler.
+Derfor opfordrer vi til at bestille i god tid, hvis det skal indgå i turen.**
+
+**Alternativ start** Turen kan begynde i Hovedbanegårdens mylder. Vi tager jernbanehistorien fra start,
+og ser på hvordan banen har formet byen deromkring.
+Dernæst tager vi toget et par stationer
+og kan se nogle af de udviklinger, der er i gang.
+Man kan gå til området fra Dybbølsbro eller Carlsberg Station.
+
+---
+
+## Variant: Ny Ellebjerg, Flintholm, Nørrebro
+
+Banen har sat sit præg på andre steder end Vesterbro.
+Nørrebro er formet af linier og stationer,
+der i stort omfang er forsvundet igen.
+I dag arbejdes der på flere metrostationer.
+
+Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station,
+som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm,
+der er et nyt knudepunkt i trafikken med krydsende S-tog- og metrolinier.
+
+Vi kan også lave en cykeltur med jernbanetema, hvor man følger fortidens
+spor i et rask tempo. [[Læs mere om cykelture.|cykelture]]
+
+"""]]
+
+[[!tag vesterbro cykel special tema byudvikling ture]]