summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/frihavnen.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'frihavnen.mdwn')
-rw-r--r--frihavnen.mdwn10
1 files changed, 5 insertions, 5 deletions
diff --git a/frihavnen.mdwn b/frihavnen.mdwn
index 4e6575f2..ffbb895d 100644
--- a/frihavnen.mdwn
+++ b/frihavnen.mdwn
@@ -22,14 +22,14 @@ else="""
[[!img midtermole.jpg class=deco]]
# Københavns Frihavn
-Vi kigger på det imponerende havneprojekt fra 1890'erne. turen går fra Nordre Toldbod ud ad Langelinie, som i 1890’erne blev kraftigt beskåret og omformet af den moderne udvikling – Københavns Frihavn.
+Turen går fra Nordre Toldbod til Langelinie Frihavnen, som blev bygget ud fra kysten i 1890'erne. I dag er det et parkagtigt område med monumenter og lækre lejligheder, men en gang var det en dynamo i international handel og søfart.
-[[!template id=note text="""Byvandring på omkring Frihavnen 1,5 timer -
-eller 2,5 timer. Start og slut ved Nordre Toldbod eller Østerport Station.
-Hvis man vil ud for enden af Langelinje Kaj, skal der beregnes lidt ekstra tid
+[[!template id=note text="""Byvandring på omkring Frihavnen 1,5 - 2
+timer. Start og slut ved Nordre Toldbod eller Østerport Station.
+Hvis man vil ud for enden af Langelinje Kaj, skal der beregnes lidt ekstra tid.
Turen kan slutte samme steder som start, eller gå til Amerika Plads eller Nordhavn Station."""]]
-Vi hører om hvorfor der er træer på Langeliniemolen og ser på ukendte mindesmærker og smukke detaljer. Noget af indretningen stammer fra tiden, hvor internationale liners sejlede til og fra Langelinjekaj, før flyvning blev udbredt. Vi kommer så ind på Frihavnens områd, med de mange bygninger, som vidner om den toldfrie havn, der engang rådede over eget brandvæsen, elektricitetsværk og jernbane.
+Vi hører om hvorfor der er træer på Langeliniemolen og ser på ukendte mindesmærker og smukke detaljer i det gamle prestigeprojekt- Noget af indretningen stammer fra tiden, hvor internationale liners sejlede til og fra Langelinjekaj, før flyvning blev udbredt. Vi kommer så ind på Frihavnens område, med de mange bygninger, som vidner om den toldfrie havn, der engang rådede over eget brandvæsen, elektricitetsværk og jernbane.
Frihavnen var centrum for planen om at modernisere Københavns Havn i 1890’erne med stor handel i Østersøen, særlig i konkurrence med Hamburg. Projektet gav politiske diskussioner og erhvervsmæssige stridigheder, med C.F. Tietgen som modspiller og H.N. Andersen og ØK som støtte. Byggeriet blev gennemført med flotte materialer, og smukt dekorerede hovedkvarterer. I første halvdel af 1900-tallet var Frihavnen porten til den store verden, og omdrejningspunkt for det blå Danmark.