diff options
Diffstat (limited to 'frihavnen/index.md')
-rw-r--r-- | frihavnen/index.md | 70 |
1 files changed, 70 insertions, 0 deletions
diff --git a/frihavnen/index.md b/frihavnen/index.md new file mode 100644 index 00000000..64a723af --- /dev/null +++ b/frihavnen/index.md @@ -0,0 +1,70 @@ +[[!meta title="Københavns Frihavn - Byvandring mellem Langelinje og Nordhavn"]] + +[[!if test="included()" then=""" + +[[!img frihavn1908.jpg class="overview" link="/frihavnen"]] + +Frihavnen er et kæmpe projekt bygget 1891-94 +for at placere København centralt på de store søhandelsruter. +Hør historier om international kappestrid +og de store firmaer, der prægede området, som ØK og Landmandsbanken. +Siden 1992 har havnen udviklet sig som et boligkvarter +med mange kontorarbejdspladser. + +[[Læs mere...|/frihavnen]] + +""" +else=""" +[[!template id="deco" text=" +[[!img frihavn1908.jpg class="deco"]] +[[!img frihavnskort1899.jpg class="deco"]] +[[!img asiahouseentre.jpg class="deco"]] +[[!img frihavnstation.jpg class="deco"]] +[[!img midtermole.jpg class="deco"]] +"]] + +# Københavns Frihavn +Turen går fra Nordre Toldbod til Langelinie Frihavnen, +som blev bygget ud fra kysten i 1890'erne. +I dag er det et parkagtigt område med monumenter og lækre lejligheder, +men en gang var det en dynamo i international handel og søfart. + +[[!template id=note text="""Byvandring på omkring Frihavnen 1,5 - 2 +timer. Start ved Nordre Toldbod eller alternativt Østerport Station. +Hvis man vil ud for enden af Langelinje Kaj, skal der beregnes lidt ekstra tid. +Turen kan slutte samme steder som start, eller gå til Amerika Plads eller Nordhavn Station."""]] + +Vi hører om hvorfor, der er træer på Langeliniemolen, +og ser på ukendte mindesmærker og smukke detaljer i det gamle prestigeprojekt. +Noget af indretningen stammer fra tiden, +hvor internationale linere sejlede til og fra Langelinjekaj, +før flyvning blev udbredt. +Vi kommer så ind på Frihavnens område med de mange bygninger, +som vidner om den toldfrie havn, +der engang rådede over eget brandvæsen, elektricitetsværk og jernbane. + +Frihavnen var centrum for planen om at modernisere Københavns Havn +i 1890’erne med stor handel i Østersøen, særligt i konkurrence med Hamburg. +Projektet blev gennemført trods modstand fra den magtfulde C.F. Tietgen, +men med ØK som støtte. +Byggeriet blev gennemført med flotte materialer og smukt dekorerede hovedkvarterer. +I første halvdel af 1900-tallet var Frihavnen porten til den store verden +og omdrejningspunkt for det blå Danmark. + +Vi følger også områdets nedtur fra 1960’erne og frem. +Et monument for dét er ØK’s nye hovedkvarter på Midtermolen fra 1992. +Det er historien om en kæmpes fald. +Men fra 1990'erne blev Frihavnen også omskabt, +og bassinerne blev ramme for attraktive boliger og kontorejendomme. +Vi ser på monumenter, kunst og gamle og nye bygninger undervejs. + +--- + +[[Læs baggrundsartiklen i Vejviseren [[om Københavns udvikling som handelsby, hvor Frihavnen var det største projekt.|/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri/]] + +[[Du kan fortsætte din opdagelsestur i Nordhavnen.|/nordhavn-cykel]] +[[Læs om vores tur om Matadorernes København fra Børsen til Marmorkirken.|/matadorernes_kbh]] + +"""]] + +[[!tag ture historie havnen osterbro 1800-tallet industri]] |