summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/frihavnen/index.md
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'frihavnen/index.md')
-rw-r--r--frihavnen/index.md70
1 files changed, 70 insertions, 0 deletions
diff --git a/frihavnen/index.md b/frihavnen/index.md
new file mode 100644
index 00000000..64a723af
--- /dev/null
+++ b/frihavnen/index.md
@@ -0,0 +1,70 @@
+[[!meta title="Københavns Frihavn - Byvandring mellem Langelinje og Nordhavn"]]
+
+[[!if test="included()" then="""
+
+[[!img frihavn1908.jpg class="overview" link="/frihavnen"]]
+
+Frihavnen er et kæmpe projekt bygget 1891-94
+for at placere København centralt på de store søhandelsruter.
+Hør historier om international kappestrid
+og de store firmaer, der prægede området, som ØK og Landmandsbanken.
+Siden 1992 har havnen udviklet sig som et boligkvarter
+med mange kontorarbejdspladser.
+
+[[Læs mere...|/frihavnen]]
+
+"""
+else="""
+[[!template id="deco" text="
+[[!img frihavn1908.jpg class="deco"]]
+[[!img frihavnskort1899.jpg class="deco"]]
+[[!img asiahouseentre.jpg class="deco"]]
+[[!img frihavnstation.jpg class="deco"]]
+[[!img midtermole.jpg class="deco"]]
+"]]
+
+# Københavns Frihavn
+Turen går fra Nordre Toldbod til Langelinie Frihavnen,
+som blev bygget ud fra kysten i 1890'erne.
+I dag er det et parkagtigt område med monumenter og lækre lejligheder,
+men en gang var det en dynamo i international handel og søfart.
+
+[[!template id=note text="""Byvandring på omkring Frihavnen 1,5 - 2
+timer. Start ved Nordre Toldbod eller alternativt Østerport Station.
+Hvis man vil ud for enden af Langelinje Kaj, skal der beregnes lidt ekstra tid.
+Turen kan slutte samme steder som start, eller gå til Amerika Plads eller Nordhavn Station."""]]
+
+Vi hører om hvorfor, der er træer på Langeliniemolen,
+og ser på ukendte mindesmærker og smukke detaljer i det gamle prestigeprojekt.
+Noget af indretningen stammer fra tiden,
+hvor internationale linere sejlede til og fra Langelinjekaj,
+før flyvning blev udbredt.
+Vi kommer så ind på Frihavnens område med de mange bygninger,
+som vidner om den toldfrie havn,
+der engang rådede over eget brandvæsen, elektricitetsværk og jernbane.
+
+Frihavnen var centrum for planen om at modernisere Københavns Havn
+i 1890’erne med stor handel i Østersøen, særligt i konkurrence med Hamburg.
+Projektet blev gennemført trods modstand fra den magtfulde C.F. Tietgen,
+men med ØK som støtte.
+Byggeriet blev gennemført med flotte materialer og smukt dekorerede hovedkvarterer.
+I første halvdel af 1900-tallet var Frihavnen porten til den store verden
+og omdrejningspunkt for det blå Danmark.
+
+Vi følger også områdets nedtur fra 1960’erne og frem.
+Et monument for dét er ØK’s nye hovedkvarter på Midtermolen fra 1992.
+Det er historien om en kæmpes fald.
+Men fra 1990'erne blev Frihavnen også omskabt,
+og bassinerne blev ramme for attraktive boliger og kontorejendomme.
+Vi ser på monumenter, kunst og gamle og nye bygninger undervejs.
+
+---
+
+[[Læs baggrundsartiklen i Vejviseren [[om Københavns udvikling som handelsby, hvor Frihavnen var det største projekt.|/vejviseren/slut1800tal_prestigebyggeri/]]
+
+[[Du kan fortsætte din opdagelsestur i Nordhavnen.|/nordhavn-cykel]]
+[[Læs om vores tur om Matadorernes København fra Børsen til Marmorkirken.|/matadorernes_kbh]]
+
+"""]]
+
+[[!tag ture historie havnen osterbro 1800-tallet industri]]