diff options
Diffstat (limited to 'jernbanetur.mdwn')
-rw-r--r-- | jernbanetur.mdwn | 65 |
1 files changed, 47 insertions, 18 deletions
diff --git a/jernbanetur.mdwn b/jernbanetur.mdwn index febc86e9..d8976ae9 100644 --- a/jernbanetur.mdwn +++ b/jernbanetur.mdwn @@ -4,9 +4,12 @@ [[!img gulepalae.jpg class=overview link=/jernbanetur]] Byvandring på banen følger jernbanens historie i København. -Det er et par timer i transportens tegn – særligt i området ved Otto Busses Vej. Vi kommer til centrale steder i København, -som banen har formet, og tager smutveje til nogle af de svært -tilgængelige områder, der hører til toghistorien. +Det er et par timer i transportens tegn +– særligt i området ved Otto Busses Vej. +Vi kommer til centrale steder i København, +som banen har formet, +og tager smutveje til nogle af de svært tilgængelige områder, +der hører til toghistorien. [[Læs mere...|/jernbanetur]] @@ -21,36 +24,62 @@ else=""" #Byvandring på Banen -To timer i jernbanens tegn. En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, nutidens og fremtidens infrastruktur. +To timer i jernbanens tegn. +En byvandring med tog og til fods gennem fortidens, +nutidens og fremtidens infrastruktur. [[!template id=note text="""Tur på 2 – 2,5 timer. Mødested: København H eller Carlsberg Station. - """]] -Jernbanen kom til København i 1847, og byens og banens historier er blandet sammen. Nu står det gamle rengerterræn og værkstedsområdet ved Otto Busses Vej overfor at blive en del af det nye Vesterbro og København. - -###Start fra Hovedbanegården eller Carlsberg. -Turen kan begynde i Hovedbanegårdens mylder. Vi tager jernbanehistorien fra start. og ser på, hvordan banen har -formet byen deromkring. Dernæst tager vi toget et par stationer og kan se nogle af de udviklinger der er i gang. Man kan gå til området fra Dybbølsbro eller Carlsberg Station. - -Fra Carlsberg Station og Enghavevej, går når vi det gamle rangerterræn med DSBs værkstedsområder og ”Kineserbyen”. Der foregår stadig vedligeholdelse af tog, men der er kommet nyt indhold fx. i Lokomotivværkstedet og Reservedelslageret. Det er byggeri fra jernbanens glansperiode omkring år 1900, med meget flotte prøver på murstensarkitektur. Der er nok at se på i det ret store område, gamle huse, midlertideige boliger, rangerterræn, krat og træer. Fx. har Årstiderne i 2020 åbnet økologisk butik og café i BaneGaarden, i nogle gamle værkstedsbygninger af træ. +Jernbanen kom til København i 1847, +og byens og banens historier er blandet sammen. +Nu står det gamle rangerterræn +og værkstedsområdet ved Otto Busses Vej +over for at blive en del af det nye Vesterbro og København. + +##Start fra Hovedbanegården eller Carlsberg + +Turen kan begynde i Hovedbanegårdens mylder. +Vi tager jernbanehistorien fra start, +og ser på hvordan banen har formet byen deromkring. +Dernæst tager vi toget et par stationer +og kan se nogle af de udviklinger, der er i gang. +Man kan gå til området fra Dybbølsbro eller Carlsberg Station. + +Fra Carlsberg Station og Enghavevej når vi det gamle rangerterræn +med DSB's værkstedsområder og ”Kineserbyen”. +Der foregår stadig vedligeholdelse af tog, +men der er kommet nyt indhold fx. i Lokomotivværkstedet og Reservedelslageret. +Det er byggeri fra jernbanens glansperiode omkring år 1900 +med meget flotte eksempler på murstensarkitektur. +Der er nok at se på i det ret store område: +gamle huse, midlertidige boliger, rangerterræn, krat og træer. +Fx. har Årstiderne i 2020 åbnet økologisk butik og café i BaneGaarden +i nogle gamle værkstedsbygninger af træ. [[Læs baggrundsartikel om "Det Gule Palæ", en af de karakteristiske bygninger, der stod på på terænnet indtil 2018.|/vejviseren/jernbanenyt_gul/]] -Guiden fortæller undervejs om den logik, der ligger bag de store anlæg, -og om hvordan banedriften har ændret sig i de sidste årtier, bl.a. med detaljer om kontroltårnet til det nationale signalsystem. -Vi hører også om hvordan metroarbejdet påvirker området, hvad udviklingens af baneområdet betyder for bydelene omkring, og hvilke muligheder og modsatrettede interesser der findes. +Guiden fortæller undervejs om den logik, +der ligger bag de store anlæg, +og om hvordan banedriften har ændret sig i de seneste årtier, +bl.a. med detaljer om kontroltårnet til det nationale signalsystem. + +Vi hører også om hvordan metroarbejdet påvirker området, +hvad udviklingen af baneområdet betyder for bydelene omkring +og hvilke muligheder og modsatrettede interesser, der findes. **NB. Besøg i værksteder og tekniske installationer kræver forudgående aftaler. Derfor opfordrer vi til at bestille i god tid, hvis det skal indgå i turen.** --- -## Variant: Ny Ellebjerg – Flintholm - Nørrebro +## Variant: Ny Ellebjerg, Flintholm, Nørrebro -Banen har sat sit præg på andre steder end ved København. Nørrebro er formet af -linier og stationer, der i stort omfang er forsvundet igen. I dag arbejdes der på flere metrostationer. +Banen har sat sit præg på andre steder end Vesterbro. +Nørrebro er formet af linier og stationer, +der i stort omfang er forsvundet igen. +I dag arbejdes der på flere metrostationer. Turen til Nørrebro kan også gå med tog over Ny Ellebjerg Station, som skal med i regionaltogstrafikken fra år 2018, samt Flintholm, |